24 518 läst ·
228 svar
25k läst
228 svar
Forskning visar att vedeldande orsakar dödsfall
Kan inte påstå att jag uppskattar när grannen eldar i sin kamin och det ryker in genom mina ventiler så jag får stänga dem. Luften i villaområden blir rätt usel när det eldas även om man har en ny kamin.
Borde väl inte vara omöjligt att tillverka någon form av partikelfilter/katalysator för hemmabruk.
Borde väl inte vara omöjligt att tillverka någon form av partikelfilter/katalysator för hemmabruk.
Läste två år energiteknik på högskola på 90-talet och hemmapannor stod inte högt i kurs. Även de som på mässor sägs vara otroligt energieffektiva och miljövänliga. Tror inte mycket har ändrats sedan dess. Jag skulle nog inte elda för uppvärming med tanke på utsläpp och grannar men lite mysbrasor då och då känns OK.
https://www.sp.se/sv/index/informat...er_info/wood_boiler_firing/sidor/default.aspx
https://www.naturvardsverket.se/Nyh...ev/Miljoovervakning/Artiklar-2016/Vedeldning/
https://www.sp.se/sv/index/informat...er_info/wood_boiler_firing/sidor/default.aspx
https://www.naturvardsverket.se/Nyh...ev/Miljoovervakning/Artiklar-2016/Vedeldning/
Vi har katalysator i vår kamin(jötul). Vet ej hur vanligt det är...FG skrev:Kan inte påstå att jag uppskattar när grannen eldar i sin kamin och det ryker in genom mina ventiler så jag får stänga dem. Luften i villaområden blir rätt usel när det eldas även om man har en ny kamin.
Borde väl inte vara omöjligt att tillverka någon form av partikelfilter/katalysator för hemmabruk.
Tänk, när grannarna eldar känner jag precis tvärtom! Röklukten får mig att tänka på när man var liten och satt ute med scouterna och grillade korv över en öppen eld, sov i vindskydd med eldvakt, osv. Jag har inga som helst problem med att grannarna eldar - men jag kanske har tur så att de har vett nog att inte elda med sur ved?FG skrev:
Sedan 80/90-talet har tekniken gått fram extremt mycket. Moderna pannor släpper ut väldigt lite jämfört med dem från 80/90-talet. Det säger tom SP längst ner på den sidan. Troligtvis har Stockholms innerstad inte så många vedpannor. Troligtvis fler insatser, öppna spisar och kakelugnar.nikasp skrev:Läste två år energiteknik på högskola på 90-talet och hemmapannor stod inte högt i kurs. Även de som på mässor sägs vara otroligt energieffektiva och miljövänliga. Tror inte mycket har ändrats sedan dess. Jag skulle nog inte elda för uppvärming med tanke på utsläpp och grannar men lite mysbrasor då och då känns OK.
[länk]
[länk]
Men hur mycket luktar det egentligen om man eldar med riktigt torr ved och har fått upp temperaturen i pannan?
Jag har inte upplevt någon lukt när vi eldar på landet och kliver ut ur huset. Förvisso säger det inte mycket eftersom det inte finns några andra som eldar i närheten. Och röken leds ut i takhöjd... och huset har 2 våningar... Däremot när vi ibland eldar upp ris och annat skräp kan det lukta om röken.
Men uppstår inte problemen med lukt mer pga ofullständig förbränning som väl oftast uppstår pga inte tillräckligt torr ved?
Jag har inte upplevt någon lukt när vi eldar på landet och kliver ut ur huset. Förvisso säger det inte mycket eftersom det inte finns några andra som eldar i närheten. Och röken leds ut i takhöjd... och huset har 2 våningar... Däremot när vi ibland eldar upp ris och annat skräp kan det lukta om röken.
Men uppstår inte problemen med lukt mer pga ofullständig förbränning som väl oftast uppstår pga inte tillräckligt torr ved?
Administrator
· Skåne
· 8 667 inlägg
Rapporten finansieras av Naturvårdsverket, så jag antar att det är skattebetalarna som står för fiolerna.Zlade skrev:
Om studien
Frisk luft och klimat, SCAC – Swedish Clean Air and Climate Research Program, är ett treårigt forskningsprogram som finansieras av Naturvårdsverket. Deltar gör IVL Svenska Miljöinstitutet (koordinator), Göteborgs universitet, Stockholms universitet, Lunds universitet, Karolinska Institutet, Umeå universitet, Stockholm stad med SLB Analys, SMHI och IIASA.
Medlem
· Etelä Pohjanmaa
· 2 467 inlägg
Vem betalar 985kr för en meter stjälpt björkved? 40-50 brukar det kosta här och virkespriserna i Sverige brukar vara ganska samma. Sen tänkte jag ifrågasätta din källa att en meter stjälpt björkved endast skulle innehålla 893 kWh energi? Det skulle betyda att den innehöll endast 893/2650 = 0,33 m2 fast ved, alltså 2/3 luft. Runt hälften luft stämmer nog bättre och det har jag också sett mätningar på.arneri68 skrev:Finns många räkneexempel på vedeldning, men tex [länk] anger att 1 m3 stjälpt björkved innehåller 893 kwh. En bra modern spis sägs ha en verkningsgrad om ca 80%, kvar är 714 kwh. Stockholmsvedlager tar 985 kr/m3 inklusive frakt. Kostnad kwh blir 1,38 kr/kwh. Därtill brukar de flesta höja inomhustemperaturen när de eldar, vilket innebär att husets verkningsgrad blir sämre, dvs ännu sämre ekonomi.
Så då blir det: 500kr / (2650kWh x 0,50 x 0,80) = 0,47kr/kWh
Jag angav källor, du anger tyckande.Finndjävel skrev:Vem betalar 985kr för en meter stjälpt björkved? 40-50 brukar det kosta här och virkespriserna i Sverige brukar vara ganska samma. Sen tänkte jag ifrågasätta din källa att en meter stjälpt björkved endast skulle innehålla 893 kWh energi? Det skulle betyda att den innehöll endast 893/2650 = 0,33 m2 fast ved, alltså 2/3 luft. Runt hälften luft stämmer nog bättre och det har jag också sett mätningar på.
Så då blir det: 500kr / (2650kWh x 0,50 x 0,80) = 0,47kr/kWh
Medlem
· Etelä Pohjanmaa
· 2 467 inlägg
Ändå var det jag som var betydligt närmare sanningen.arneri68 skrev:
http://www.bioenergiportalen.se/?p=6841
Men läser man vidare så är man inte nära en pellets- eller oljebrännare. Så jag skulle inte vilja elda för uppvärmning om jag kunde välja. Oftast eldar man väl med ved (uppvärming) för att man får tag på den billigt och inte av annan orsak.
kuntri skrev:
