4 958 läst ·
44 svar
5k läst
44 svar
Vad sägs om de här nya delforumen?
Sida 1 av 3
På konsumentens sida
· 3 636 inlägg
Vi har fått önskemål om ett antal nya delforum och tänkte höra vad ni tycker om dem.
Du kan läsa blogginlägget här: Vad sägs om de här nya delforumen?
Du kan läsa blogginlägget här: Vad sägs om de här nya delforumen?
Moderator
· Stockholm
· 57 885 inlägg
Jag är lite skeptisk tiull att släppa in alla bilfrågor i laddboxforumet. Skulle i så fall hellre se ett rent bil delforum. Där man kasnke tar både elbilar och andra bilar, men håller laddboxarna för sig.
Ett delforum för Hälsa, kanske. Risk att det driver iväg väldigt långt från byggahus huvudtema. Men i så fall ett eget hälsoforum, inte ishopslaget med mat. Eller det beror lite på vad man vill ha i hälsoforumet. Ihopslaget med mat, tror jag att det blir mest inriktning på hälsosamt ätande. med ett eget hälsoforum tror jag att det kan bli en del trådar om ex., en cancerdiagnos som någon drabbats av, eller liknande. Frågan är väl hur mycket sådant som passar under huvudtemat.
När det gäller miljödelarna så gillar jag i stort förslaget till uppdelning, men titeln asbest, skadedjur osv, kanske begränsar lite för mycket, det finns ju ibland frågor om amdra "gifter" som kreosot, tryckimpregnering, "elallergi" osv.
Ett delforum för Hälsa, kanske. Risk att det driver iväg väldigt långt från byggahus huvudtema. Men i så fall ett eget hälsoforum, inte ishopslaget med mat. Eller det beror lite på vad man vill ha i hälsoforumet. Ihopslaget med mat, tror jag att det blir mest inriktning på hälsosamt ätande. med ett eget hälsoforum tror jag att det kan bli en del trådar om ex., en cancerdiagnos som någon drabbats av, eller liknande. Frågan är väl hur mycket sådant som passar under huvudtemat.
När det gäller miljödelarna så gillar jag i stort förslaget till uppdelning, men titeln asbest, skadedjur osv, kanske begränsar lite för mycket, det finns ju ibland frågor om amdra "gifter" som kreosot, tryckimpregnering, "elallergi" osv.
Jag tycker att elboxar bör vara kopplat mer till el och kanske ett underforum till El undefär som Byggnadsfysik ligger som underforum till Byggmaterial och byggteknik.
Sen kan man ju ha ett generellt om bilar.
Passivhus och allt som har med det att göra kan absolut få ett eget delforum, som Stenhus och Lösvirke etc
Sen kan asbest, radon och skadedjur få ett eget forum, men som @hempularen skriver så kanske gifter i allmänhet ska vara med i titeln snarare än asbest. Å andra sidan, finns det ett delforum som heter något med asbest kanske de som är panikslagna över det kan hitta det snabbt.
Mat låter som Off topic men kan väl få ett delforum under Övrigt och även Hälsa. De här delforumen har ju inte så mycket med hus och husbygge/renovering att göra.
Sen kan man ju ha ett generellt om bilar.
Passivhus och allt som har med det att göra kan absolut få ett eget delforum, som Stenhus och Lösvirke etc
Sen kan asbest, radon och skadedjur få ett eget forum, men som @hempularen skriver så kanske gifter i allmänhet ska vara med i titeln snarare än asbest. Å andra sidan, finns det ett delforum som heter något med asbest kanske de som är panikslagna över det kan hitta det snabbt.
Mat låter som Off topic men kan väl få ett delforum under Övrigt och även Hälsa. De här delforumen har ju inte så mycket med hus och husbygge/renovering att göra.
Administrator
· Skåne
· 8 698 inlägg
Renoveringsnovis
· Bästerort
· 1 694 inlägg
Håller med om det mesta som redan skrivits. Laddboxar passar bättre i elforumet och asbest, radon och skadedjur är lite väl snävt.
Jag tycker att det är bra med ett separat forum för bilar men jag skulle nog vilja inkludera även andra fordon så kanske döpa det till Bilar & övriga fordon?
Jag tycker att det är bra med ett separat forum för bilar men jag skulle nog vilja inkludera även andra fordon så kanske döpa det till Bilar & övriga fordon?
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 809 inlägg
Risken med för många underforum är att de blir för många.
Har vi exempelvis så stort behov att Mat och Hälsa behöver egna underforum?
Har vi exempelvis så stort behov att Mat och Hälsa behöver egna underforum?
Allvetare
· Stockholm
· 1 831 inlägg
Jag anser att forumet bör hålla sig inom sakfrågor om bostad, tomt, fastighet. Känns som det finns bättre forum för mat och hälsa. Kvaliteten på forumdelen har sjunkit kraftigt de senaste åren och detta kommer inte öka kvaliteten.
Det enda jag gärna skulle se en uppdelning av är "Verktyg, maskiner och fordon" som täcker lite väl stort område. Inte riktigt samma intressen om man finlirar möbelsnickeri, trimmar epa-traktorer eller fäller träd. Där skulle jag gärna se en uppdelning på något sätt, men jag har inget klart och färdigt förslag tyvärr.
Anledningen till att jag har reggat mig här på Byggahus är just frågor som rör hus (hus, tomt och allt där omkring). Skulle jag vilja ha info om andra saker som hälsa eller mat drar jag mig nog till alternativa forum. Att ha för många forumdelar tror jag riskerar att få dom "seriösa gör det självarna" att känna sig obekväma. Skulle tex på första sidan ploppa upp "Mat Tinas 5 bästa recept", eller "10 övningar för att bli rippad inför sommaren" skulle jag nog dra här ifrån...
Sen absolut lite underkategorier i off topic är en sak.
Sen absolut lite underkategorier i off topic är en sak.
Jag brukar gå igenom förstasidan lite då och då och blocla alla tråder med mer än 100 inlägg som jag inte är intresserad av. Hade det gått med ett högerklick hade det varit smidigare, men det är ingen stor sak.
Kan man göra på samma sätt att man blockar vissa underforum? Om det går är det ju bara bra med mer uppdelning. Vill man läsa allt får man det precis som tidigare, men jag kan blocka det som handlar om saker jag inte är intresserad av. Utbyggnad och tillbyggnad t ex kommer jag aldrig ha glädje av så länge jag bor på gård där inget får förändras. Det finns garanterat andra som inte bryr sig om t ex Stenhus.
Kan man göra på samma sätt att man blockar vissa underforum? Om det går är det ju bara bra med mer uppdelning. Vill man läsa allt får man det precis som tidigare, men jag kan blocka det som handlar om saker jag inte är intresserad av. Utbyggnad och tillbyggnad t ex kommer jag aldrig ha glädje av så länge jag bor på gård där inget får förändras. Det finns garanterat andra som inte bryr sig om t ex Stenhus.