Har en fundering i samband med försening och ROT-avdrag .

Ifall jag anlitade en hantverkare på förra sidan årsskiftet där vi har ett avtal som säger att arbetat ska vara slutfört tex 15 december.

Hantverkaren blir försenad och jag faktureras istället på den här sidan årsskiftet vilket innebär att jag då blir tvungen att nyttjaROT-avdraget för i år, istället för det för förra året. Detta i sin tur kan ju innebära en "förlust" för mig ifall jag har för avsikt att renovera vidare i år ...

Är detta ngt jag kan lasta hantverkaren för och kräva kompensation för den ev förlusten eller är det bara att bita i det sura?

Är hantverkaren "flexibel" och det inte gått för lång tid in på nytt år kanske han kan datera fakturan förra året. Åtminstone det som är utfört.

I princip så är ju hantverkaren skyldig att stå för de fördyringskostnader som förseningen ger. Så rent logiskt borde du kunna få ersättning för förlorat "ROT utrymme". Kan tänka mig att det inte är riktigt så enkelt.

Det ska väl både vara fakturerat och betalt inom det året? Eller är det fakturadatum som gäller?

Arbetet måste vara utfört 2010, faktureringen kan ju komma på "fel" sida årsskiftet. Annars skulle ju inga nytta ROT under december för då skulle de kanske inte hinna betala innan årskiftet.
Dvs en separat faktura på det som utförts under 2010 borde lösa problemet.

Hubbe2 skrev:
Det ska väl både vara fakturerat och betalt inom det året? Eller är det fakturadatum som gäller?
Fel av mej, Hubbe har rätt! Betalning före årsskiftet är nödvändigt för ROT-avdrag. Annars hänförs det till påföljande år.

nja.. ska väl vara betalt före 1/2 -11 om jag inte minns fel
förra året blev det skjutet några månader förmodligen pga att det var många som inte skickade in i tid och det var första året

Viktig information till dig som köpt husarbete (ROT-arbete eller hushållsarbete)
Du får skattereduktion det år du betalar för det utförda husarbetet. Det är därför viktigt att du betalar dina fakturor i god tid före årsskiftet om du vill ha skattereduktionen för det utförda arbetet tillgodoförd 2010. Betalar du fakturorna i januari 2011 kommer skattereduktionen att tillgodoföras för inkomståret 2011 även om arbetet är utfört 2010.

Henri: japp fel av mig!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.