Jag håller på att ta fram putsen i mitt vardagsrum. Under generationer av tapet är den skadad på sina ställen, går det att lägga på ny puts även om skadan inte är så djup som ner till vassen, dvs. fäster den ändå? Sedan undrar jag om någon känner till vad man förseglar puts med utan att det förändrar färgen?

Tacksam för svar!

kör på gipsputs, råsmidigt o putsa med inomhus, fäster bra och du kan bygga djupt..

Gipsputs säger jag också. Glöm bara inte att fukta de gamla skadorna med vatten innan du spacklar på gipsputsen. Normalt behöver du inte försegla den gamla putsen på annat sätt än att grundmåla den. För jag antar genom din fråga att du hade tänkt måla väggen?

Antar att gipsputs är vitt? Jag har tänkt att behålla putsen som ytskikt, dock slipa den för att få en jämn, grå ton men samtidigt behålla putsens råa karaktär som kontrast till socklar, fönstersmygar etc. Det är alltså det som gör det hela en aning utmanande. Jag har hört talas om något slags vax som man tydligen behandlar frilagda tegelväggar och liknande med inomhus, kan det stämma? Får tacka för snabba svar annars!

I så fall primar du väggarna. Lätt att använda bara blanda ut med lite vatten och plaska på med en mjuk borste. Men det kan bli lite knepigt vid lagningarna som du säger. Du kommer nog inte hitta något att laga med som inte ger en färgskiftning. Även nypålagd kalkpust (för det är det som du nu har i väggarna) kommer att ge en färgskiftning.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.