Har tittat på en lada som jag är intresserad av. I ladan är det gjuten platta men verkar vara plintar på hela eller delar av den ytan?
Har ingen kunskap av hur de byggde lador och om det finns någon standard från den tiden. Finns inga ritningar, varken av nuvarande ägare eller på kommun.
Det jag tror. Plint till den vita murade delen där kossorna inhystes och restrerande är platta på mark. Det finns ventilation i gavel där man kan se plint, men jag kommer inte åt att fota bättre då det är galler över öppningen.
Så vad säger experterna? Hur tror ni att det är byggt?
Har ingen kunskap av hur de byggde lador och om det finns någon standard från den tiden. Finns inga ritningar, varken av nuvarande ägare eller på kommun.
Det jag tror. Plint till den vita murade delen där kossorna inhystes och restrerande är platta på mark. Det finns ventilation i gavel där man kan se plint, men jag kommer inte åt att fota bättre då det är galler över öppningen.
Så vad säger experterna? Hur tror ni att det är byggt?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Tänker du använda den där den står till något, eller vill du flytta den?
Egentligen skulle jag vilja fråga varför du undrar.
Det har funnits massor med sätt att bygga ladugårdar på. Absolut ingen standard förrän de mer monteringsfärdiga "hallarna" dyker upp under sent 1900-tal.
Plintar har varit vanligt. Och så någon form av stolpverk och så glespanel.
Varje objekt är liknande men ändå olika.
Inte sällan så har man dessutom byggt om/byggt på, och ofta gjutit golv för att ersätta ett grusgolv eller trägolv.
Det du tror är ventilation, är sannolikt ett schakt där det suttit en torkfläkt, vilket tyder på att ladu-delen använts för att torka spannmål eller hö.
Finns rester av spannmålsfickor i ladan?
Det har funnits massor med sätt att bygga ladugårdar på. Absolut ingen standard förrän de mer monteringsfärdiga "hallarna" dyker upp under sent 1900-tal.
Inte sällan så har man dessutom byggt om/byggt på, och ofta gjutit golv för att ersätta ett grusgolv eller trägolv.
Det du tror är ventilation, är sannolikt ett schakt där det suttit en torkfläkt, vilket tyder på att ladu-delen använts för att torka spannmål eller hö.
Finns rester av spannmålsfickor i ladan?
Den murade delen borde inte stå på plint utan snarare på en stenfot eller liknande.
Kika på "ladhusprojektet" på alternativ.nu för tankar om hur man kan renovera och använda överblivna lantbruks byggnader i dag.
Kika på "ladhusprojektet" på alternativ.nu för tankar om hur man kan renovera och använda överblivna lantbruks byggnader i dag.
Hej, tack för svar. Ladan ska stå kvar. Finns två saker jag funderar på. En är att göra ett garage med tre portar och en våning ovanför garagen. Det är 6 meter i väggband och 9,30 till nock så det finns idéer.S skogaliten skrev:Tänker du använda den där den står till något, eller vill du flytta den?
Finns rester av spannmålsfickor.
Du har nog rätt med spannmål/hö, men har inte sett något spår av det invändigt. Säljaren har belamrat hela insidan med massa bra och ha grejer så golvet syns knappt. Ligger en gammal motorkåpa bredvid gallret. Brukar det vara brett i schaktet? Tänker på hur mycket man kan belasta golvet invändigt?
Murade låga delen är gjuten och man kan se träådrorna från formarna. Kikade in på alternativ.nu, intressant läsning.F fribygg skrev:
Husägare
· Småländska höglandet
· 5 655 inlägg
Det är för att du inte har bonna-glasögonen på dig 🤓! Men det har jag, så utöver torken så har du en höhiss också. Det är vajerspelet som går precis under nocken och fortsätter ut genom väggen på gavelspetsen.R Radhuset skrev:
Det kan faktiskt vara en fördel, eftersom du då har öppet i nock och inga hanebjälkar på takstolarna som är i vägen för diverse höjdkrävande byggprojekt.
Då fick man svaret 🫡 Har funderat vad de har haft den till. Hur långt in brukar schaktning gå in under plattan och hur brett kan det vara?SågspånPappspikEternit skrev:
Det är för att du inte har bonna-glasögonen på dig 🤓! Men det har jag, så utöver torken så har du en höhiss också. Det är vajerspelet som går precis under nocken och fortsätter ut genom väggen på gavelspetsen.
Det kan faktiskt vara en fördel, eftersom du då har öppet i nock och inga hanebjälkar på takstolarna som är i vägen för diverse höjdkrävande byggprojekt.
Man brukade då gjuta golv där djuren skulle vara så att det är enkelt att mocka.R Radhuset skrev:Har tittat på en lada som jag är intresserad av. I ladan är det gjuten platta men verkar vara plintar på hela eller delar av den ytan?
Så vad säger experterna? Hur tror ni att det är byggt?[bild][bild][bild][bild][bild][bild][bild]
Finns såvitt jag vet ingen ladstandard, varje bonde har egna ideer om vad som fungerar bäst. Svärfars lada var utbyggd och utbyggnaden var byggd runtom en gammal del av ladan så i vagnsliret kunde man klättra upp på det gamla spåntaket som hamnat innomhus.. Katterna och fåren som bodde där ett tag älskade det. Det var även en smidig "plattform" för att komma åt taket på traktorn när den stod därinne.
Min Lada bestod av tre separata delar där det var platta på mark i en ände där korna huserade. Fanns även grävd brunn i anslutning till det. Hela ladan revs och byggdes upp på 80talet varvid en del flyttades. Fick göra om en del senare då en timmervägg blev kvar som plötsligt saknade stöttning. Torpargrund där det är plankgolv.
Nåt som kan påverka hur den används är om det huserar fåglar el annat i den under någon period av året. Kajor, svalor, fladdermöss, vanliga möss, grävling etc. Det betyder bajs där du minst anar det el nån annan härlig utmaning.R Radhuset skrev:Hej, tack för svar. Ladan ska stå kvar. Finns två saker jag funderar på. En är att göra ett garage med tre portar och en våning ovanför garagen. Det är 6 meter i väggband och 9,30 till nock så det finns idéer.
Du har nog rätt med spannmål/hö, men har inte sett något spår av det invändigt. Säljaren har belamrat hela insidan med massa bra och ha grejer så golvet syns knappt. Ligger en gammal motorkåpa bredvid gallret. Brukar det vara brett i schaktet? Tänker på hur mycket man kan belasta golvet invändigt?
Segt att komma ut till din husbil el amerikanare och notera frätskador i lacken el ett bo i baksätet.
Bra att ”bo in sig” minst ett år innan man tar beslut vad det ska vara till, lämpliga åtgärder etc. Om man klarar av att vänta lite..
Självbyggare
· Stockholm
· 8 592 inlägg
Jag skulle säga såhär: Räkna inte med att något är byggt enligt någon standard, utan mer: Dom tog vad som hade och byggde som det blev.
Vill du tex bygga en våning inuti, som skall klara last, så beräkna då vad du behöver och se till att stärka upp för det. Anta inte att det funkar bara för att.
Och vad gäller grunden så brukar väl de flesta lador med tiden bli lite sneda och vinda, det ingår så att säga i konceptet. Så antingen är det ok, även om du bygger något inuti, eller så får du se till att iaf göra om delar av grundläggningen så det håller sig rakt och utan tjälskjutning
Vill du tex bygga en våning inuti, som skall klara last, så beräkna då vad du behöver och se till att stärka upp för det. Anta inte att det funkar bara för att.
Och vad gäller grunden så brukar väl de flesta lador med tiden bli lite sneda och vinda, det ingår så att säga i konceptet. Så antingen är det ok, även om du bygger något inuti, eller så får du se till att iaf göra om delar av grundläggningen så det håller sig rakt och utan tjälskjutning
Husägare
· Småländska höglandet
· 5 655 inlägg
Du tänker på schaktet som går in från fläkttrumman där det tidigare satt en torkfläkt? Det är lite svårt att se på bilden, men jag tror inte att det är något mer än det som syns. Man ser hur trummans/schaktets tak sluttar neråt. Jag vet inte hur det är inne på logen (utrymmet som är inne på andra sidan väggen), men det verkar kunna vara en träkonstruktion som skymtas. Jag skulle tro att det ligger gles torktrall av trä därinne, där la man höet när det kördes in. På din bild finns ett mellanrum mellan golvet och träkonstruktionen, och där strömmade luften från torkfläkten ut för att gå upp genom torktrallen och torka höet.R Radhuset skrev:
Det som ligger under den förmodade torktrallen är alltså golvet, men det är svårt att se vad det är för material.
Blir en hel del akuta åtgärder då nuvarande ägare har ”missat” 6 ställe där det kommer in vatten. Dock i en lägre del på långsidan som inte syns på bilderna. Först måste vi komma överens..Cheesen skrev:
Man brukade då gjuta golv där djuren skulle vara så att det är enkelt att mocka.
Finns såvitt jag vet ingen ladstandard, varje bonde har egna ideer om vad som fungerar bäst. Svärfars lada var utbyggd och utbyggnaden var byggd runtom en gammal del av ladan så i vagnsliret kunde man klättra upp på det gamla spåntaket som hamnat innomhus.. Katterna och fåren som bodde där ett tag älskade det. Det var även en smidig "plattform" för att komma åt taket på traktorn när den stod därinne.
Min Lada bestod av tre separata delar där det var platta på mark i en ände där korna huserade. Fanns även grävd brunn i anslutning till det. Hela ladan revs och byggdes upp på 80talet varvid en del flyttades. Fick göra om en del senare då en timmervägg blev kvar som plötsligt saknade stöttning. Torpargrund där det är plankgolv.
Tanken var att täta till alla hål så detta inte ska uppstå. Det är en del bon efter två väggar och det finns säkert fler. Det är lite svårt att bo in sig då bostadshuset måste rivas och ev inreds ladan istället. Men jag håller med dig att det är bra att bo in sig.Z Zeke_Varg skrev:Nåt som kan påverka hur den används är om det huserar fåglar el annat i den under någon period av året. Kajor, svalor, fladdermöss, vanliga möss, grävling etc. Det betyder bajs där du minst anar det el nån annan härlig utmaning.
Segt att komma ut till din husbil el amerikanare och notera frätskador i lacken el ett bo i baksätet.
Bra att ”bo in sig” minst ett år innan man tar beslut vad det ska vara till, lämpliga åtgärder etc. Om man klarar av att vänta lite..
Ladan är riktigt bra i stommen och vägg/tak ser ut att vara raka. Har räknat med lite stål till projektet. Lika bra att fördela ut lasterna ytterligare, om vi kommer överens med säljaren..klaskarlsson skrev:
Jag skulle säga såhär: Räkna inte med att något är byggt enligt någon standard, utan mer: Dom tog vad som hade och byggde som det blev.
Och vad gäller grunden så brukar väl de flesta lador med tiden bli lite sneda och vinda, det ingår så att säga i konceptet. Så antingen är det ok, även om du bygger något inuti, eller så får du se till att iaf göra om delar av grundläggningen så det håller sig rakt och utan tjälskjutning![]()