Lagra energi i litium batterier är dessutom sjukt dåligt för miljön. De innehåller massa kadmium och annat giftigt och är mycket svåra att återvinna.
 
Nicke Nyfiken
Nefrums Nefrums skrev:
Lagra energi i litium batterier är dessutom sjukt dåligt för miljön. De innehåller massa kadmium och annat giftigt och är mycket svåra att återvinna.
Menar du att det kommer ut kadmium och annat giftigt när man laddar ett litiumbatteri? Eller hur kan själva lagringen vara ett problem för miljön?

Hela idéen bygger på att man ska använda befintliga batterier i elbilar, så man slipper nytillverkning.
 
Nefrums Nefrums skrev:
Lagra energi i litium batterier är dessutom sjukt dåligt för miljön. De innehåller massa kadmium och annat giftigt och är mycket svåra att återvinna.
Inget kan bli sämre än att förbränna fossila bränslen.
Ett förbrukat elbilsbatteri hamnar inte helt plötsligt i atmosfären eller naturen.
Mycket tyder på att det kommer vara billigare med råvaror från återvunna batterier än att köpa nytt råmaterial.
 
Nicke Nyfiken Nicke Nyfiken skrev:
Så man kan plocka ström från batteriet via ladduttaget på dessa bilar i Sverige? Det har jag helt missat.:oops:
Med en V2G laddare kan man det. Nissan är upplåsta från fabrik, Mitsubishi låser de upp om du begär det.
 
Nicke Nyfiken
R Robert-san01 skrev:
Med en V2G laddare kan man det. Nissan är upplåsta från fabrik, Mitsubishi låser de upp om du begär det.
Coolt. (y)
Nu pratar vi powerbank XXL. :D
 
Nicke Nyfiken Nicke Nyfiken skrev:
Coolt. (y)
Nu pratar vi powerbank XXL. :D
Yes! Och enkelt att få bort den från huset i händelse av brand. Bara att haka i wiern och dra bort den.
 
Nicke Nyfiken
R Robert-san01 skrev:
[länk]
:crysmile:
-Elbilen blir en elproducent...
 
  • Gilla
Finndjävel
  • Laddar…
Nefrums Nefrums skrev:
. De innehåller massa kadmium och annat giftigt och är mycket svåra att återvinna.
Litium-jon batterier innehåller ingen kadmium, du tänker säkert på NiCd-batterier.
 
Nicke Nyfiken Nicke Nyfiken skrev:
Tror du missar en stor detalj i den här historien...
Solcellerna sitter på hustaket. Ingen talar om solceller på bilen.
Ääääh jag var väl full eller dum.
Men jag måste erkänna att jag är väldigt fundersam till idéen i praktiken... En elbil behövs väl laddas
 
R Robert-san01 skrev:
[länk]
Så elbilen lämnar tillbaka el för att sedan ta tillbaka det igen. Hänger inte riktigt med på hur en elbil ska kunna leverera el?
Finns det någon återvinning av bromsar eller liknande på en elbil? Jag har inge bra pejl på detaljer när det gäller elbilar
 
B Byggdjuret skrev:
Så elbilen lämnar tillbaka el för att sedan ta tillbaka det igen. Hänger inte riktigt med på hur en elbil ska kunna leverera el?
Finns det någon återvinning av bromsar eller liknande på en elbil? Jag har inge bra pejl på detaljer när det gäller elbilar
Man kanske kan ladda gratis på jobbet och sedan sälja när man kommer hem;)
 
B Byggdjuret skrev:
Så elbilen lämnar tillbaka el för att sedan ta tillbaka det igen. Hänger inte riktigt med på hur en elbil ska kunna leverera el?
Finns det någon återvinning av bromsar eller liknande på en elbil? Jag har inge bra pejl på detaljer när det gäller elbilar
V2G systemet funkar så att man använder bilens batteri som kraftkälla. I stället för ett batterilager kopplat till solcellerna kopplar man bilen.

Teoretiskt kan man ha bilen som generator. Se ex på gruvan i Schweiz som har eltruckar för transporterna som aldrig behöver laddas.
 
Peter2400 Peter2400 skrev:
Man kanske kan ladda gratis på jobbet och sedan sälja när man kommer hem;)
Eller som killen i USA som hade fri supercharging på sin Tesla och kopplade upp sina miningdatorer så de drevs av batterierna i bilen. :)
 
  • Gilla
Peter2400
  • Laddar…
Nicke Nyfiken
B Byggdjuret skrev:
Så elbilen lämnar tillbaka el för att sedan ta tillbaka det igen. Hänger inte riktigt med på hur en elbil ska kunna leverera el?
Finns det någon återvinning av bromsar eller liknande på en elbil? Jag har inge bra pejl på detaljer när det gäller elbilar
Ingen fara. Det har inte rubriksättaren eller reportern heller.:crysmile:
Nej, elbilen producerar ingen el när den står inkopplad på elnätet.

Visst, en elbil har återvinning av rörelseenergin och använder inte de vanliga bromsarna särskilt mycket. Men det är inte det som det handlar om här. När den lokala produktionen av el överstiger det lokala behovet, ska man tillfälligt lagra energin i elbilsbatterierna för att sedan återföra den när behovet överstiger produktionen. Det hela förutsätter att elbilen inte används som bil utan står inkopplad på elnätet istället.

Det är bara ett väldigt dyrt och omständigt sätt att slippa bygga elnät med tillräcklig överföringskapacitet. Man kommer inte att spara en enda kWh energi genom att använda elbilsbatterier. Tvärt om, så kommer man att slösa bort en betydande del av energin i form av laddförluster.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.