13 124 läst ·
55 svar
13k läst
55 svar
Försäljning fastighet med inbyggda maskiner
Du får väl sända en faktura till säljaren på maskinernas värde. Att sälja eller undanhålla er era maskiner är egenmäktigt förfarande.hilda skrev:
Japp hon vägrar.
Hon säger bara. Jag bryr mig inte hur ni får ut sakerna bara de försvinner och ni inte gör åverkan på fastigheten.
Ni kan riva väggen men då återställa den exakt som den är nu.
Varken jag eller min 70 åriga mamma kan riva och bygga väggar inågon annans fastighet. Riva kanske jag teoretiskt sätt klarar men inte Bygga igen.
Det måste ju vara säljarens ansvar att fastigheten är tömd oavsett vems grejjorna är.
Jag kan tycka att med den attityden hos säljaren, som byggt in dina grejer, så får hon stå sitt kast. Säg att de kan behålla grejerna om de inte hjälper till. De kan inte lasta dig för att de inte går att få ut. I princip skulle du kunna gå till kronofogden och begära handräckning för att gå tillbaka din egendom, men det lär väl orsaka släktfejd ordentligt, även om säljaren ju inte direkt bidragit till sämjan. Jag hade som sagt meddelat att eftersom de vägrar ge dig tillgång till maskinerna så kan de behålla det. Troligen kommer de då mjukna och så får ni dela på det. Eftersom de inte äv värda mer än 30´så tror jag inte mycket återstår efter en försäljning om ni ska ta dit en snickare och riva/bygga.hilda skrev:
Om hon har sagt att du kan riva väggen om du återställer den så har du ju ett godkännande, så då är det väl bara att köra?hilda skrev:
Moderator
· Stockholm
· 57 837 inlägg
Om du absolut skall lösa detta utan släktfejd (och du vill ha maskinerna), så är ju enda lösningen att du river lagom mycket vägg, och anlitar en snickare o målare för att återställa.
Inställningen från säljaren är inte korrekt eller rimlig. Så du kan mycket väl ta fasta på att du får riva i väggen, och sedan återställer du själv så gott et går, även om det innebär att du bara staplar upp rivningsmaterialet som "vägg", det blir då säljarens problem. Men då lär du ha en sur släkting i många år. Det är bara att välja, antingen är du sur i många år för att släktingen tvingar dig att återställa väggen, eller så är släktingen sur på dig i många år för att du inte återställt den ordentligt.
Inställningen från säljaren är inte korrekt eller rimlig. Så du kan mycket väl ta fasta på att du får riva i väggen, och sedan återställer du själv så gott et går, även om det innebär att du bara staplar upp rivningsmaterialet som "vägg", det blir då säljarens problem. Men då lär du ha en sur släkting i många år. Det är bara att välja, antingen är du sur i många år för att släktingen tvingar dig att återställa väggen, eller så är släktingen sur på dig i många år för att du inte återställt den ordentligt.
Jo, det är ju sant, men samtidigt så ville inte TS har någon fejd, sen så får man väl bedöma vad det är värt.J Jocke Best skrev:
Alternativet verkar ju som sagt vara att inte göra något, och låta säljaren lösa problemet med att få ut maskinerna.
Stapla material som liknar en barriär kan jag klara av.H hempularen skrev:Om du absolut skall lösa detta utan släktfejd (och du vill ha maskinerna), så är ju enda lösningen att du river lagom mycket vägg, och anlitar en snickare o målare för att återställa.
Men borde man inte kräva skriftligt att vi har rätt att riva delar i fastigheten?
Måla behövs inte för väggen är någon slags reglad isolerad gips vägg.
Köparen har inget emot att maskinerna står där.S Strontus skrev:
Det är ju som att vi skänker bort delar av pappas arv.
Tja det mest pragmatiska, om man ska sätta hårt mot hårt, är väl helt enkelt att ni slår upp ett lagom stort hål i väggen så att ni får ut maskinerna. Sen får köparen driva frågan mot säljaren varför fastigheten har försämrats sedan kontraktskrivningen...
Ska du ha kvar maskinerna eller ska dom säljas?
Ska du sälja så sälj dom där dom står och var tydlig med att köparen river och återställer väggen efter dom hämtat maskinerna.
Är det snickerimadkiner så kan köparen troligtvis riva och regla gipsa efter sig
Ska du sälja så sälj dom där dom står och var tydlig med att köparen river och återställer väggen efter dom hämtat maskinerna.
Är det snickerimadkiner så kan köparen troligtvis riva och regla gipsa efter sig
Vi har fått allt värderat redan. Sålt av en del redan små maskiner men bekymret är de större maskinerna som inte går att lyfta eller genom dörren.I ikeo skrev:
Lägger du upp bild här så får du:
1. Gratis annons. Du hittar nya köpare.
Kanske till ett mycket bättre pris.
2. Goda råd/lösning på hur prylarna kan flyttas.
Jag hade en bekant som sålde ett dödsbo till en maskinhandlare för att det var snabbt och enkelt. Hade hon bara förvarnat oss som är intresserade av maskiner hade vi sålt av hälften av maskinerna samma vecka på blocket för minst samma summa och vi hade fått/behållit/köpt varsin maskin själva. Synd.
1. Gratis annons. Du hittar nya köpare.
Kanske till ett mycket bättre pris.
2. Goda råd/lösning på hur prylarna kan flyttas.
Jag hade en bekant som sålde ett dödsbo till en maskinhandlare för att det var snabbt och enkelt. Hade hon bara förvarnat oss som är intresserade av maskiner hade vi sålt av hälften av maskinerna samma vecka på blocket för minst samma summa och vi hade fått/behållit/köpt varsin maskin själva. Synd.