Är det du som äger maskinerna som står på säljarens fastighet?
Det rimliga känns väl som sagt att säljaren river och återställer väggen och du ansvarar för uttransporten?
Köparen har inget med saken att göra, men det kan ju vara schysst att meddela att ingreppet görs och att väggen kanske kommer ha spår av det.
I synnerhet om det är en "fin" vägg som är målad eller tapetserad, där kulöravvikelse och finish har betydelse.

Man kan också anta att du har kännt till att problemet kommer uppstå den dagen fastigheten eventuellt säljs, så ni kanske ska ta ett gemensamt tag? Men det låter lite som att kommunikationen mellan er om saken är lite ansträngd?

Redigerat:
useless useless skrev:
Riva/öppna väggen är verkar vara helt ofrånkomligt och hur det än är så är det säljarens som ansvarar för att byggnaden är tömd med allt vad det innebär i kostnader och omak. Men att tillfälligt plocka bort en dörr och förstora hålet i en innervägg för att sen återställa borde inte kosta så mycket?
Vad är det väggen avgränsar? Köparen kanske inte vill ha den där eller så kanske dom är ok med en större öppning än idag?
Nu vet vi inte vad det är för typ av byggnad.
Men jag är också inne på att prata med köparen.
Kanske har de tänkt sätta in en garageport eller kanske en pardörr, kan man då göra någon form av överenskommelse så borde det inte vara några problem att få ut maskinerna.

• Gilla
civilingenjören
  • Laddar…
Varför pratat du inte bara med din släkting och de nya ägarna?

Dom kanske inte ens vill ha en vägg där?

Det här är inte bara till dig men om fler skulle börja prata med varandra innan man letar fram lagar, rättigheter och skyldigheter så skulle de flesta inse att man kommer rätt långt med detta.
Oftast går det väldigt snabbt också!

• Gilla
GammelMan99 och 6 till
  • Laddar…
Hilda malm
H Holmspel skrev:
Varför pratat du inte bara med din släkting och de nya ägarna?

Dom kanske inte ens vill ha en vägg där?

Det här är inte bara till dig men om fler skulle börja prata med varandra innan man letar fram lagar, rättigheter och skyldigheter så skulle de flesta inse att man kommer rätt långt med detta.
Oftast går det väldigt snabbt också!
Vi har redan pratat med både säljare och köpare. Köpare vill ha väggen. Han har köpt den så som den ser ut och vill ha den där.

Jag hade inte skrivit här om jag inte hade försökt på olika sätt redan.
Både jag och familj har både pratat med säljare och köpare men står i moment 22.

Köparen vill ha det som det är.
Säljaren har byggt in maskiner
Mäklar vill få avslut på allt och ut med maskinerna.

Hilda malm
K kindvall skrev:
Det borde innebära att ni skulle kunna påverka försäljningen så att ert intresse tillvaratas.
Hur är värdet av maskinerna vs. kostnad för att riva/återställa?
Värdet på maskinerna är kanske 30000 om inte mer. Har inte koll på exakta värde. Allt beror på efterfrågan på marknaden vid försäljning av de.

Riva en vägg är nog lättare men bygga upp klarar jag inte själv eller med hjälp av min gamla mamma på över 70år.

Vad är säljarens syn på det hela?

Hilda malm
P Patrik Friberg skrev:
Är det du som äger maskinerna som står på säljarens fastighet?
Det rimliga känns väl som sagt att säljaren river och återställer väggen och du ansvarar för uttransporten?
Köparen har inget med saken att göra, men det kan ju vara schysst att meddela att ingreppet görs och att väggen kanske kommer ha spår av det.
I synnerhet om det är en "fin" vägg som är målad eller tapetserad, där kulöravvikelse och finish har betydelse.

Man kan också anta att du har kännt till att problemet kommer uppstå den dagen fastigheten eventuellt säljs, så ni kanske ska ta ett gemensamt tag? Men det låter lite som att kommunikationen mellan er om saken är lite ansträngd?
Det är min pappas dödsbo som äger maskinerna.
Men fastigheten äger inte vi.
Maskinerna skulle stå där så fastighetsägaren med familj kunde bruka de länge som de ägde fastigheten.

Väggen visste vi inte om förrän vid försäljningen på hemnet.

Man kan ju tycka att det är säljarens uppgift att få ut maskinerna de lånat.

• Gilla
Premolar och 4 till
  • Laddar…
Hilda malm
D Daniel 109 skrev:
Man kan ju tycka att det är säljarens uppgift att få ut maskinerna de lånat.
Jag tycker med det. Men att trycka kommer man inte så långt.

Försökt prata men kommer ingen stans där heller.

Som sagt var; Säljaren ansvarar för att allt lösöre är utstädat. Om det innebär att vederbörande behöver anlita flyttfirma, hyra kranbil, riva/bygga upp en vägg etc är egalt.

• Gilla
Dowser4711 och 1 till
  • Laddar…
Då får helt enkelt din släkting, säljaren, bekosta hålet i väggen och ett företag som återställer efteråt.

Eller vägrar släktingen det?

Hilda malm
H Holmspel skrev:
Då får helt enkelt din släkting, säljaren, bekosta hålet i väggen och ett företag som återställer efteråt.

H Holmspel skrev:

Japp hon vägrar.
Hon säger bara. Jag bryr mig inte hur ni får ut sakerna bara de försvinner och ni inte gör åverkan på fastigheten.
Ni kan riva väggen men då återställa den exakt som den är nu.

Varken jag eller min 70 åriga mamma kan riva och bygga väggar inågon annans fastighet. Riva kanske jag teoretiskt sätt klarar men inte Bygga igen.

Riv skiten och ta ut maskinerna. Tala om att du gjort det för säljaren och att det inte fanns något annat sätt. Sedan är det säljarens problem.

• Gilla
big mike och 5 till
  • Laddar…
Men kan inte du bekosta rivning/återställning av väggen?

Hilda malm
V vectrex skrev:
Riv skiten och ta ut maskinerna. Tala om att du gjort det för säljaren och att det inte fanns något annat sätt. Sedan är det säljarens problem.
Visst skulle jag vilja gör det. Men har jag rätt att riva någons vägg i någon annans fastighet?
Känns som att det inte är helt rätt och vill inte ha en total släktfejd.
Känns som det borde finnas något sätt att hävda min rätt så vi kommer på rätt linje och kan komma fredligt ut ur det hela.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.