Räcker inte den texten?
Elsäkerhetsverket är de som har ansvaret.
Har ingen möjlighet just nu att söka i bestämmelserna och leta upp exakt var det står men tror att du kommer att få ett adekvat svar inom kort från någon här på forumet ;)

Tyvärr ser man fortfarande ofta dessa don på veteranmarknader och loppisar, f-n vet hur vi ska bli av med dem.

Den här forumet gör nog stor nytta för att få bort dessa kontakter. Jag tycker att jag ser folk som slår sönder dylika lite då och då i diverse trådar.
Själv har jag fått bort dom från största Second hand butiken här i stan, det snacket skulle jag aldrig tagit om det inte vore för det samlade fördömmandet på forumet.

• Gilla
HSP och 2 till
  • Laddar…
Inser nu att vi har en ett sådant trefasuttag i uthuset i sommarstugan. Dock inte använt sedan 70-talet.

Bezt Bezt skrev:
[länk]
På den sidan står bland annat:

Användning av dessa don kan polisanmälas. Om de fortfarande finns kvar installerade i anläggning eller sitter på någon produkt ska de bytas ut mot nya anslutningsdon av CEE-utförande.

Stämmer detta verkligen? Är det inte "bara" sälja/ge bort som är förbjudet? Jag har inga sådana, bara intresserad.

Nej, det stämmer inte. De får fortfarande användas om de är installerade och i skick.

Japp. där har faktiskt ESV fel.
Finns inget lagstöd att lagföra någon för användning av dessa semko-17 don om de är installerade på tiden när de var tillåtna.

Mikael_L
Jag har någonstans fått för mig att arbetsmiljöverket kan ha synpunkter på Semko17 på arbetsplatser med anställda, att vid arbetsmiljöinspektioner kan företaget föreläggas att ta bort dessa.

Det är ju naturligtvis inte frågan om någon polisanmälan då, utan bara, liksom alla andra ej akuta arbetsmiljöbrister, att företaget får ett föreläggande som sen kan trappas upp med vite eller stängning av arbetsplatsen.

Har man inga anställda kan detta dock aldrig hända.

Samma med anläggningar försäkringsmässigt villkorade med EN'revisionsbesiktning. Snaran dras då åt och trycket ökar så donen är i princip borta på arbetsplatser.

Detta ligger fel i forumet ingen elektrisk fråga öht. Kan det inte isf startas en tråd i delen där den stora "allomfattande klokskapen" råder. Finns ju intresserade medlemmar där som kan klyva hårstrån och tala om "vad som gäller". Åtminstone på en nivå som ger dejavu till låg- mellanstadiets skolgård.

• Gilla
Uffe A
  • Laddar…
Dessutom 3-stift till cee...hur är det hopkopplat...:sick:

Fotografen Fotografen skrev:
Dessutom 3-stift till cee...hur är det hopkopplat...:sick:
CEE-donet är 4-poligt utan nolla så verkar ok iaf, men gör det inte mindre olagligt att sälja dock.

Ett sånt har jag aldrig ens sett live, bara i kataloger...vem använder såna?

Nästan ingen, men ibland i tex industrin.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.