20 101 läst ·
37 svar
20k läst
37 svar
Förra ägarens elinstallationer
Min morbror köpte ett hus. Där visade sig all elektricitet vara "spontant" kopplad. En av de mest framstående inkopplingarna handlade om spotlights som var brandfarliga. Morbror blev sur och krävde ersättning från säljaren. Säljaren vägrade och tingsrätten kopplades in. Min morbror vann målet. Detta skedde någonstans i norra Skåne för mindre än tio år sedan. Sedan dess har min morbror vandrat vidare till Sankte Per så fler detaljer kan jag inte skaka fram.
Jag har bara haft framgång med dolt fel om jag kunnat visa en ritning eller liknande - som anger en felaktig installation, felaktigt material etc. Men att få någon ekonomisk kompensation har jag inte ens försökt - däremot har jag som regel fått nya grejor.Bananskalare skrev:
Jag gjorde en undersökning av en elinstallation - och påvisade grava felaktigheter. Min kund tog något upprörd min rapport till tingsrätten och krävde ersättning. Domaren lyfte knappast på pappret - och meddelade parterna att gå hem och komma överens. Nästa mål?
Bra jobbatP pingis skrev:Min morbror köpte ett hus. Där visade sig all elektricitet vara "spontant" kopplad. En av de mest framstående inkopplingarna handlade om spotlights som var brandfarliga. Morbror blev sur och krävde ersättning från säljaren. Säljaren vägrade och tingsrätten kopplades in. Min morbror vann målet. Detta skedde någonstans i norra Skåne för mindre än tio år sedan. Sedan dess har min morbror vandrat vidare till Sankte Per så fler detaljer kan jag inte skaka fram.
Säljaren har ingen som helst skyldighet att visa en sådan, eller att ens ha en.B Bobban100 skrev:
(Dessutom måste inte installationer vara gjorda av en behörig elektriker, det räcker att firman är det.)
Det är ju jäkligt illa att folk kopplar på ett dåligt sätt, oavsett om dom får koppla el eller ej, men tyvärr får nog TS stå för det själv.
Det allra tristaste är att om man hittar sånt på ett ställe så skulle man ju inte sova gott innan ALLT är kontrollerat och eventuellt åtgärdat.
S
SueCia
Elektroniktokig
· Dalarna
· 5 297 inlägg
SueCia
Elektroniktokig
- Dalarna
- 5 297 inlägg
H hempularen skrev:Jag tycker iofs. att många inlägg i tråden är lite väl negativa till möjligheten att få ersättning från säljaren. Vi vet i princip inget om förutsättningarna i fallet.
Om detta ex är ett ganska nytt hus, så har du som köpare rätt att förvänta dig att elen är ok. Finns det då inga uppenbara brister eller tecken på hempul (konstiga synliga kabeldragningar, dåligt klamrade kablar osv.). Men så visar det sig att någon har skarvat lösa trådar genom att bara tvinna dem fritt i väggen utan kopplingsdosa (finns exempel här på forumet, nybygge).
Det borde ha skaplig chans att gå som dolt fel.
Tror du verkligen det skulle ha inverkan på budgivningen? Jag hade inte dragit ner mina bud pga. bristfällig el till spotlights, tveksamt att det skulle påverka marknadsvärdet över huvud taget.
Största risken om du går vidare med detta och det hamnar i rätten så kan du få betala rättegångskostnaderna, och det kan snabbt springa iväg i 6 siffrigt belopp. Bara betala elektrikern och låta han fixa det och kolla över huset ifall han hittar mer.H Husägaren80 skrev:
Allvetare
· Tullinge
· 6 040 inlägg
Då antar jag att du låtit hovrätten lösa alla dessa fall? eller är det många förlikningar?B Boggi skrev:Jag har bara haft framgång med dolt fel om jag kunnat visa en ritning eller liknande - som anger en felaktig installation, felaktigt material etc. Men att få någon ekonomisk kompensation har jag inte ens försökt - däremot har jag som regel fått nya grejor.
Jag gjorde en undersökning av en elinstallation - och påvisade grava felaktigheter. Min kund tog något upprörd min rapport till tingsrätten och krävde ersättning. Domaren lyfte knappast på pappret - och meddelade parterna att gå hem och komma överens. Nästa mål?
efter att ha läst några domar så brukar det krävas en del.
Men eftersom jag antar att du är jurist eller advokat. så borde du veta att det intressanta är domar inte förlikningar
vem hade gjort elrapporten?
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Stor skillnad jämfört med förra ägarens energideklaration
Priser, Kalkyler, Fastighetsskatt m m. -
Dolda fel - förra ägarens ansvar..?
Juridik -
Gul fog i badrummet sedan förra ägarens renovering
Badrum -
Garage, fortsätter på förra ägarens projekt
Attefallshus, friggebod, garage & andra småhus -
Är jag skyldig att städa upp förra ägarens skräp utanför tomten?
Juridik