Jag, som ny husägare och helt okunnig inom dränering och markanläggning, vore supertacksam för klok vägledning i detta magiska forum.

Here goes:
Förra ägaren har dränerat huset på två sidor, år 2008. Vi ska nu renovera trädgården och tog bort den murkna träaltanen som låg runtom huset. Under altanen, en meter ut från väggen, löper en mur längs husets väggar. Jag antar att det är för att skydda dräneringen..? Markduken ser ut att ha släppt från kantlisten på några ställen och mellan mur och husvägg en lerig "gång".

Jag skulle vilja anlägga en trädgård med stenlagd uteplats i kombination med en gruslagd gång runt huset. Det innebär att jag behöver fylla upp utrymmet med något material, mellan husvägg och mur, för att få en jämn markyta. Kan jag göra det utan att förstöra dräneringen? Och vad kan jag göra för att säkerställa att dräneringen fortfarande är bra, innan jag anlägger trädgården ovanpå? Det ska ju nämnas att jag inte upplever allt för mycket fukt i källaren i dagsläget.

Snälla forum, hjälp mig. Tack på förhand!
 
  • Bild av en dräneringsmur längs ett gult hus, med jordbruksmark och lösa plankor intill, i ett påbörjat trädgårdsprojekt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Mark med grus och rör längs husvägg, pusslande kant av stenplattor, skadad markduk, möjligt dräneringsskydd synligt i bilden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Markyta vid husvägg med sten och jord, synlig mur och avlägsnad markduk, löv och en skruv på marken.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Bild av husvägg med markduk, mur och jordblandning i förgrunden med stenar och organiskt material.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Wow
cpalm
  • Laddar…

Bästa svaret

O
P Poduzah skrev:
Jag antar att det är för att skydda dräneringen..?
Inte särskilt troligt. Dränering fungerar så här:

Längst ned, under din källare, finns en s.k. "sula". Det är ett lågt gjutet betongfundament. Mellan 20-30 cm tjock och lika mycket bredare än din källarmur på båda sidor. Det är huset lägsta punkt. Runt sulan ligger det dränerande grus och en perforerad dräningsslang. Dräneringsslangen är ansluten till ett tätt rör som leder bort vattnet någon annanstans. Resultatet är att grundvatten och fukt i marken hindras från att stiga högre än underkanten på sulan. Runt källarmuren ser det ut som du har vanlig isodrän/pordrän, vilket är skivor uppbyggda av en en massa små isolerande skumplastkulor med luft i mellan. Det innebär att vatten som rinner in mot huset rinner ned hela vägen ned till dräneringsröret vid sulan, och sedan leds bort. Att skivan inte är tät gör även att fukt kan avdunsta av sig självt. Det är alltså rätt svårt att skada isoleringen eftersom den ligger väldigt långt under marknivå, och enbart närmast husväggen.

För att inte silt och fina jordpartiklar skall tränga in i det dränerande gruset, i dräneringsröret och i isoleringen och täppa till det används en markduk i mellan. Den hindrar partiklar från att tränga in, men släpper igenom vatten. Att markduken släppt ifrån kanlisten längst upp är inget stort problem. Den är som sagt var inte till för att täta utan bara för att hindra silt och andra små jordpartiklar från att spolas in i och täppa till dräneringen.

Du kan alltså göra vad du vill på ytan av trädgården så länge du ser till att marken lutar bort ifrån huset. Att använda markduk för att separera jord från dränerande material är bra allmänhet och används alltid när man skall lägga grus på jord, osv.
 
C
Med det sagt skall marknivån ligga strax ovanför den vita täcklisten (5 cm om jag minns rätt). Ta bort allt bös och se till duken kläms fast ordentligt under listen innan du fyller upp.
Skivorna bryts ner av solljus, vilket tyvärr också framgår tydligt på bilderna - det måste stått så där ett bra tag...

Kolla så att inte täcklisterna sitter för högt upp. Du vill inte ha upp marknivån för högt mot sockeln heller.
 
  • Gilla
Poduzah
  • Laddar…
O Oldfart skrev:
Inte särskilt troligt. Dränering fungerar så här:

Längst ned, under din källare, finns en s.k. "sula". Det är ett lågt gjutet betongfundament. Mellan 20-30 cm tjock och lika mycket bredare än din källarmur på båda sidor. Det är huset lägsta punkt. Runt sulan ligger det dränerande grus och en perforerad dräningsslang. Dräneringsslangen är ansluten till ett tätt rör som leder bort vattnet någon annanstans. Resultatet är att grundvatten och fukt i marken hindras från att stiga högre än underkanten på sulan. Runt källarmuren ser det ut som du har vanlig isodrän/pordrän, vilket är skivor uppbyggda av en en massa små isolerande skumplastkulor med luft i mellan. Det innebär att vatten som rinner in mot huset rinner ned hela vägen ned till dräneringsröret vid sulan, och sedan leds bort. Att skivan inte är tät gör även att fukt kan avdunsta av sig självt. Det är alltså rätt svårt att skada isoleringen eftersom den ligger väldigt långt under marknivå, och enbart närmast husväggen.

För att inte silt och fina jordpartiklar skall tränga in i det dränerande gruset, i dräneringsröret och i isoleringen och täppa till det används en markduk i mellan. Den hindrar partiklar från att tränga in, men släpper igenom vatten. Att markduken släppt ifrån kanlisten längst upp är inget stort problem. Den är som sagt var inte till för att täta utan bara för att hindra silt och andra små jordpartiklar från att spolas in i och täppa till dräneringen.

Du kan alltså göra vad du vill på ytan av trädgården så länge du ser till att marken lutar bort ifrån huset. Att använda markduk för att separera jord från dränerande material är bra allmänhet och används alltid när man skall lägga grus på jord, osv.
Wow, tusen tack för så utförligt svar!
Eftersom jag vill ha markytan högre upp, i höjd med muren, skulle jag då kunna "förlänga" isoleringsskivorna med en meter till, sen lägga på ny duk och sätta på kantlisten igen innan jag fyller upp med jord över kantlist och murens topp?
Och av ren nyfikenhet - varför tror du det finns en mur runt dräneringen?
 
  • Gilla
Intet
  • Laddar…
Den muren är nog inte speciellt djup. Påminner mer om en överambitiös rabattkant.
 
Redigerat:
  • Gilla
Oldfart och 1 till
  • Laddar…
O
P Poduzah skrev:
Eftersom jag vill ha markytan högre upp, i höjd med muren, skulle jag då kunna "förlänga" isoleringsskivorna med en meter till, sen lägga på ny duk och sätta på kantlisten igen innan jag fyller upp med jord över kantlist och murens topp?
I princip så borde det inte vara några problem, men rent praktiskt så finns en del att tänka på.

Jag funderar direkt på två saker.

Det första är att det bör vara åtminstone ~30 centimeter bar sockel runt huset ovanför marknivån. Annars hamnar panelen för nära marken och ruttnar snabbare. Här kommer byggnadsvårdare och arkitekter även påpeka att höjden på sockeln är en del i den tidstypiska arkitekturen och bör bevaras för att inte förfula eller förvanska byggnaden. Det behöver man givetvis inte bry sig om ifall man inte har sådana böjelser.

Det andra är att har dålig koll på vad som gäller om man sättert isoleringen utanpå puts. Under mark är det rå betong. Ibland är den penslad med tjära och då slipar man bort det helt eller delvis för att muren skall kunna andas. Om putsen fungerar och kan andas om du sätter markisolering utanpå vet jag inte.
P Poduzah skrev:
Och av ren nyfikenhet - varför tror du det finns en mur runt dräneringen?
Jag gör som @Intet och gissar på en överambitiös rabattkant. Alternativt någon som velat höja gräsmatten eller något sånt, och gjort så där för att den blev för hög i förhållande till huset. Lite svår att avgöra exakt höjder och avstånd från bilderna.
 
Redigerat:
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
C
P Poduzah skrev:
skulle jag då kunna "förlänga" isoleringsskivorna med en meter till, sen lägga på ny duk och sätta på kantlisten igen innan jag fyller upp med jord över kantlist och murens topp?
Utgår från att du inte vill höja markytan en meter(?)
Att "lägga på ny duk" är inte helt snutet ur näsan. Du får i så fall lägga den omlott på något sätt och försöka undvika att den befintliga duken hasar ner och korvar sig.
Men behöver du verkligen höja mer? Tycker som sagt det redan ser ut som den att ligger (för) högt. Som @Oldfart skriver måste sockeln ha en viss höjd över mark.

Angåede kanten gissar jag att det antingen varit grovt grus eller någon sorts rabatt runt sockeln och sedan kanten som skiljelinje mot gräset.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.