enligt det muntliga avtalet så skulle vi betala för kvarvarand lösöre

Redigerat:
Vi hade gort upp en summa för kvarvarande saker, om jag skulle prova att kräva honom på hyra så tror jag inte att jag kommer någon stans med det för det skulle jag ha krävt honnom på det från starten att jag skulle ha hyra av honnom.

Redigerat:
Men om jag provar att summera vad jag ska gör, jag ska ta kopia på "räkningen" och skriva bestrida på kopian och även kopiera kopian. Om han försöker att få hjälp av kronofogdsmyndigheten så ska jag äv på deras räkning kopiera och skriva bestrida på den och kopiera den kopian.

Men vad händer sen då, vilka vägar kan han gå efter det??

Larsa skrev:
Lösöre tillfaller väl inte nya ägaren? Detta är en klassiker på hur man inte kan göra sig av med ägodelar som förre ägaren lämnat kvar. Finns flera trådar om detta i foumet.
En kompis till mig slängde allt i ett vindsföråd i en lägenhet han köpt. Ett år senare kom ägaren och ville ha sina saker. Slutade med rättegång och skadestånd för min kompis.
Gällande stegen så kan den kanske räknas som att den tillhör huset, gränsfall...
Jag hade satsat på kontraktet du har och kräva att säljaren uppfyller sin del av detta, så uppfyller du din del. Känns ju som det är fördelaktigt för dig, även om du måste betala en summa.
Instämmer till fullo. Om säljaren vägrar att överlämna stegen betalar du räkningen snarast, men med avdrag för stegens beräknade värde.

§11 i Fastighetsbyråns kontrakt (sista stycket)
Säljaren svarar för att byggnad, som ska användas av köparen till bostad, på tillträdesdagen är utrymd och väl rengjord - s.k. flyttstädning. Även övriga byggnader ska vara utrymda och tomtmark avröjd. Kvarvarande föremål som tillhör säljaren, har köparen rätt att antingen forsla bort på säljarens bekostnad eller behålla utan ersättning.

Men FredrikR - här finns ett särskilt avtal om annan hantering av kvarvarande föremål. Därmed avtalar man bort en skrivning som i § 11 i Fastighetsbyråns kontrakt.

Men om jag gör så hära då... jag bestrider räkningen som jag skrivit ovan, med i det brevet så skickar jag även med en ny räkning som jag själv har skrivit där jag tar den summan som vi kom överens om minus kostnaden för en ny stege... som jag ser det så måste jag bestrida den räkningen som han har skickat till mig annars är det den som gäller.

Ja fast enligt avtalet hade han bara en extra månad på sig inte 2 år.

Men avtalet är ju inte påskrivet så det kan ju knappast gälla?

i det avtalet som jag skrev och tittade på och muntligt godtjände har jag skrivit.

"hans namn# får betalt ______ svenska kronor för lösöret i uthuset.

Mitt namn och min flickväns namn kommer inte att kräva någon betalning för städning och bort forsling av lösöre.

Om något avlägsnas efter 2009-01-11 så är det förslag 1 som är det gälland avtal.

Och förslag ett var:

"Hans namn" skall tömma alla uthus på lösöre innan den 2009-10-11

"Hans namn" får även stå för eventuella reparationer av mark som kan uppkomma vid bortforsling av lösöret.

"hans namn" får inte ha aution på "adressen"

Det som blir kvar kommer "mitt och min flickväns namn" att städa ur och "hans namn" kommer att få betala för städningen och bortforslingen av lösöre.

Han godtog förslag 2 muntligt.

Bättre än # 37 att du vid betalning, förutom ett separat förklarande brev, specificerar enligt följande::

Räkning XXX 000:-
Avgår för stege - 00:-
Summa 000:-

Redigerat:
Henri skrev:
Men FredrikR - här finns ett särskilt avtal om annan hantering av kvarvarande föremål. Därmed avtalar man bort en skrivning som i § 11 i Fastighetsbyråns kontrakt.
Det finns ett avtal, som saknar underskrift, låter som ogiltigt i mina öron då.
Samt att det snart gått 2år?

Muntliga avtal gäller fullt ut (svagheten är att styrka dem). Här finns dessutom ett avtal underskrivet av den ena parten, Lars Ottosson själv.

Jag vet att han skickade en kopia av avtalet till mig med hans svar på avtalet, där han har skrivit på det.. det jävligast är att jag vet inte vart jag gorde av den.... annars hade jag bevis på att han har sett avtalet

kom att tänka på en sak.. han har skickat en räkning på den summan som står i avtalet är det då inte sorts godtjänande av avtalet då???

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.