11 973 läst ·
63 svar
12k läst
63 svar
Förra Ägaren rätt till lösöre som är kvar.
Göran.W
Verktygstokig
· skåne Tomelilla
· 3 125 inlägg
Göran.W
Verktygstokig
- skåne Tomelilla
- 3 125 inlägg
Ta en kopia på räkningen och skicka den till honom med ordet BESTRIDES.
Skulle han gå vidare med det till inkasso eller kron kalle skriver du bara ordet bestrides där med och retunerar det så kan dom inte driva in något iom det är stridligt eller vad det nu heter.
Då måste han gå till tinget vilket kostar honom 450kr i ansöknings avgift och där måste han bevisa att en skuld finns och att det är hans saker och det lär han knappast lyckas med efter 2 år.
Antar att det rör sig om en mindre summa så det räknas som små mål då får parterna stå för sina egna kostnader och i detta fallet lär ni inte behöva någon advokat utan bara läsa på lite.
Polis anmäla är knappast lönt men kan vara ide att göra om han går vidare.
Skulle han gå vidare med det till inkasso eller kron kalle skriver du bara ordet bestrides där med och retunerar det så kan dom inte driva in något iom det är stridligt eller vad det nu heter.
Då måste han gå till tinget vilket kostar honom 450kr i ansöknings avgift och där måste han bevisa att en skuld finns och att det är hans saker och det lär han knappast lyckas med efter 2 år.
Antar att det rör sig om en mindre summa så det räknas som små mål då får parterna stå för sina egna kostnader och i detta fallet lär ni inte behöva någon advokat utan bara läsa på lite.
Polis anmäla är knappast lönt men kan vara ide att göra om han går vidare.
Medlem
· Västerbottens län
· 18 051 inlägg
Polisanmälan är nog bra att göra, underlättar kontakten med kronofogden iaf. (ger ordet "bestrides" mera tyngd)
Protte
Protte
Jag anser att när han hämtade stegen och inte lämnade den andra stegen som han lovade så har han begått ett kontraktsbrott, och jag inte ska behöva betala den summan som han nu har skickat räkning på.
Moderator
· Stockholm
· 57 839 inlägg
Bestrid, men motivera inte allt för tydligt. Alll vad du skriver som motivation kan vändas mot dig. Så blanda inte in det skriftliga avtalet som inte är underskrivet.
Nu vet vi ju inte vad det är för belopp vi pratar om här, handlar det om en symbolisk summa? För det är klart att om du ev. har ett avtal där du skall betala 50 000, och låter bli för att andra parten inte levererat en begagnad stege med ett värde på 100kr. Då kanske man måste analysera läget lite mera i detalj.
Nu vet vi ju inte vad det är för belopp vi pratar om här, handlar det om en symbolisk summa? För det är klart att om du ev. har ett avtal där du skall betala 50 000, och låter bli för att andra parten inte levererat en begagnad stege med ett värde på 100kr. Då kanske man måste analysera läget lite mera i detalj.
det är en symbolisk summa under 10,000 kr. och en ny aliminium stege kostar ungefär 3000 kr.
Lösöre tillfaller väl inte nya ägaren? Detta är en klassiker på hur man inte kan göra sig av med ägodelar som förre ägaren lämnat kvar. Finns flera trådar om detta i foumet.
En kompis till mig slängde allt i ett vindsföråd i en lägenhet han köpt. Ett år senare kom ägaren och ville ha sina saker. Slutade med rättegång och skadestånd för min kompis.
Gällande stegen så kan den kanske räknas som att den tillhör huset, gränsfall...
Jag hade satsat på kontraktet du har och kräva att säljaren uppfyller sin del av detta, så uppfyller du din del. Känns ju som det är fördelaktigt för dig, även om du måste betala en summa.
En kompis till mig slängde allt i ett vindsföråd i en lägenhet han köpt. Ett år senare kom ägaren och ville ha sina saker. Slutade med rättegång och skadestånd för min kompis.
Gällande stegen så kan den kanske räknas som att den tillhör huset, gränsfall...
Jag hade satsat på kontraktet du har och kräva att säljaren uppfyller sin del av detta, så uppfyller du din del. Känns ju som det är fördelaktigt för dig, även om du måste betala en summa.
Medlem
· Västerbottens län
· 18 051 inlägg
Men VARFÖR har förre ägaren skickat en räkning, på vad, är det för grejor som "försvunnit" under 2 år eller vill han ha betalt för att ta reda på sina egna prylar?
Räkningen borde väl gått åt andra hållet, hyra under 2 år för förre ägarens prylar.
Protte
Räkningen borde väl gått åt andra hållet, hyra under 2 år för förre ägarens prylar.
Protte
Är det verkligen nödvändigt att formellt bestrida räkningen i detta läge? Räcker det inte att bestrida när (om) det hamnar hos Kronofogden?
Isf är det bara att inte betala förrän stegen är på plats (och kommunicera detta)!
Isf är det bara att inte betala förrän stegen är på plats (och kommunicera detta)!
Moderator
· Stockholm
· 57 839 inlägg
Det finns ett muntligt avtal som bygger på det skrivna kontraktet. Muntliga avtal gäller, men kan vara svåra att bevisa. I det här fallet är det lite enklare efterssom det muntliga bara är accepten av ett skrivet dokument. Blir mindre utrymme för tolkningstvister om vad man egentligen kommit överens om.huggan skrev:
Det får bli den allmänna forumdomen.Tyresö skrev:
En sansad syn på det kan också vara denna.
Två parter är muntligen överens om att ena parten får ta vissa saker. Samma part ska å sin sida lämna en stege. Någon överenskommelse om under vilka omständigheter sakerna får tas finns inte.
Ena parten hämtar de avtalade sakerna. Dock lämnas inte en stege. Tydligen håller parten på den eftersom han å sin sida anser att någon överenskommen sak saknas.
Olaga intrång kan det inte vara, men möjligen hemfridsbrott beroende på vad säljaren hade för tankar.
Egenmäktigt förfarande och stöld är nog ännu längre ifrån om sakerna hämtats i enlighet med avtalet.
Tvist verkar råda över om det var rätt att inte lämna en stege... dvs civilrättslig tvist.
Ja... vad vet man. Många okända omständigheter.
Men är det inte så att muntliga avtal är lika bindande som skriftliga??
Såg inte dom andra inläggen.
Sak jag skicka tillbaka räkningen och skriva bestrida på den eller ska jag bara låta saken ligga och se vad han gör??
Såg inte dom andra inläggen.
Sak jag skicka tillbaka räkningen och skriva bestrida på den eller ska jag bara låta saken ligga och se vad han gör??
Redigerat:
Medlem
· Västerbottens län
· 18 051 inlägg
Nej ta en kopia och skriv bestrides (och ta en kopia på det) och anteckna alla tider och vad du gjort så att du kan försvara/förklara dig mot KF.
Låter du det ligga är som att acceptera kravet. Du måste aktivt bestrida.
Protte
Att hamna hos KF är inte liktydigt med en betalningsanmärkning, även om det kommer till KF så har du manöverutrymme kvar.
Låter du det ligga är som att acceptera kravet. Du måste aktivt bestrida.
Protte
Att hamna hos KF är inte liktydigt med en betalningsanmärkning, även om det kommer till KF så har du manöverutrymme kvar.
Medlem
· Västerbottens län
· 18 051 inlägg
Men fortfarande kvarvarande fråga, vad vill han ha betalt för?
Protte
Protte