Ska göra ett lock till en badtunna och som avslutande yta tänkte jag ha någon form av grå/brun slät fin yta. Vattentätt och bra livslängd.

Finns det någon prisvärd skiva 120x240 jag kan använda till detta som tål fukt och att vara utomhus?
Formplyfan jag använt till annat tycker jag har en tendens att jäsa och spricka upp på de ställen den har varit sågad.

Denna tänker jag på.
https://www.byggmax.se/skivmaterial/byggskivor/plywood-och-osb/formplywood-p1004
Formplywood.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Träbaserade skivor kommer inte hålla särskilt länge då du ska ha det liggande. Minerit kanske?

• Gilla
Helling
  • Laddar…
Du kan försegla bearbetade ytor. Vet inte hur detta fungerar i praktiken.

Det finns plastskivor som används till bla. djurstallar. (väggar i bås och annat.)
Fråga på ställen där man säljer lantbrukstillbehör.
Kanske även går att beställa i den vanliga bygghandeln.

Jag vet inte vad skivorna kallas men dom är ganska vanliga. Dom vi har är gröna.

Bra tips.

Formplyfa från brädgården är inte vattenfast. Det är skräp som faller ihop fortare än OSB. För att få en skiva som håller så behöver du durkplywood. Eller filmad björkplywood. Har haft en sådan som lock på min släpvagn sedan 1999.
Spångbergs i Högdalen eller kanske Holms trä kan hjälpa dig. Durkplywood finns i större format än 1220 x 2444.

Mvh / Findus

• Gilla
Nunlok
  • Laddar…
findus42 skrev:
Formplyfa från brädgården är inte vattenfast. Det är skräp som faller ihop fortare än OSB. För att få en skiva som håller så behöver du durkplywood. Eller filmad björkplywood. Har haft en sådan som lock på min släpvagn sedan 1999.
Spångbergs i Högdalen eller kanske Holms trä kan hjälpa dig. Durkplywood finns i större format än 1220 x 2444.

Mvh / Findus
2000kr för en skiva på 120x240. Jag behöver 2st :( Blir lite i dyraste laget för mig.

Bygg ett lock av målad råspont.

Träet tar enormt med stryk. -20 ute och sen eldar jag på och det ångar och är fuktigt.
Tror det måste vara något tåligare och inte så levande som vanligt trä. Tror det kommer spricka sönder.

• Gilla
AmbiJens
  • Laddar…
Sånna där skivor man lägger som flak på släpvagnar då. Dom måste ju tåla det mesta.

Fråga där dom säljer och/eller reparerar släpvagnar.

Flakplyfa heter det.

De lite mer sorterade bygghandlarna har Marinplywood som är mycket tåligare. Mer lik flakplyfa.

Tror att råspont som någon skrev är bästa alternativet, billigt lätt att bygga av och blåser inte av lika lätt.
Skulle man sen behöva göra ett nytt om 4-5år är det ju inte en stor kostnad.

• Gilla
Highgrove
  • Laddar…
Tog själv en vanlig byggplywood till vår, ( skulle vara temporärt haha)
men ligger ännu.( ja vad kan det va 15år kanske, flyttade med från förra huset som vi sålde för 11år sedan)
Funkar men är inte vacker.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.