TS, hur ska du ha det, är din son avgiftsbefriad, eller har han rätt till reduktion?
Finns ett legitimt krav om din son ska vara/förbli medlem?
Vilken är din intention?

Redigerat:
Sir Duke skrev:
...det rör sig om en stor nationell bostadskö...
Finns det nationella bostadsköer :wow:

Menar du medlemskap i HSB eller liknande?

Intentionen utanför tråden är att det blir rätt mellan föreningen och mig.

Intentionen med tråden var att lära mig om det måste stå "faktura" på en faktura.

Angående semantiken med avgiftsfrihet eller avgiftsreduktion så ska vi betala inträdesavgift men ingen årsavgift. Vi har fått avi om båda men den förstnämnda har vi betalat förut, och den sistnämnda är alltså fel.

Bra att du frågade, ord är viktiga!

Tja, jag är med i ett par föreningar, och där skickas inga fakturor eller någonting alls. Medlemmarna vet om att de ska betala sin medlemsavgift. Det funkar det också.

Ja och man betalar ju i förväg så det ska inte vara några fakturor.

Faktura är alltså tvingande betalning för något man redan fått.

Så vad vi fått är ett erbjudande om medlemskap 2015 för att vi var med 2014. Allt verkar logiskt nu :)

Sir Duke skrev:
...
Allt verkar logiskt nu :)
Skönt när dimmorna lättar :)

https://www.youtube.com/watch?v=llljRefLiRw

Det viktiga är ju inte den exakta ordalydelsen utan att man vet,
(och är överens om) att man gör rätt.

Står det något senaste betalningsdatum på avin?

Det är möjligt att det måste stå faktura på en faktura.

Men en räkning är t.ex. ingen faktura, en avi är inte heller en faktura. Så att det måste stå något specifikt på ett dokument för att man ska behöva betala tvivlar jag starkt på.

Har du köpt en vara eller tjänst är du skyldig att betala den, även om du inte får någon faktura eller räkning. (Då behöver ju dock få information om priset, men får du inte information om priset så kan du inte strunta i att betala, du måste försöka få reda på priset).

När det gäller en medlemsavgift så är det ju inte frågan om något du har köpt, där finns det formellt sett inget krav att betala. Men betalar du inte så är du inte längre medlem.

När det gäller föreningar så är ju medlemsavgift och regler om betalning och utträde normalt specificerade i stadgarna och/eller fastställda av årsmöte. Det är bara att läsa innantill vad som gäller (gör man inte det får man ju skylla sig själv, stadgarna är ju något man går med på när man blir medlem).

Det finns egentliga krav på det paper som skickas ut som gör att man kan slippa betala. Har man en skuld så har man. Det finns däremot krav på fakturor om man skall lyfta momsen, men det är sällan relevant vad gäller medlemskap i föreningar.

Bankerna tex skickar ut avier för lån och bankkostnader. Står inte ett ord faktura någonstans. Min kreditkorts-"faktura" har rubriiken "Kontoutdrag". Bara att betala.

-MH- skrev:
...Min kreditkorts-"faktura" har rubriiken "Kontoutdrag". Bara att betala.
De vill väl egentligen inte att du skall betala skulden, utan betala 25% ränta i stället :p

C
-MH- skrev:
Det finns däremot krav på fakturor om man skall lyfta momsen
Rätt säker på att fakturakraven enligt momslagen med vissa undantag gäller även den som tar betalt om beloppet är momsbelagt. Oavsett om mottagaren har rätt att lyfta momsen eller inte. Den som ställer ut fakturan vet ju faktiskt normalt inget om detta.

Men som sagt, föreningsavgifter, låneräntor och bankkostnader är ju normalt sett inte momsbelagda.

Finns lite andra formkrav i räntelagen om jag inte minns fel. Om man skall kunna ta ut dröjsmålsränta.

-MH- skrev:
Bara att betala.
Antar att de redan försett sig själva, dessutom? :D

cpalm skrev:
Rätt säker på att fakturakraven enligt momslagen med vissa undantag gäller även den som tar betalt om beloppet är momsbelagt. Oavsett om mottagaren har rätt att lyfta momsen eller inte. Den som ställer ut fakturan vet ju faktiskt normalt inget om detta.
"Det finns däremot krav på fakturor om man skall kunna lyfta momsen"

Nöjd? :)

• Gilla
cpalm
  • Laddar…
Skatteverket har en hel räcka med krav på hur en faktura ska se ut, exempelvis är en av de viktiga detaljerna fakturanumret som måste vara strikt kronologiskt. Reglerna gäller dock endast de som är bokföringsskyldiga och utfärdar fakturor i skatteverkets mening.

Om man vill tala om fakturor i andra termer får man nog själv först definiera vad man menar ;)

Infon som framkommit i tråden, och TS slutsatser om just fakturor, har tyvärr inte mycket med verkligheten att göra. Men det spelar å andra sidan inte heller någon större roll, så länge man inte är just bokföringsskyldig och utfärdar fakturor :)

Den som vill veta mer fakta kollar på skatteverkets hemsida, eller går till och med på en av deras informationskvällar.

Och som flera med mig redan påpekat, har man en skuld är man som regel skyldig att betala den, oavset hur "räkningen" ser ut och även om man inte ens fått någon.

Vilket påminner mig om att jag har ett par fakturor att skriva innan kvällen är slut. :)

Jag är i alla fall nöjd och behöver inte veta mer! Det visade sig att det inte var en faktura jag fått och då måste det förstås inte stå faktura på den :)

Skatteverkets krav på fakturor gäller moms.

http://www.skatteverket.se/foretago...aavfakturan.4.58d555751259e4d66168000409.html

Lagkrav kommer från momslagen.

http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19940200.htm (min fetning)

"Fakturans innehåll

8 § Fakturor som utfärdas i enlighet med 1 eller 7 § ska, om inte annat följer av 8 a eller 9 §, innehålla följande uppgifter:
1. datum för utfärdandet,
2. ett löpnummer baserat på en eller flera serier, som ensamt identifierar fakturan,
3. säljarens registreringsnummer till mervärdesskatt under vilket varorna eller tjänsterna har omsatts,
4. kundens registreringsnummer till mervärdesskatt under vilket han förvärvat varorna eller tjänsterna, om han är skattskyldig för förvärvet av varorna eller tjänsterna eller det är fråga om en unionsintern varuförsäljning enligt 3 kap. 30 a eller 30 b §,
5. säljarens och köparens namn och adress,
6. de omsatta varornas mängd och art eller de omsatta tjänsternas omfattning och art,
7. datum då omsättningen av varorna eller tjänsterna utförts eller slutförts eller det datum då sådan förskotts- eller a conto-betalning som avses i 3 § erlagts, om ett sådant datum kan fastställas och det skiljer sig från datumet för fakturans utfärdande,
8. beskattningsunderlaget för varje skattesats eller undantag, enhetspriset exklusive skatt enligt denna lag, samt eventuell prisnedsättning eller rabatt om dessa inte är inkluderade i enhetspriset, 9. tillämpad mervärdesskattesats, 10. det mervärdesskattebelopp som ska betalas, såvida inte en särskild ordning tillämpas för vilken denna lag utesluter en sådan uppgift,
11. när faktura utfärdas av köparen enligt 4 §, uppgiften självfakturering,
12. vid undantag från skatteplikt, en hänvisning till
a) den relevanta bestämmelsen i denna lag,
b) den relevanta bestämmelsen i rådets direktiv 2006/112/EG, eller
c) en annan uppgift om att omsättningen är undantagen från skatteplikt,
13. när köparen är skyldig att betala mervärdesskatten, uppgiften omvänd betalningsskyldighet,
14. vid leverans av ett nytt transportmedel till ett annat EU- land, de uppgifter i 1 kap. 13 a § som avgör att varan ska hänföras till ett sådant transportmedel,
15. vid tillämpning av vinstmarginalsystemet i 9 b kap., uppgiften vinstmarginalbeskattning för resebyråer,
16. vid tillämpning av vinstmarginalsystemet i 9 a kap., den eller de av följande uppgifter som är relevanta:
a) vinstmarginalbeskattning för begagnade varor,
b) vinstmarginalbeskattning för konstverk, eller
c) vinstmarginalbeskattning för samlarföremål och antikviteter. Lag (2012:342).

8 a § Uppgifterna som avses i 8 § 8, 9 och 10 får utelämnas i fakturan om köparen är skyldig att betala mervärdesskatten.
Fakturan ska då i stället innehålla uppgift om beskattningsunderlaget för varorna eller tjänsterna med hänvisning till de uppgifter som avses i 8 § 6. Lag (2012:342).

9 § /Träder i kraft I:2015-01-01/ Bestämmelserna i 8 § om fakturors innehåll får frångås och en förenklad faktura utfärdas, om

1. fakturans totalbelopp inte överstiger 4 000 kronor inklusive mervärdesskatt,
2. handelsbruket inom den berörda verksamhetssektorn, administrativ praxis eller de tekniska förutsättningarna för utfärdandet av fakturan gör det svårt att följa alla de krav som anges i 8 §, eller
3. fakturan är en kreditnota som likställs med en faktura enligt 10 § tredje stycket. Första stycket gäller inte omsättningar som avses i 3 kap. 30 a § eller 5 kap. 2 § första stycket 4. Det gäller inte heller
1. om
a) den som omsätter varan eller tjänsten är en utländsk beskattningsbar person, eller en sådan beskattningsbar person som enligt 1 kap. 2 § fjärde stycket likställs med en utländsk beskattningsbar person, och
b) köparen är skyldig att betala mervärdesskatten, eller
2. om 13 § första stycket är tillämpligt.
En förenklad faktura ska alltid innehålla följande uppgifter:
1. datum för utfärdandet,
2. identifiering av säljaren,
3. identifiering av vilken typ av varor som levererats eller tjänster som har tillhandahållits,
4. den skatt som ska betalas eller uppgifter som gör det möjligt att beräkna denna, och
5. om fakturan är en sådan kreditnota som avses i första stycket 3, en särskild och otvetydig hänvisning till den ursprungliga fakturan samt de uppgifter i denna som ändras. Lag (2014:1492)."

Bokföringsnämnden ställer inga krav på fakturor, utan bara på verifikationerna.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.