Kanske, kanske inte...

För mig är RUBRIKEN högst upp på papperet viktigast av allt. Vill de maximera chansen att få betalt kunde de jobba lite på tydligheten. En avi kan ju avisera vad som helst - glöm inte städdagen/välkommen på föreningsbal/ny hemsida etc etc.

Att kräva och förvänta sig pengar är lite för viktigt för att ludda till så här, känner jag. Slogs då av tanken om det inte faktiskt finns formella krav på en faktura för att det ska räknas som en faktura. Mellan företag och myndigheter verkar det vara sjukt noga, men mot privatpersoner får det kanske vara lite gulligt då.

Men TS har väl en poäng i, att om "fakturan" ser lite oproffsig ut eller är otydlig så kan det mycket väl vara en "bluffaktura" från en helt annan aktör.

Ja, man får nog se upp även om en faktura ser helt autentisk ut också. Det är tydligen en utbredd affärsidé numera att bluffa sig fram genom livet. :thumbdown:

Jag tycker det är en intressant fråga Sir Duke ställer.
Har väl aldrig själv tänkt på det på det viset men är det inte så att det har lite olika innebörd med faktura och avi.

En faktura är ju kopplad till bokföringen och följer bokföringslagen. Tex när en faktura är bokad och utskickad så gäller ju att moms skall in oavsett om kunden inte har betalt, således finns det en del juridiska skyldigheter kopplade till fakturan även för utfärdaren.

En avi är väl bara en upplysning om att man förväntas betala något utan egentligt tvång för utfärdaren eller mottagaren. Så om TS vill vara medlem betalar TS enligt uppmaningen och den bokförs därefter hos mottagaren men om TS inte betalar tas inte avgiften upp i en eventuell bokföring utan läggs åt sidan och TS stryks ur medlemslistan..

Jämför billskatt och trängselskatt så är det en avi och ingen faktura. Det är en upplysning om att man ska betala men det förväntas i det fallet att man ska betala även om avin inte kommer fram för i det fallet ska man själv se till att det blir betalt oavsett helt enligt lagen.

Så i min värld är faktura ett bokföringsmässigt begrepp med vissa legala skyldigheter.
En avi är bara en upplysning om att det förväntas betalas något men dock inte nödvändigtvis med en legal innebörd.

Men det var mest lite spekulationer så här på morgonen ;)

Redigerat:
Ja precis och avi är ju ett ännu bredare begrepp egentligen, det behöver ju inte betyda att man ska betala något, det kan ju vara att man har ett paket att hämta ut t ex. Dvs en "puff" men inget krav. Och inte alls samma tyngd som en faktura.

Men vad är det som är fel menar ni? Om det är en medlemsavgift som betalas i förskott är det inte en räkning eller en faktura.

Den stora skillnaden ligger i hur det hanteras med avseende på kravet i bokföringslagen vad gäller fakturor enligt mitt sätt att se det. En faktura som är bokat är ju en tillgång i företaget lika väl som den ev moms som ligger i beloppet ska betalas in till skattemyndigheten oavsett om man fått betalt eller inte. Det går inte att stryka bort hur som helst

En avi är som jag skrev en upplysning om att man förväntar att någon betalar, tex en medlemsavgift om man vill bli medlem. Om det inte kommer in pengar stryks man och inget mer sker. Här bokas inte pengarna in förrän man vet att det är klart och pengarna på kontot.

Så i TS fall är det nog mest riktigt med en avi, tror jag.

Redigerat:
Bra synpunkt, ja konklusionen är då att det inte är en faktura.

Några exempel från verkligheten:

H-stads Ornitologiska Förening
Rubrik på A4-pappret: Gott Nytt Fågelår 2015
Och lite allmän text, samt info om medlemsavgift, och längst ner inbetalningskortet till Bankgirot

Ett stort akademiskt fackförbund
Rubrik på A4-pappret: AVGIFTSAVI
Sedan info, bl. a. avgiftsspecifikation, och längst ner inbetalningskortet till Bankgirot

Trafikverket
Rubrik på A4-pappret: Avgifter
Sedan Beskrivning, och längst ner inbetalningskortet till PlusGirot

Endast det sista är en "räkning" för en faktiskt utförd tjänst.

Det som komplicerar föreningsverksamhetens "räkningar" är väl att medlemsavgifterna inte är betalning för utförda tjänster eller levererade varor, utan förskottsbetalning för framtida tjänster, t.ex. medlemskap.
Om man vill utträda ur föreningen gör man ju det enklast genom att helt enkelt sluta betala medlemsavgiften.

Så är det väl också, eller har varit, enda sättet att lämna en del fackföreningar att "straffa ut sig" genom att sluta betala avgiften.

Ungefär samma synsätt som Oceanis ger uttryck för alltså.

Till de som vill hävda TS "oskyldiga" sökande efter information, vill jag bara hänvisa till trådens inlägg #4, där TS skriver

"Och jag funderar alltså på om den är giltig eller om jag kan ta det lite lugnt med den. "

Detta trots att TS också nämnt att gäller sonens medlemsavgift, dvs det finns en faktiskt skuld.

Det finns också en del frågetecken kring "föreningen", den "ekonomiska föreningen", som nu har en "företagslogga", för att använda TS ord.

Så, oavsett i vilka intentioner TS är ute, så leder hans inlägg i tråden, med all rätt IMO, till vissa aningar. Och om de av oss som här i tråden reagerar på det kan få TS att inse sitt misstag, så är det bra. Mycket bättre än att blunda för det, tycker jag.

• Gilla
Fortissima
  • Laddar…
KnockOnWood skrev:
Det som komplicerar föreningsverksamhetens "räkningar" är väl att medlemsavgifterna inte är betalning för utförda tjänster eller levererade varor, utan förskottsbetalning för framtida tjänster, t.ex. medlemskap.
Det vet vi ju inte, sonen kanske redan har börjat nyttja tjänsten ;)

KnockOnWood skrev:
Om man vill utträda ur föreningen gör man ju det enklast genom att helt enkelt sluta betala medlemsavgiften.
Så fungerar det rent praktiskt i många fall, men det är inget man kan ta för givet, det beror helt och hållet på villkoren i det avtal man ingått. Det kan vara så att man skriftligen måste säga upp medlemskapet för att det ska vara en giltig uppsägning.

thomasx skrev:
Till de som vill hävda TS "oskyldiga" sökande efter information, vill jag bara hänvisa till trådens inlägg #4, där TS skriver

"Och jag funderar alltså på om den är giltig eller om jag kan ta det lite lugnt med den. "

Detta trots att TS också nämnt att gäller sonens medlemsavgift, dvs det finns en faktiskt skuld.

Det finns också en del frågetecken kring "föreningen", den "ekonomiska föreningen", som nu har en "företagslogga", för att använda TS ord.

Så, oavsett i vilka intentioner TS är ute, så leder hans inlägg i tråden, med all rätt IMO, till vissa aningar. Och om de av oss som här i tråden reagerar på det kan få TS att inse sitt misstag, så är det bra. Mycket bättre än att blunda för det, tycker jag.
Jag har personligen svårt att se några direkta inlägg som tagit så stor notis huruvida TS inlägg skulle vara av arten "oskyldigt sökande" eller inte.

Snarare har det diskuterats skillnaden mellan en faktura och en avi.

I grunden är det så att en faktura är direkt kopplad till bokföringslagens regelverk och skall hanteras därefter. Det innebär att utfärdaren har vissa skyldigheter, på samma sätt som det per automatik har ställts en fordran på mottagaren och därmed också ett förväntat betalningskrav på denne.

En avi är ett upplysning om att man tex önskar få betalt för något men det är inte per automatik kopplat till ett betalningskrav. Och det hanteras olika bokföringsmässigt hos utställaren.

Och detta är väl egentligen grundfrågan från TS och svaret är då beroende på vad det hela avser vilket vi inte riktigt vet och därför inte kan dra så stora slutsatser om heller.

Det är kanske du som går lite långt i dina antagande istället för alla vi andra som inte direkt har lagt så stor vikt vid om TS ämnar betala eller inte utan försökt svara på frågan ;)

Tack för input!

Om man undrar över mina intentioner så är det bara att fråga :)

Det är absolut inget krig om hundralappar, bara kul att lära sig hur de eventuella reglerna ser ut.
Det är inte så att vi hade tänkt blåsa "den lilla lokala innebandyklubben", utan det rör sig om en stor nationell bostadskö där sonen egentligen ska vara avgiftsbefriad (inte för att jag tycker så utan för att deras stadgar säger så), men de får inte till det riktigt. Jag mejlar snällt tillbaka varje gång och hjälper till och påpekar.

Men svaret är nog som flera är inne på, att det är skillnad på avi och faktura, och att det i mitt fall är en avi och inte en faktura jag fått. Det finns alltså ingen faktura att smita ifrån :) Så om de inte svarar känner jag nog att jag med relativt gott samvete kan avvakta med betalningen - observera nu, inte för att rubriken är "avi", utan för att räkningen är lite väl salt, +700.

• Gilla
injonil
  • Laddar…
oceanis skrev:
Jag har personligen svårt att se några direkta inlägg som tagit så stor notis huruvida TS inlägg skulle vara av arten "oskyldigt sökande" eller inte.

Snarare har det diskuterats skillnaden mellan en faktura och en avi.

I grunden är det så att en faktura är direkt kopplad till bokföringslagens regelverk och skall hanteras därefter. Det innebär att utfärdaren har vissa skyldigheter, på samma sätt som det per automatik har ställts en fordran på mottagaren och därmed också ett förväntat betalningskrav på denne.

En avi är ett upplysning om att man tex önskar få betalt för något men det är inte per automatik kopplat till ett betalningskrav. Och det hanteras olika bokföringsmässigt hos utställaren.

Och detta är väl egentligen grundfrågan från TS och svaret är då beroende på vad det hela avser vilket vi inte riktigt vet och därför inte kan dra så stora slutsatser om heller.

Det är kanske du som går lite långt i dina antagande istället för alla vi andra som inte direkt har lagt så stor vikt vid om TS ämnar betala eller inte utan försökt svara på frågan ;)
Tja, TS har ju tillstått att det finns ett rättmätigt krav, delar är ju till och med redan betalade. Inte mycket att diskutera, tycker jag. Man betalar de skulder man har, särskilt om man dessutom får en räkning. Man kan ju undra varför denna "röra" med betalningar uppstått från början. TS verkar ju inte dra sig för att smita undan, det är mitt intryck.

thomasx skrev:
Tja, TS har ju tillstått att det finns ett rättmätigt krav, delar är ju till och med redan betalade. Inte mycket att diskutera, tycker jag. Man betalar de skulder man har, särskilt om man dessutom får en räkning. Man kan ju undra varför denna "röra" med betalningar uppstått från början. TS verkar ju inte dra sig för att smita undan, det är mitt intryck.
Märkligt, det är inte alls mitt intryck. Jag får intrycket att TS vill göra rätt för sig, med betoning på rätt.

Det råder religionsfrihet, vilket innebär att man får tro precis vad man vill :)

thomasx, vi postade nästan samtidigt så du kanske inte såg min förklaring i inlägg #27.

Ha en solig dag alla!

Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.