Hej!
Jag har några pilträd (tror inte det är klotpil) som står i en allé fram till gården, dessa hamlades ner till stammen i våras och nu har de hunnit växa till sig rejält redan. Min fråga är om det är möjligt att forma pilträdet till en rund krona? Och isåfall underhållsklippa denna krona varje år för att bevara formen? Jag har testat trimma till och tyckte att det blev väldigt fint, men hur mår trädet av det jag gör? Bifogar bilder så ni ser resultatet.

Tack för svar!

• Allé med hamlade pilträd med runda kronor längs en grusväg, mot en gård med gröna och röda byggnader i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Pilträd med rundade kronor längs en väg, omgivna av gräsmatta och åkerlandskap under en molnig himmel.
    Skapa konto
  • Pilträd med täta kronor längs en grusväg på en gård, omgivna av gräs och buskar under en molnig himmel.
    Skapa konto
De där riktigt fina bollarna behöver vara bollpil/klotpil, och då klipper man bara rent de låga grenarna, så får man en fin ren stam med en boll. Har man flera nära varandra så bildar de ett "tak". Rensar man inte de låga grenarna får man istället en bollformad buske.

Jag tror inte du behöver oroa dig för att din beskärning ska skada trädet, pilar är löjligt härdiga. Du kan ta en pinne, sätta den i vatten ett tag, och sedan peta ner den i jorden och du har ett nytt träd...

• Gilla
Abies koreana
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.