kisumisu
K kentauren skrev:
Trodde 110 volt gällde i badrum
Var så förr i tiden. Typ 80 talet, början av 90 talet.

1994 fick vi nya regler. Samtliga uttag skall vara jordade och det även krav på jordfelsbrytare. I den här vevan blev det även lättare regler t ex tvättmaskin fick anslutas med vanlig stickkontakt! Plus att man fick även ha vanligt uttag i badrum, men med kravet att det finns jordfelsbrytare.

Mycket bra regler om du frågar mig!
Folk behöver inte längre heller anlita elektriker när dem byter tvättmaskin eller torktumlare.

• Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
A Alexdpc skrev:
Hallå där,
Jag undrar om det är okej att koppla in grenuttag i eluttagen i ett badrumsskåp inne i badrummet? Grenuttagen har jag limmat fast på skåpets insida och utsida. Ena grenuttagets sladd kapade jag för att trä igenom ett mindre hål i badrumsskåpet. Sedan har jag tejpat ihop sladden igen. Olämplig anordning? Ni kan se på en av bilderna var dusch och handfat är i relation till grenuttagen. Om det faktum att ena sladden varit kapad är ett problem, är det okej att ha grenuttag som ej varit kapade i samma sorts setup?
Är det någon skillnad på att apparater är inkopplade i grenuttagen än direkt i eluttaget i badrumsskåpet?
Gör om gör rätt

johnsilver johnsilver skrev:
Gör om gör rätt
Du läste aldrig tråden innan du kommenterade va?

• Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
A avh67f skrev:
Tror du tänker på handbok 444 51.NB.3 där det står att sladdställ kan användas kortvarigt under tillsyn oavsett kapslingsklass när användaren ser till att det inte utsätts för skadlig fuktighet.

Det betyder ju dock i princip samma som du säger.

Montörshandboken elteknik säger också sladdställ för skarvändamål skall inte användas i utrymmen avsedda för bad och dusch.

Elsäkerhetsverket säger nej till förlängningssladd i badrum. Utrustning i badrum ska endast anslutas till uttag speciellt anpassade för badrum.

Skruva ut gruppsäkringarna istället.
Man bör inte manövrera den typen av huvudbrytare i dessa centraler. De är välkända för att gå sönder på det sättet att de inte bryter alla faser. Har tyvärr varit med om det själv med just den typen.
Okej, tack för tipset. Då undviker jag att röra huvudbrytaren. ”Skruva ut gruppsäkringarna”. Är en gruppsäkring = en propp?

M Mjolnir skrev:
Slår du av huvudsäkringen bör det inte vara några problem att byta uttagen. Det ska ju vara strömlöst i hela lägenheten då. Vet inte om det skulle kunna finnas anledningar till att det fortfarande finns el i anläggningen trots avslagen huvudsäkring, det kan experterna svara på här i forumet. Däremot hade jag köpt en spänningsprovare eller vägguttagstestare för att konstatera att det är strömlöst i uttagen du ska pilla på. Samt som kontroll på att det är rätt kopplat efter du är klar.

Innan du målar runt proppskåpet, montera bort höljet och spraya det i nån kulör som går ihop med väggfärgen, smälter ihop snyggare. Du verkar ha ett lock på, om det är så, stäng och spraya över det bara.
Jag tänker att jag kan koppla in en hårfön och testa om det är någon el. Det borde väl räcka?

I Inger Lindholm skrev:
Jag undrar om du är seriös med tejpningen eller bara vill se hur folk reagerar! 😉
Kanske tänker folk att jag satte två ändar mot varandra som två korvar som knappt nuddar varandra och sen tejpade ihop? Och det är väl kanske rimligt att tro med tanke på hur jag skrev att jag gjorde. Om jag minns rätt så försökte jag föra in sladdarna i varandra så att de hade mycket kontakt. Så som jag visar här på bilden. Jag försökte också tvinna (hm, det jag menar med ”tvinna” är att jag sedan försökte snurra på det så det blev ihopvridet. Kanske inte är att tvinna? Snurra ihop det menar jag i så fall) men det var inte lätt att få till det så det blev nog mest bara att jag förde ihop dem och tvinnade lite lätt innan jag tejpade och försökte värma/smälta fast tejpen så det skulle sitta. Men ja, detta är väl ganska lätt att dra isär och därför en dålig lösning. Vad säger ni, om jag hade lödat ihop sladdarna, skulle det varit bra då? Eller hade det fortfarande varit en dålig lösning?Men oavsett exakt hur jag gjorde så har jag lärt mig min läxa (förhoppningsvis). Det blir mer försiktig framfart som gäller nu.

• Slitet och oskyddat elkabel med exponerade koppartrådar, farligt för elektrisk säkerhet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
  • Haha
  • Gilla
jayal1972 och 1 till
  • Laddar…
A Alexdpc skrev:
Du menar att jag skulle kunna byta ut den befintliga som bara har två uttag mot en med tre uttag?

I badrummet finns två laddare till eltandborstar, en laddare till rakapparat, en hårfön, en liten lampa och laddare till klippmaskin. Klippmaskinen skulle jag kunna ta ut men då kvarstår ändå 5 grejer som behöver uttag.
Sätt upp ett litet väggskåp, en vägglampa och en spegel i hallen utanför i närheten av ett vägguttag. Koppla in de skarvsladdar och förgrenade du behöver så att det räcker. Föna håret och ladda alla apparater där - utanför all fukt och potentiella risker som finns i badrummet. Problem solved!

• Gilla
Alexdpc
  • Laddar…
A Alexdpc skrev:
Kanske tänker folk att jag satte två ändar mot varandra som två korvar som knappt nuddar varandra och sen tejpade ihop? Och det är väl kanske rimligt att tro med tanke på hur jag skrev att jag gjorde. Om jag minns rätt så försökte jag föra in sladdarna i varandra så att de hade mycket kontakt. Så som jag visar här på bilden. Jag försökte också tvinna (hm, det jag menar med ”tvinna” är att jag sedan försökte snurra på det så det blev ihopvridet. Kanske inte är att tvinna? Snurra ihop det menar jag i så fall) men det var inte lätt att få till det så det blev nog mest bara att jag förde ihop dem och tvinnade lite lätt innan jag tejpade och försökte värma/smälta fast tejpen så det skulle sitta. Men ja, detta är väl ganska lätt att dra isär och därför en dålig lösning. Vad säger ni, om jag hade lödat ihop sladdarna, skulle det varit bra då? Eller hade det fortfarande varit en dålig lösning?Men oavsett exakt hur jag gjorde så har jag lärt mig min läxa (förhoppningsvis). Det blir mer försiktig framfart som gäller nu.
Det är ju fortfarande en helt onödig skarv, oavsett vilken metod du använder.
Hade ju varit bättre att bara klippa av och sen montera på en helt ny (delbar) stickpropp.

• Gilla
Roger Fundin och 4 till
  • Laddar…
A Alexdpc skrev:
Okej, tack för tipset. Då undviker jag att röra huvudbrytaren. ”Skruva ut gruppsäkringarna”. Är en gruppsäkring = en propp?
I en enfasgrupp är det bara en säkring/propp.

I en flerfasgrupp är det antingen två eller tre säkringar/proppar.

Om du tittar på insidan av luckan så ser du gruppförteckningen.
På gruppförteckningen så står tre ettor, dessa är för trefasspisen, spisen ligger på en egen grupp, då består gruppen av tre säkringar/proppar.

• Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
F
Fairlane Fairlane skrev:
Jag tror han tänker en sådan här:
[bild]
En sån har jag satt inuti badrumsskåpet. Så man kan ladda 2 eltandborstar och ha ett uttag ledigt för rakapparat t ex.

A Alexdpc skrev:
Det är två stora problem med din lösning.
- Det är lätt att rycka isär skarven så man får blottade kopparändar med 230 Volt.
- Koppar oxiderar, så även om det är bra kontakt nu så kommer den att bli sämre och sämre och när det är halvdålig kontakt blir det värme. Med riktiga kontaktdon pressas metallytorna mot varandra så det blir en lufttät kontakt.

• Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
ytterligare frågor:

1) jag har målat och det har kommit färg in bland kablarna. Är det säkert att sätta igång taklampan när färgen är torr? (Se bild)

2) är dessa smältproppar likvärdiga? Alltså, det skulle inte spela någon roll om jag bytte plats på två (hylsor/hållare?) som har någon av dessa smältproppar? (Se de tre bilderna). Alla hylsorna är växlingsbara, alltså har inte sin bestämda plats, korrekt? Det är smältproppen inuti som avgör, rätt?

3) Det är en hylsa som är tom, den längst ner i högra hörnet. Är det okej? (Obs! Den längst upp i högra hörnet är bortplockad pga målning)

4) det ska sitta 3 st 16A smältpluggar i grupp 1, alltså de tre längst till vänster i rad enligt matrisen ska alla innehålla 16/500, korrekt? Resterande ska alla innehålla 10/500, korrekt?

• En hand håller instruktion vid en elcentral med säkringar och etiketter på svenska.
    Skapa konto
  • Säkringsskåp med proppar och en huvudströmbrytare, vit bakgrund, inomhusinstallation, synliga kablar.
    Skapa konto
  • Installation av vägguttag med öppen eldosa och synliga kablar i handen. Elektriskt arbete pågår.
    Skapa konto
  • Hand håller en säkring märkt "LINDER BOGENSCHUTZ" och data "10A 500V" framför golvet med synliga fötter i flip-flops.
    Skapa konto
  • Hand håller en vit säkring med text och siffror. Inomhus, oskarpt bakgrund, närbild.
    Skapa konto
  • Hand håller en vit elektrisk komponent (möjligtvis en säkring) med tekniska specifikationer, inomhusmiljö i bakgrunden.
    Skapa konto
1. Det är lugnt. Färg på ledarisoleringen är ingen fara. Men det ser ut som att du kladdat färg även i anslutningsterminalen till lamputtaget? Det kanske går att skapa bort lite där.

2. Står det gG även på den tredje säkringen så är alla lika, tröga 10 A.

3. Ja, den används inte enligt gruppförteckningen.
Jag ser att det sitter en säkring för grupp 6 som enligt gruppförteckningen inte heller används.

4. Ja

• Gilla
Roger Fundin och 4 till
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
1. Det är lugnt. Färg på ledarisoleringen är ingen fara. Men det ser ut som att du kladdat färg även i anslutningsterminalen till lamputtaget? Det kanske går att skapa bort lite där.
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
2. Står det gG även på den tredje säkringen så är alla lika, tröga 10 A.

3. Ja, den används inte enligt gruppförteckningen.
Jag ser att det sitter en säkring för grupp 6 som enligt gruppförteckningen inte heller används.

4. Ja
1. Ja det är färg där vid/i anslutningsterminalen. (Om anslutningsterminalen är den gröna grejen på plattan där tre sladdar sitter kopplade?). Ska jag ta loss den och ta bort så mycket färg jag kan och sen koppla in det igen? Får jag göra det enligt lag i en hyresrätt eller bör jag låta en elektriker göra det?

2. Se bilderna. Jag ser inget gG men det måste väl vara samma för alla där med 10/500 enligt vad som står på lappen? Så om jag skulle byta ut den mot en annan där det står 10/500 gG så borde det vara ok, eller? Som du kan se på en av bilderna så står det 10/500 inuti hålet. Det gör det även på en annan som dock har en smältpropp där det står gL/g. Är det samma som gG?

3. Nr 6 har dock en smältpropp i sig. Varför vet jag inte. Kan det vara så att den används fast den inte står med på lappen?

• Hand håller en säkring framför en spishäll. Certifieringsmärken synliga. Närbild, inomhus, köksmiljö.
    Skapa konto
  • En hand håller en säkring, märkt med "10A 500V", över ett golv, bakgrund suddig, sandaler skymtar.
    Skapa konto
  • Hand håller säkring framför solglasögon och eluttag. Säkringen har värde 10 ampere, märkningar och symboler.
    Skapa konto
  • Sprinklersystemets huvud, röd säkerhetsfärg, skruv i mitten, monterad i tak, omgiven av vita områden.
    Skapa konto
1. Bråka inte för mycket med det. Peta främst bort färgen mellan terminalerna så att inte krypsträckan äventyras.

2. Jag kan inte märkningen på denna gamla diazed. Men vollschutz betyder "fullt skydd". Det kan inte hända något dåligt om det t.ex skulle vara en snabb säkring. gL/gG är ungefär samma som bara gG, ett helområdesskydd.

Den röda passdelen är storleksmässigt gjord för 10 A. Om du tittar på dina 16 A säkringar så kommer de inte att passa i dessa röda passdelar. Detta för att man inte ska kunna säkra upp av misstag vilket ledningarna kanske inte klarar.

3. Det kan vara så. Du kan ju prova o se om strömmen försvinner någonstans när du skruvar ut den. Det är alltid bra att ha en uppdaterad gruppförteckning.

• Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.