34 139 läst ·
160 svar
34k läst
160 svar
Förlängningssladdar i badrum ok?
Nu kommer jag låta riktigt tråkig. Men eftersom du ställer den här frågan så är det väldigt uppenbart att du tyvärr inte har den kompetens som krävs för att pilla med vägguttag. Säkringen under centralen är ingen säkring utan en jordfelsbrytare. Och det är förstås jättebra. Tryck på testknappen och se om något i lägenheten överhuvudtaget har ström. Då vet du åtminstone om jordfelsbrytaren är inkopplad på allt i lägenheten eller inte.A Alexdpc skrev:Jag har tagit bort båda förlängningssladdarna. En orelaterad grej om jag kan ställa en till elfråga? Annars får jag öppna en ny tråd om det inte är okej.
Jag ska måla (eller har redan börjat rättare sagt) och vill kunna slå av strömmen. (Har redan varit och pillat utan att slå av, aj aj!) Jag har detta i min lägenhet (hyresrätt). Är det fritt fram att slå av och skruva ut proppar eller behöver jag hyresvärdens tillåtelse? Kan jag bara slå av all ström på den gråa spaken till vänster på det äldre proppskåpet och sen spaken på den separata säkringen som sitter under? Då borde det väl vara helt fritt fram att pilla med vägguttag och allt vad gäller el i lägenheten? Får jag skruva loss propparna individuellt?
Ledsen för mitt halvtrista inlägg men jag tycker faktiskt inte att någon med gott samvete kan rekommendera dig att fortsätta.
Men om det bara handlar om att du ska måla och därmed vill ta av plasthöljet på vägguttagen så tycker jag du kan fortsätta.
Slår du av huvudsäkringen bör det inte vara några problem att byta uttagen. Det ska ju vara strömlöst i hela lägenheten då. Vet inte om det skulle kunna finnas anledningar till att det fortfarande finns el i anläggningen trots avslagen huvudsäkring, det kan experterna svara på här i forumet. Däremot hade jag köpt en spänningsprovare eller vägguttagstestare för att konstatera att det är strömlöst i uttagen du ska pilla på. Samt som kontroll på att det är rätt kopplat efter du är klar.A Alexdpc skrev:Jag har tagit bort båda förlängningssladdarna. En orelaterad grej om jag kan ställa en till elfråga? Annars får jag öppna en ny tråd om det inte är okej.
Jag ska måla (eller har redan börjat rättare sagt) och vill kunna slå av strömmen. (Har redan varit och pillat utan att slå av, aj aj!) Jag har detta i min lägenhet (hyresrätt). Är det fritt fram att slå av och skruva ut proppar eller behöver jag hyresvärdens tillåtelse? Kan jag bara slå av all ström på den gråa spaken till vänster på det äldre proppskåpet och sen spaken på den separata säkringen som sitter under? Då borde det väl vara helt fritt fram att pilla med vägguttag och allt vad gäller el i lägenheten? Får jag skruva loss propparna individuellt?
Innan du målar runt proppskåpet, montera bort höljet och spraya det i nån kulör som går ihop med väggfärgen, smälter ihop snyggare. Du verkar ha ett lock på, om det är så, stäng och spraya över det bara.
Produkter som diskuteras: "spänningsprovare"
Spänningsmätare
Spänningsmätare, även kända som spänningsprovare, är verktyg som används för att fastställa om en elektrisk krets är "live", det vill säga om den har spänning. De kan användas för att testa allt från hushållsuttag till
Läs mer
T TechChad skrev:
Den aktuella jordfelsbrytaren är en tvåpolig sådan, detta ser man på att den bara tar två moduler i bredd, alltså bara en fas och nolla.K koolla skrev:
Genom att läsa gruppförteckningen (numreringen av säkringarna) så ser man att det är tre ettor i första kolumnen, med andra ord så är det tre faser i lägenheten.
Med andra ord så är det omöjligt att jordfelsbrytaren täcker hela gruppcentralen, utan den täcker som mest en hel enfasgrupp, och då i bästa fall den gruppen som tar badrummet.
Om många av sakerna som ska laddas har USB kontakt för laddningen så köp en USB laddare med många utgångar. Det är på alla sätt bättre om det passar än en massa 230V uttag i badrummet.
Ja, du får slå av elen.
Den lilla lådan under är jordfelsbrytare. Testa den genom att trycka på den blå knappen (då ska elen slås av).
Ja, du får slå av elen.
Den lilla lådan under är jordfelsbrytare. Testa den genom att trycka på den blå knappen (då ska elen slås av).
JB 12:24aD Dilato skrev:
24 a § Bostadshyresgäster har rätt att på egen bekostnad i lägenheten utföra målning, tapetsering och därmed jämförliga åtgärder. Minskar därigenom lägenhetens bruksvärde, har hyresvärden rätt till ersättning för skadan.
Parterna får träffa avtal om att bestämmelserna i första stycket helt eller delvis inte ska gälla, om
1. hyresavtalet avser ett enfamiljshus som inte är avsett att hyras ut varaktigt eller en lägenhet inom en ägarlägenhetsfastighet som inte är avsedd att hyras ut varaktigt, eller
2. lägenheten har upplåtits av någon som innehade den med bostadsrätt och lägenheten alltjämt innehas med sådan rätt.
Frågan om skyldighet för hyresgästen att betala ersättning enligt första stycket prövas av hyresnämnden.
Lag (2009:180).
Sorry, inte jag heller. Men det kom ett svar i tråden att det är i den kommenterade utgåvan det står (HB444). Minns detta särskilt från när jag läste behörighet så var säker på att det stod. Men som sagt, ursäkta man ska inte slänga ur sig saker man inte har koll på. Kommentarerna till standarden är ju heller inte del av standarden. För mig flyter det dock ihop mellan SS och HB, och faktiskt kan jag tycka att det är helt ok. SEKs tolkning av standarden brukar vara väl underbyggd.Bo.Siltberg skrev:
Stort tack!A avh67f skrev:Tror du tänker på handbok 444 51.NB.3 där det står att sladdställ kan användas kortvarigt under tillsyn oavsett kapslingsklass när användaren ser till att det inte utsätts för skadlig fuktighet.
Det betyder ju dock i princip samma som du säger.
Montörshandboken elteknik säger också sladdställ för skarvändamål skall inte användas i utrymmen avsedda för bad och dusch.
Elsäkerhetsverket säger nej till förlängningssladd i badrum. Utrustning i badrum ska endast anslutas till uttag speciellt anpassade för badrum.
Skruva ut gruppsäkringarna istället.
Man bör inte manövrera den typen av huvudbrytare i dessa centraler. De är välkända för att gå sönder på det sättet att de inte bryter alla faser. Har tyvärr varit med om det själv med just den typen.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 137 inlägg
Jag vill tyvärr kontra med att hävda att det är du som har bristfälliga kunskaper och inte kan bedöma riskerna med att bryta strömmen. TS gör helt rätt i att fråga hur man på bryter strömmen på ett säkert sätt, och har fått bra svar på det. Det räcker för att börja måla och för att pilla med uttag. Det krävs ingen ytterligare speciell kompetens för det, vad för slags kompetens du nu menar.K koolla skrev:Nu kommer jag låta riktigt tråkig. Men eftersom du ställer den här frågan så är det väldigt uppenbart att du tyvärr inte har den kompetens som krävs för att pilla med vägguttag. Säkringen under centralen är ingen säkring utan en jordfelsbrytare. Och det är förstås jättebra. Tryck på testknappen och se om något i lägenheten överhuvudtaget har ström. Då vet du åtminstone om jordfelsbrytaren är inkopplad på allt i lägenheten eller inte.
Ledsen för mitt halvtrista inlägg men jag tycker faktiskt inte att någon med gott samvete kan rekommendera dig att fortsätta.
Men om det bara handlar om att du ska måla och därmed vill ta av plasthöljet på vägguttagen så tycker jag du kan fortsätta.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 137 inlägg
Se där. Jag ser att den skrivelsen finns sedan ELSÄK-FS 1995:5. Om jag någonsin löst detta så har det fallit i glömska.A avh67f skrev:
Jag tycker fortfarande att TS tillämpning faller utanför detta krav. Det är inget sladdställ som dräller på golvet och riskerar utsättas för vatten. Det som inte används "kortvarigt" och "under tillsyn" är tandborstar.
Ännu äldre föreskrifter förbjuder sladdställ för skarvändamål, vilket är högst relevant men inte heller tillämpbart på detta fall.
Men TS installation är fortfarande en het kandidat för att göras om till en fast installation.
Helt, rätt! Håller med om teorin om att den troligen täcker badrummet.Demmpa skrev:
Den aktuella jordfelsbrytaren är en tvåpolig sådan, detta ser man på att den bara tar två moduler i bredd, alltså bara en fas och nolla.
Genom att läsa gruppförteckningen (numreringen av säkringarna) så ser man att det är tre ettor i första kolumnen, med andra ord så är det tre faser i lägenheten.
Med andra ord så är det omöjligt att jordfelsbrytaren täcker hela gruppcentralen, utan den täcker som mest en hel enfasgrupp, och då i bästa fall den gruppen som tar badrummet.
Till och med små barn vet väl att man inte bara tejpar ihop elsladdar hur som helst.A Alexdpc skrev:Nu minns jag inte exakt om jag tvinnade/snurrade ihop sladdarnas ändar eller om jag förde in den ena änden i den andra och bara tejpade ihop, eller gjorde någon blandning av att snurra ihop och bara förs in dem i varandra. Men det låter ju som att jag bör ta bort grenuttaget med den kapade sladden. Kan jag låta det andra grenuttaget vara kvar som sitter inuti skåpet? Den har inte kapats utan är original. Det borde väl inte vara någon skillnad på om det sitter en förlängningssladd inne i skåpet om eluttagen sitter i samma skåp?
Vad är det som händer..?