1. Jösses, var hittade du det? På elsäkerhetsverket 🙄 Det finns färg som leder ström, men det är färg som vanligen är avsedd för att leda ström för att t.ex laga något. Jag kan inte färg, men "vanlig" plastfärg leder inte ström. Så återigen, skrapa bara bort det värsta från lamputtaget.

2. Ja

5. Det är alltså en hyreslägenhet? Vem är innehavare? Det är något som du behöver komma överens om med hyresvärden. Vem som har ansvaret för att se till att hålla gruppförteckningen uppdaterad kan ni säkert diskutera länge över ett par öl. Jag skuille uppdatera den själv. Man använder en penna.

6. Jag är formellt elektriker ja. Jag anser att jag känner mina begränsningar och vet vad jag gör. Jag gissar alltså inte på några svar här om jag inte säger så.

• Gilla
  • Haha
MultiMan och 6 till
  • Laddar…
A Alexdpc skrev:
Jag tänker att jag kan koppla in en hårfön och testa om det är någon el. Det borde väl räcka?
Jag brukar använda en radio om man inte kan mäta om det finns ström i uttaget

E
johnsilver johnsilver skrev:
Jag brukar använda en radio om man inte kan mäta om det finns ström i uttaget
Det är inte god känt som spännings provare.

Har ock så gjort så då kan man hitta vilken säkring det är. Men sen måste du mäta.

O
A Alexdpc skrev:
Men du är alltså utbildad elektriker? Annars kan man väl inte jobba ens på under extraknäckbasis? :)
Bara så du förstår hur regelsystemet ser ut:

Från gymnasiets elinstallationsprogram får man juridiskt sett samma rättigheter att utföra elinstallationer som från hårfrisörsprogrammet, det vill säga: Inga rättigheter alls.

För att arbeta som elektriker i ett elinstallationsföretag finns det inga i lag eller föreskrifter reglerade utbildningskrav. Det avgörs istället helt och fullt av företagsledningen, som dock måste skriva ett så kallat "egenkontrollprogram". I det skall de gör troligt för Elsäkerhetsverket hur de upprätthåller tillräcklig kompetens hos de anställda, samt vilka rutiner som används för att kontrollera deras arbete.

För att få en juridiskt giltig behörighet (auktorisation) måste man arbeta minst 4 år som elektriker och komplettera med eftergymnasial utbildning. Därefter kan du köpa auktorisation från myndigheten. Har du väl köpt den gäller den för evigt.

Nu kommer vi fram till din fråga:

- Kan en elektriker extraknäcka? Nej, en elektriker får endast utföra elinstallationer på arbetstid.

- Kan en auktoriserad elinstallatör extraknäcka? Nej, en auktoriserad elinstallatör får inte utföra elinstallation yrkesmässiga som privatperson och kan därmed inte heller extraknäcka. Om det dock görs utan ersättning och i begränsad omfattning är det tillåtet.

Det korta sammanfattande svaret: Lagstiften gör det helt omöjligt att extraknäcka.

• Gilla
Panor82 och 2 till
  • Laddar…
E
O Oldfart skrev:
Bara så du förstår hur regelsystemet ser ut:

Från gymnasiets elinstallationsprogram får man juridiskt sett samma rättigheter att utföra elinstallationer som från hårfrisörsprogrammet, det vill säga: Inga rättigheter alls.

För att arbeta som elektriker i ett elinstallationsföretag finns det inga i lag eller föreskrifter reglerade utbildningskrav. Det avgörs istället helt och fullt av företagsledningen, som dock måste skriva ett så kallat "egenkontrollprogram". I det skall de gör troligt för Elsäkerhetsverket hur de upprätthåller tillräcklig kompetens hos de anställda, samt vilka rutiner som används för att kontrollera deras arbete.

För att få en juridiskt giltig behörighet (auktorisation) måste man arbeta minst 4 år som elektriker och komplettera med eftergymnasial utbildning. Därefter kan du köpa auktorisation från myndigheten. Har du väl köpt den gäller den för evigt.

Nu kommer vi fram till din fråga:

- Kan en elektriker extraknäcka? Nej, en elektriker får endast utföra elinstallationer på arbetstid.

- Kan en auktoriserad elinstallatör extraknäcka? Nej, en auktoriserad elinstallatör får inte utföra yrkesmässiga elinstallation som privatperson. Om det dock görs utan ersättning och i begränsad omfattning är det tillåtet

Det korta sammanfattande svaret: Lagstiften gör det helt omöjligt att extraknäcka.
Det var ty värre inte många rätt där. Många gissningar an tar jag.

Hinner nog inte rätta allt men tar mej snabbt genom.

El VS frisör.
Med nödig känner dom får du ut föra en mängd el arbeten jämt fört med utan.

Inget krav på ut bildning.
Krav för egen kontroll program gällande el installations arbete är årlig upp följning med installatör för regel efter levnad.

Får en elektriker ut föra installation utan för arbets tid?
Ja. I den mån auktorisation gäller och ej yrkes mässigt. Det finns ingen be gränsning i om fattning.

Nu finns det ju redan ett hundratal långa trådar som handlar om elektriker och behörighet, så vi kan väl sammanfatta det hela med att elsäkerhetsverkets förordningar i första hand är skrivna för att skydda arbetstillfällen snarare än att säkra en viss kompetensnivå.

Med det sagt återgår vi till trådens ämne.

• Gilla
  • Wow
MultiMan och 7 till
  • Laddar…
E
useless useless skrev:
Nu finns det ju redan ett hundratal långa trådar som handlar om elektriker och behörighet, så vi kan väl sammanfatta det hela med att elsäkerhetsverkets förordningar i första hand är skrivna för att skydda arbetstillfällen snarare än att säkra en viss kompetensnivå.

Med det sagt återgår vi till trådens ämne.
Vad yrar du nu om?
El säker Hets Verket har inget att göra med annat än säker het, E M C, till syns av detta och så vidare.

Är du kon spira torisk eller?

Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
1. Jösses, var hittade du det? På elsäkerhetsverket 🙄 Det finns färg som leder ström, men det är färg som vanligen är avsedd för att leda ström för att t.ex laga något. Jag kan inte färg, men "vanlig" plastfärg leder inte ström. Så återigen, skrapa bara bort det värsta från lamputtaget.

2. Ja

5. Det är alltså en hyreslägenhet? Vem är innehavare? Det är något som du behöver komma överens om med hyresvärden. Vem som har ansvaret för att se till att hålla gruppförteckningen uppdaterad kan ni säkert diskutera länge över ett par öl. Jag skuille uppdatera den själv. Man använder en penna.

6. Jag är formellt elektriker ja. Jag anser att jag känner mina begränsningar och vet vad jag gör. Jag gissar alltså inte på några svar här om jag inte säger så.
6. Bland de roligaste jag läst på forumet i år (Asgarv) (Vi som hänger här vet ).

• Gilla
lars_stefan_axelsson och 1 till
  • Laddar…
JanneJanne123
Som att fråga Zlatan om han kan något om fotboll.

• Gilla
lars_stefan_axelsson och 2 till
  • Laddar…
E El-Löken66 skrev:
Det är inte god känt som spännings provare.

Har ock så gjort så då kan man hitta vilken säkring det är. Men sen måste du mäta.
Det går nästan inte att förstå vad du skriver. Du särskrev aldrig på det viset förr.

• Gilla
datja och 4 till
  • Laddar…
JanneJanne123
Jag tror han tycker det är roligt på något sätt.

• Gilla
  • Ledsen
lars_stefan_axelsson och 5 till
  • Laddar…
J Johan456 skrev:
Det går nästan inte att förstå vad du skriver. Du särskrev aldrig på det viset förr.
Lägg på ignore-listan så slipper du se skiten.

• Gilla
  • Älska
lars_stefan_axelsson och 4 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Lägg på ignore-listan så slipper du se skiten.
M e n v i s s t h a r de t s i n ch a rm ä n d å?

• Haha
lars_stefan_axelsson och 2 till
  • Laddar…
kashieda kashieda skrev:
NEJ

• Älska
  • Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
Fairlane
kashieda kashieda skrev:
Generellt nej, men när han skrev män i skor så var det iallafall lite roligt. 😉

• Haha
  • Gilla
lars_stefan_axelsson och 5 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.