galento
Hej,hörde att man kan flytta datorburken upp till 10m med förlängningskablar men hur löser man det smidigast,finns det kablar med inbyggda ledare för mus,tangentbord,skärm,skrivare,scanner,ljud i "samma kabel" eller finns det nåt annat sätt.Tycker dock inte det är nåt problem att gå stoppa i en skiva i burken om den står en bit ifrån resten av grejerna.Tips ?

Någon helfärdig lösning med en prislapp anpassad för hemmabruk finns inte.

Ska du flytta mer än fem meter så blir det lite mer komplicerat då det är maxlängden för usb. Man kan iofs köra fem meter. Sätta en usb hubb och köra fem meter till.

Skärmkabeln ska du se till att få så hög kvalitet på som möjligt. Detta är extra viktigt om du kör med en vga kabel då den signalen är analog och därmed känslig för störningar.

Det finns också all in one lösningar om tar bild,ljud och usb (tagentbord och mus) men de är gjorda för företagsbehov och kan kosta 20' och mer

galento
Tack för tipset Mats,får nog mäta lite.
Mvh G

För tangentbord och mus fungerar 10-20m förlägningskablar vanligen bra. Bildskärm går bra med bra kablar, vid långa sträckor kan man använda 5 st koaxialkablar. Det är särskillt enkelt om skärmen har koaxialingångar.

För usb finns 5m förlägningskablar där honan är en en-ports usb-hub. Själv hade jag tre sådana i serie, vilket gav mig 20m från datorn till arbetsplatsen.

galento
psvpsv skrev:
För tangentbord och mus fungerar 10-20m förlägningskablar vanligen bra. Bildskärm går bra med bra kablar, vid långa sträckor kan man använda 5 st koaxialkablar. Det är särskillt enkelt om skärmen har koaxialingångar.

För usb finns 5m förlägningskablar där honan är en en-ports usb-hub. Själv hade jag tre sådana i serie, vilket gav mig 20m från datorn till arbetsplatsen.
Hejsan,det blev 5 meters kablar på allt och det blev betydligt behagligare att sitta vid skärmen,dock kommer nog nätaggr.bytas ut mot ett annat med mindre db.Kablarna ligger öppet på golvet ca 1m,ska se om det finns nån snyggare "förpackning" av dessa.

En kanske dumm fråga. är det inte jobbigt att behöva springa fram och tbx till datorn när det ska i skivor mm?

galento
Snuttjulle skrev:
En kanske dumm fråga. är det inte jobbigt att behöva springa fram och tbx till datorn när det ska i skivor mm?
Hej,jo det får man ju räkna med att det blir lite krångligare men det är väldigt sällan jag håller på med skivor i datorn,det blir mest när jag bränner bilder som "back-up" och skulle det bli mer aktuellt så skall det enligt de lärde finnas externa cd-rom/dvd brännare som jag kan plugga in hubben vid skärmen.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.