galento
Hej,finns det grejer för hemmabruk att köpa eller hyra så man
kan föra över sina gamla video8 och Hi8 band till datorn.
Har S video uttag på kameran.

Vet att man kan lämna in men har en del band så det drar nog
iväg prismässigt.

tommib
J
Jag har haft samma bekymmer. Överfört åt svärfar. Det blir aldrig riktigt bra med de där korten eller usbpinnarna. Det enklaste blev att köpa en dvd recorder på blocket, och sedan rippa skivorna i datorn. Sedan säljer du den till näste man som behöver samma sak. Tror nästan det är bara därför de köps och säljs fortfarande. Tyvärr verkar det inte funka med hdd recorder eftersom det ligger krypterat på disken. I så fall får du behålla maskinen men det är ju dumt om den kraschar.

Jag hade den från Kjell och bild och ljud synkade inte. Köpte istället en från Elgiganten som funkade bra

J
tommib skrev:
De fungerar utmärkt om man köper något i den lite dyrare. Kolla på t.ex. prisjakt
[länk]
Ja det där verkar ju vara helt klart bättre grejor än ett från Kjelle. Fast då är en dvd recorder fortfarande billigare och enklare. Iofs får man några skivor att rippa sedan. Nu kunde jag låta svärfar göra det tidsödande jobbet utan dator :-)

Jag har överfört en massa gamla videofilmer med Magix Video Saver. Tog tid, men blev bra och möjligt att redigera bort brus mellan filmklippen.
Tyvärr gjorde jag det med Windows 7 och uppgraderade sen datorn till W10 och då fungerade inte min version av Magix Video Saver. Tråkigt att behöva köpa en ny version, om det skulle bli flera filmer att överföra.

Jag har någon grunka som heter Easy CAP.
Funkade lite sisådär, ibland blev ljud och bild osynkade och man fick göra om. Sedan bytte jag dator och programvaran som följde med Easy CAP försvann. Tankade då ned någon köpeprogramvara för några kronor på nätet, som inte var från Easy CAP. Sedan dess har det aldrig strulat med ljudet. Tyvärr kommer jag inte ihåg programvarans namn... Men hur som helst, det jag ville komma fram till är att om man får problem med synkroniseringen behöver det inte bero på hårdvaran.

galento
Jag får ta fram videokameran och se så den funkar till att börja med,har inte varit igång på
många år.Banden har också legat i många år.

J
I värsta fall så får du investera i en gammal vhsbandare och en kassettadapter annars. Men det är skönt när det är klart och man kan förpassa de gamla grejorna till historien.

Hej - får jag komma med lite erfarenheter från detta?

Genom åren har jag testat mängder av olika inbyggnadskort och USB-adaptrar för att digitalisera mina HI8-filmer, men ingenting har fungerat riktigt bra. Problem att få ljud att synka, eller så avbryts digitaliseringen rätt vad det är på grund av "piratkopieringsskydd". Kjells Plexgearprodukt testade jag för något år sedan och den var också dålig (nästan inga färger).

Till slut köpte jag en begagnad Sony-kamera i DCR-TRV-serien på Blocket. Flertalet av dessa kan spela upp både digitala och analoga 8-band och har alltså inbyggd digitalisering av videosignalen. Har nu spelat av alla mina videoband, och modellen jag fick tag på kunde till och med ta in en analog signal utifrån och digitalisera, så jag fick med alla VHS-band också.

Man får ut videon via FireWire i DV-format, så man måste ha en dator med sådan ingång och hyfsat med hårddiskutrymme. Bildkvalitet, färg och ljud blir så bra det nu är möjligt - inga problem om det är lite "glitchar" i inspelningen. Kameran har också brusreducering och TBC som rättar till eventuella fel i videosignalen till följd av mekaniska problem med kassetten (om jag fattat rätt).

De begagnade Sony-kamerorna ligger ganska stabilt i pris runt 1500-2500 så man bör kunna sälja dem vidare utan större förlust när man är klar.

DV-formatet är kanske lite "outdated" och det är möjligt att det funkar bäst på en något äldre dator med Windows XP eller Windows 7 (Mac har jag inte koll på). Varje band (90 minuter) blir bortåt 20 GB. Jag har experimenterat en del med att koda om filmerna till modernare format - det är en djungel, men man kan också hålla sig till den teknik som hör till denna epok - det följer med nåt program i Windows som kan läsa in DV-material, konvertera det och skapa en DVD-skiva av varje band nästan helt automatiskt.

(Försökte dokumentera mina ansträngningar här om någon är intresserad :) )

galento
Intressant info i svar och länken :) Min kamera är en CCD-TRV 65E så den är före DV epoken.

Sen finns det ju företag som gör detta också så man får varje band på DVD skiva,kanske enklast
får kolla lite priser där också.

galento
Har nu testat kameran och tittat på film från -94 och det gick bra.Kollade på datorn
och nån "Firewire" ingång ser jag inte men en ingång märkt "DVI" :confused:
Såg nu att det var digital visual interface.

Men den gamla datorn med xp hade en port märkt 1394.

Såg att det fanns Digitala kameror på blocket Dataka men känns lite osäkert att
skicka efter.Kanske kommer nån i närheten man kan testköra.

Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.