Jag skulle vilja dra en enkel kabel från en stickkontakt inomhus till utomhus men vill gärna ha en säkring och/eller jordfelsbrytare på den kabeln som går ut, så att jag minimerar risken för att eventuell väta eller liknande gör att säkringen för inomhusdelen även löser ut. Ska ha lite belysning inkopplad.
Vill inte göra en fast installation och dra helt ny hel från huvudcentralen ut till utsidan av huset.
Vill inte göra en fast installation och dra helt ny hel från huvudcentralen ut till utsidan av huset.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 171 inlägg
Skarvsladdar mellan rum och ännu värre från inomhus till utomhus är big no no. Om man nu ändå måste göra så så finns ett absolut krav att ditt uttag inomhus är skyddsjordat.
En portabel JFB borde duga. De finns även fast monterade på ett skarvsladdställ men kostar nog därefter.
En portabel JFB borde duga. De finns även fast monterade på ett skarvsladdställ men kostar nog därefter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
tack för tipset. Var kan man köpa sådana här?Bo.Siltberg skrev:
En portabel jordfelsbrytare likt den på bilden är ett utmärkt sätt att öka säkerheten om du inte har jordfelsbrytare. Men det du skriver i första inlägget låter som att du möjligen hoppas på för mycket.
Har du jordfelsbrytare i elcentralen? Om du har det så kan du inte förhindra att den löser genom att ha en till jordfelsbrytare senare. Troligtvis löser båda vid ett fel i så fall. För att minimera risken att säkringar eller jordfelsbrytare löser så måste du skydda det du kopplar in så att det inte kan få vatten på sig. Dessutom använda saker som är avsedda att användas utomhus.
Har du jordfelsbrytare i elcentralen? Om du har det så kan du inte förhindra att den löser genom att ha en till jordfelsbrytare senare. Troligtvis löser båda vid ett fel i så fall. För att minimera risken att säkringar eller jordfelsbrytare löser så måste du skydda det du kopplar in så att det inte kan få vatten på sig. Dessutom använda saker som är avsedda att användas utomhus.
jag kommer att ha IP-klassad belysning (Philips HUE outdoor) men ville ha lite extra säkerhet.A Avemo skrev:En portabel jordfelsbrytare likt den på bilden är ett utmärkt sätt att öka säkerheten om du inte har jordfelsbrytare. Men det du skriver i första inlägget låter som att du möjligen hoppas på för mycket.
Jag hittade denna portabla jordfelsbrytare som bryter redan vid 10mA. Då bryter den först istället för hela huset. Precis det jag ville.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Jordfelsbrytare slog ifrån, trots att säkring är av
El -
Jordfelsbrytaren har gått några gånger men ingen säkring.
Kök -
Jordfelsbrytaren löser ut då och då utan att automatsäkring löser ut
El -
Varför slår jordfelsbrytaren när man klipper en kabel trots att säkringen för ledaren är avslagen?
El -
Jordfelsbrytare och säkring löser ut samtidigt
El