Hej,

Jag har satt upp en innervägg (osb+gips) med dörr för att "skapa" ett sovrum av ett tidigare "allrum". Har försökt rita upp enligt nedan. Den nya väggen är rödmarkerad. Det jag behöver fråga om är nu när jag ska spackla igen allt. Har tänkt köra spackel, pappersremsa, sen ytterligare spackel där gipsen möts (i mitten ovanför dörrkarmen. Men jag är lite osäker på hur jag ska göra precis i förlängningen av befintlig vägg.

Illustration av ett rum med en nymonterad innervägg markerad i rött, inklusive en närbild av väggens anslutning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag har "zoomat in" på det område jag menar (Nr.1). För om jag spacklar och tar pappersremsa lär det ju komma ut för mycket på väggen på den sidan som inte är fasad (dvs befintlig vägg/hörn). Men jag vill ju samtidigt helst inte chansa och köra utan pappersremsa. Bor i trähus, så är lite rädd för sprickor. Har förstått att man brukar ha någon slags hörnprofil på hörn av gips, så ett alternativ jag tänker på är om jag skulle försöka skära bort en del av denna och på så vis skapa en slags egen fasning av den befintliga väggdelen, så blir det enklare att spackla igen. Men det känns samtidigt lite krångligt, och något jag borde tänkt på att göra innan jag satt dit väggen.

Mycket tacksam för tips och idéer!

Åsa Lund
Slipa med rasp ("surform") bort lite av den gamla gipsen så remsan får plats?

Är det tätt mellan gammal och ny gips? Isåfall hade jag limmat dit pappremsa med våtrumslim. Och se spacklat ut det.
Om det inte är tätt så spackla upp skarven så det är någorlunda "jämnt".

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.