4 831 läst ·
25 svar
5k läst
25 svar
Förlängd byggkredit?
M Madde 79 skrev:Jag har ju redan byggkredit och då måste jag väl slutföra bygget innan jag får gjort om till vanligt lån. Har haft ute mäklare som värderade huset men han kan inte göra en slutvärdering då huset inte är inflyttningsklart, fattas en hel del… framförallt ny el som ska dras i hela huset och rör som ska kopplas… det fattas en hel del ekonomiskt för att få huset ”färdigt”. Jag kan inte göra så mycket då elektriker måste in i väggarna med alla kablar först.
hej! hur stort är huset som elen skall göras i och vart i landet är detta? Mvh RobbanM Madde 79 skrev:Jag har ju redan byggkredit och då måste jag väl slutföra bygget innan jag får gjort om till vanligt lån. Har haft ute mäklare som värderade huset men han kan inte göra en slutvärdering då huset inte är inflyttningsklart, fattas en hel del… framförallt ny el som ska dras i hela huset och rör som ska kopplas… det fattas en hel del ekonomiskt för att få huset ”färdigt”. Jag kan inte göra så mycket då elektriker måste in i väggarna med alla kablar först..
Huset är väl ca 150m2 nu och tänker bara dra nödvändig el. Huset är från 1700 talet och elen från 70 talet skulle jag tro… har bygg el nu som hantverkarna hade men det är ju begränsat med kapacitet och räckvidd på det. En hel del skarvkablar .. Jag tänkte faktiskt på att jag kanske får lov att dra rören själv där ledningarna ska gå, då sparar man ju tid för elektrikern också och sparar pengar för mig.. ska kolla om det är lov, det är ju bara förberedande arbete.. huset/ gården ligger i hälsingland såklart, många gamla men charmiga hus där.. 🙃R Robert Andersson9017 skrev:
Moderator
· Stockholm
· 56 238 inlägg
Formellt så är det behörighetslrävande arbete, även att dra elrör, montera dosor osv. Logiken ligger i att trådarna som sedan dras i rören är enkelisolerade, röret blir en del av den elektriska isolationen.M Madde 79 skrev:
Men även om det är olagligt (kan ge ett års fängelse), så har ingen någonsin åtalats eller dömts för detta brott. Och i praktiken är det relativt vanligt med amatördragna elrör. Men det faktum att det är olagligt gör att många elektriker av princip vägrar befatta sig med hempulade elrör. I ärlighetens namn kanske man skall komma ihåg också att rördragning är även ur säkerhetssynpunkt lite mer än att "bara" koppla rör från A till B. Läggs det ex. inbäddat i isolering i väggen åt alla håll, så kan röret i extrema driftsfall blir överhettat med brandrisk.
Måste du ha elen i väggarna?M Madde 79 skrev:Huset är väl ca 150m2 nu och tänker bara dra nödvändig el. Huset är från 1700 talet och elen från 70 talet skulle jag tro… har bygg el nu som hantverkarna hade men det är ju begränsat med kapacitet och räckvidd på det. En hel del skarvkablar .. Jag tänkte faktiskt på att jag kanske får lov att dra rören själv där ledningarna ska gå, då sparar man ju tid för elektrikern också och sparar pengar för mig.. ska kolla om det är lov, det är ju bara förberedande arbete.. huset/ gården ligger i hälsingland såklart, många gamla men charmiga hus där.. 🙃
Ok, tack för god info. Håller mig undan, vill ju att försäkringen ska gälla också om det händer något… 😅H hempularen skrev:Formellt så är det behörighetslrävande arbete, även att dra elrör, montera dosor osv. Logiken ligger i att trådarna som sedan dras i rören är enkelisolerade, röret blir en del av den elektriska isolationen.
Men även om det är olagligt (kan ge ett års fängelse), så har ingen någonsin åtalats eller dömts för detta brott. Och i praktiken är det relativt vanligt med amatördragna elrör. Men det faktum att det är olagligt gör att många elektriker av princip vägrar befatta sig med hempulade elrör. I ärlighetens namn kanske man skall komma ihåg också att rördragning är även ur säkerhetssynpunkt lite mer än att "bara" koppla rör från A till B. Läggs det ex. inbäddat i isolering i väggen åt alla håll, så kan röret i extrema driftsfall blir överhettat med brandrisk.
Lite som i England där man har rören på utsidan för att lättare laga dem när de fryser. 😇M Madde 79 skrev:
japp kan jag tänka mig , befinner mig själv i Skåne .. men har du kontakt med en elektriker så kan man kanske bara förberedande el med rör o slang ... och kanske koppla in det nödvändigaste ... tex i ett sovrum strömbrytare lamputtag i taket och kanske ett vägguttag... o sedan bara ha tomdoser för resterande del.. så kan du spara en slant tänker jag... och som du skriver kanske göra lite själv om elektrikern är med på detta... är som sagt var behörighets arbete...M Madde 79 skrev:Huset är väl ca 150m2 nu och tänker bara dra nödvändig el. Huset är från 1700 talet och elen från 70 talet skulle jag tro… har bygg el nu som hantverkarna hade men det är ju begränsat med kapacitet och räckvidd på det. En hel del skarvkablar .. Jag tänkte faktiskt på att jag kanske får lov att dra rören själv där ledningarna ska gå, då sparar man ju tid för elektrikern också och sparar pengar för mig.. ska kolla om det är lov, det är ju bara förberedande arbete.. huset/ gården ligger i hälsingland såklart, många gamla men charmiga hus där.. 🙃
Vi har elen utanpå i vårt hus. Tycker inte det stör och passar som sagt bra i ett äldre hus. När elen kom till byn och installerades i gamla hus lades den ju utanpå väggarna!M Madde 79 skrev:
Det borde ju bli både enklare och billigare också.
Kolla upp vad du behöver göra för att få slutbesked eller om banken kan bevilja bolån utifrån interimistiskt slutbesked. Vi fick interimistiskt slutbesked för att kunna flytta in före allt var färdigbyggt enligt bygglovet. Sen värderade mäklare huset med ett genomsnitt, summa samt + eller - 150 000. Det baserade sedan banken på för bolån.M Madde 79 skrev:Hej! Brukar det vara svårt att få förlängd tid på byggkredit? Min bank Nordea vet att jag inte har möjlighet att avsluta mitt hus så det kan göras om till bolån… jag får inte mer lån och allt står stilla. Byggfirma gjorde mycket grundligt jobb men det blev mycket dyrare än förväntat ( hussvamp, Anticimex, sanering asbest). Till slut fick jag avbryta firman att fortsätta då jag inte fick mer kredit än avtalat och det är ju rätt och jag vill inte låna mer än jag kan betala. Problemet nu är att det står still för jag måste ha in elektriker ( byts all el) och rörjobb och det kan jag inte fixa själv, måste ju vara godkänt. Det är stora kostnader att fixa pengar till.. Känns ganska hopplöst, det är min gamla morfars gård som jag är så glad i och trivs verkligen där och vill kunna bo där men det ser ju mörkt ut.. kan banken tvångs sälja huset? Har ärvt det ( inte stort värde men inga lån när jag övertog det) och betalat ca 1 milj själv i renovering på huset också innan jag kopplade in banken. Tråkigt när man lagt så mycket tid och energi i huset och trädgården. Hoppas någon kan ge lite tips/ råd inför kontakt med banken. De verkar inte bry sig, vet om min situation.
Du behöver prata med de som sitter på besluten. Lycka till!
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Vilken lösning bäst för förlängd skorsten?
Ved, Pellets, Flis -
Kan man förhandla om byggkreditivets ränta? Samt tips
Övrigt husrelaterat -
Bolån / byggkredit / nybygge & slutvärdering
Priser, Kalkyler, Fastighetsskatt m m. -
Funderar på att minska byggkrediten med arvspengar.
Priser, Kalkyler, Fastighetsskatt m m. -
Byta bank innan byggkreditiv omvandlat till bolån
Juridik