5 102 läst ·
25 svar
5k läst
25 svar
Förlängd byggkredit?
Sida 1 av 2
Hej! Brukar det vara svårt att få förlängd tid på byggkredit? Min bank Nordea vet att jag inte har möjlighet att avsluta mitt hus så det kan göras om till bolån… jag får inte mer lån och allt står stilla. Byggfirma gjorde mycket grundligt jobb men det blev mycket dyrare än förväntat ( hussvamp, Anticimex, sanering asbest). Till slut fick jag avbryta firman att fortsätta då jag inte fick mer kredit än avtalat och det är ju rätt och jag vill inte låna mer än jag kan betala. Problemet nu är att det står still för jag måste ha in elektriker ( byts all el) och rörjobb och det kan jag inte fixa själv, måste ju vara godkänt. Det är stora kostnader att fixa pengar till.. Känns ganska hopplöst, det är min gamla morfars gård som jag är så glad i och trivs verkligen där och vill kunna bo där men det ser ju mörkt ut.. kan banken tvångs sälja huset? Har ärvt det ( inte stort värde men inga lån när jag övertog det) och betalat ca 1 milj själv i renovering på huset också innan jag kopplade in banken. Tråkigt när man lagt så mycket tid och energi i huset och trädgården. Hoppas någon kan ge lite tips/ råd inför kontakt med banken. De verkar inte bry sig, vet om min situation.
De utökade byggkreditivet tillslut. Snålt tilltagen budget och sedan kom lågkonjunkturen - 08 som en extra bromskloss
"Lågkonjunkturen 2008 var en djup global ekonomisk kris, utlöst av den amerikanska bolånekrisen. Krisen ledde till kraftigt fallande bostadspriser, stora bankförluster, minskad utlåning och ökad arbetslöshet globalt, inklusive i Sverige"
"Lågkonjunkturen 2008 var en djup global ekonomisk kris, utlöst av den amerikanska bolånekrisen. Krisen ledde till kraftigt fallande bostadspriser, stora bankförluster, minskad utlåning och ökad arbetslöshet globalt, inklusive i Sverige"
Nej det hjälper ju inte till med ett så dåligt ekonomiskt läge heller globalt.. nu är bankerna försiktiga men räntan är ju iallafall bättre än för ett år sedan.. stor skillnad för mig. Bra att det löste sig iallafall efter mycket om och men säkert… 😇H Håbbe01 skrev:De utökade byggkreditivet tillslut. Snålt tilltagen budget och sedan kom lågkonjunkturen - 08 som en extra bromskloss
Har du pratat med fler banker? Min uppfattning är att de kan räkna väldigt olika och vissa är lättare att resonera med än andra vilka utgifter de räknar på.
Ex så har jag en ensamboende släkting som inte har körkort och troligen inte kommer få skaffa ett men Nordea kunde absolut inte ta bort kostnaden för en bil i kalkylen. Hos andra banker var det däremot inga problem att ta bort den i kalkylen när det var så uppenbart att det var en orealistisk post.
Ex så har jag en ensamboende släkting som inte har körkort och troligen inte kommer få skaffa ett men Nordea kunde absolut inte ta bort kostnaden för en bil i kalkylen. Hos andra banker var det däremot inga problem att ta bort den i kalkylen när det var så uppenbart att det var en orealistisk post.
Har tänkt på det men det är byggkredit så jag är väl fast hos Nordea som har beviljat detta tyvärr, kan byta sen när jag någongång förhoppningsvis får göra om det till bolån..S hjulia skrev:Har du pratat med fler banker? Min uppfattning är att de kan räkna väldigt olika och vissa är lättare att resonera med än andra vilka utgifter de räknar på.
Finns det någon särskild anledning för att du behöver just byggkredit?M Madde 79 skrev:
Det finns ett hus med ett värde så det bör gå att få bolån någonstans. Om husets värde och din ekonomi tillåter det, men det bör Nordea ha kollat på vid byggkrediten redan.
Det krävs slutintyg i dagens läge, förr kunde man låna mot att en mäklare värderade ett ofärdigt bygge men idag är det svårare..J J Vos skrev:
Jag har ju redan byggkredit och då måste jag väl slutföra bygget innan jag får gjort om till vanligt lån. Har haft ute mäklare som värderade huset men han kan inte göra en slutvärdering då huset inte är inflyttningsklart, fattas en hel del… framförallt ny el som ska dras i hela huset och rör som ska kopplas… det fattas en hel del ekonomiskt för att få huset ”färdigt”. Jag kan inte göra så mycket då elektriker måste in i väggarna med alla kablar först..J J Vos skrev:
Tufft läge. Har du fått offerter på hur mycket ytterligare medel som måste in?
Är det realistiskt att pausa och spara x mån för att färdigställa?
Är det möjligt att t.ex. skippa elbytet nu och göra det sen när du kan ta bolån istället?
Nordea är en stor bank, har de inte egna värderingsmän? Alt om du kan få någon mäklare att ge ett estimat på värdet i färdigställt skick, det brukar dock vara svårt. Min bild är att de enbart kan ge formellt/officiellt värde utifrån nuläge.
Är det realistiskt att pausa och spara x mån för att färdigställa?
Är det möjligt att t.ex. skippa elbytet nu och göra det sen när du kan ta bolån istället?
Nordea är en stor bank, har de inte egna värderingsmän? Alt om du kan få någon mäklare att ge ett estimat på värdet i färdigställt skick, det brukar dock vara svårt. Min bild är att de enbart kan ge formellt/officiellt värde utifrån nuläge.
Om.byggkrediten är slut innan ens elen är dragen så har jag svårt att se att det ska kuunna gå att göra en realistisk kalkyl som banken gidkänner.
Storleken på byggkrediten begränsas ju av både betalningsförmåga och förväntat marknadsvärde, så det ser tyvärr svårt ut.
Du behöver säkerligen en miljon till vilket blir en räntekostnad på 3000kr per månad brutto, vilket banken vill vara säker på att du klarar.
Storleken på byggkrediten begränsas ju av både betalningsförmåga och förväntat marknadsvärde, så det ser tyvärr svårt ut.
Du behöver säkerligen en miljon till vilket blir en räntekostnad på 3000kr per månad brutto, vilket banken vill vara säker på att du klarar.
Moderator
· Stockholm
· 57 702 inlägg
Men har du pratat med banken om situationen?
Banker brukar kunna hitta en lösning. Det ligger ju även i bankens intresse att huset blir klart, annars blir det en kreditförlust även för banken.
Banker brukar kunna hitta en lösning. Det ligger ju även i bankens intresse att huset blir klart, annars blir det en kreditförlust även för banken.
Jag måste göra det på nytt snart men ville få lite tips från andra först då jag är själv i denna saken.. känns bra att höra andra tankar, positiva som negativa.H hempularen skrev:
Jag förstår kalkylen men ser samtidigt att de bara ser på siffror som de har nu framför sig.. jag bor i en lägenhet nu som jag inte behöver när huset är färdigt och det är ju flera tusen där som jag slipper.. Jag kan inte se att det på något sätt blir mer kostnad för mig när huset blir färdigt. Amortering kan man ju också vänta lite med första tiden om man vill och behöver.Björkisvägen skrev:
Om.byggkrediten är slut innan ens elen är dragen så har jag svårt att se att det ska kuunna gå att göra en realistisk kalkyl som banken gidkänner.