Jag ska bygga en "isoleringslåda" runt mina acctantankar och vill helst ha alla rör innanför lådan för att slippa isolera dem särskilt. Då jag ska ha en del kulventiler för avstängning av en del tankar och omkoppling mellan serie/parallell så skulle jag vilja "dra ut" vreden till kulventilerna så att de sticker ut ur isoleringslådan. Eller hur har ni andra som har gjort liknande lösningar löst det?

Jag isolerade mina tankar med lösull men för att komma åt kulventilerna så byggde jag en låda kring vreden och isolerade med skivor just där. Finns några bilder som du kan titta på. "Serviceschaktet" har jag fyllt med skivisolering och satt på en träskiva också för att det skall bli isolerat. Man är ju inte och pillar på kulventilerna varje dag så man måste ju inte ha dem utstickande. Ett annat alternativ kan vara att ha ett lös förlängt vred som du sticker in i ett litet hål när du behöver ändra om.

Det finns kulventiler med förlängd vred har jag för mig

jap, kolla t.ex. här: http://www.ventim.se/produktblad/4320-22.pdf

Annars kan du väl skruva lös handtaget, svetsa någon förlängning och skruva dit rubbet igen.

Redigerat:
jag har förlängt några kulventiler, ett vinkeljärn som förlängning,jag bockade det i båda ändarna o svetsade ihop det, borrade hål och skruvade fast det i kulventilen och vredet i andra änden. en sak jag märkt med kulventiler som inte är så kul är att ibland vill läka, oftast är det beggade som gör det, och det är i "delningen", dvs där själva ventilen är ihopskruvad. det verkar som att loctiten eller vad den nu är ihoplimmad med inte tål att man skruvar lös/dit en gammal kulventil? det är samma med nya mässingdelar som jag tvättat med aceton, använt activator och loctite. om jag sen skruvar där så släpper limningen väldigt lätt

pellefant:Korrekt, man ska aldrig skruva isär en kulventil stor chans att de börjar läka, sen kan man dra åt bäst man vill :rolleyes:

Bygga in är sldrig smart men måste man så måste man, jag skulle göra en tunnel som sagt ovan och sen stoppa i isolering när ventilen ska stå still.

Jag inser nu att jag inte har varit så smart när jag designade tankarna - ur isoleringssynpunkt... Jag har muffar lite varstans och det blir till att bygga många lådor... Jag får ta mig en liten funderare. De förlängda verkade ju smarta, men är knappast billiga... Tack för tipsen.

jag menade med kulventilerna att när dom är beggade så kanske man måste vara försiktig så delningen i ventilen inte vrids när man skruvar ihop den med rör...
mina förlängda kostade inte så mycket! lite el och gas till svetsen och lite bra å ha grejs!

Något som tydligen väldigt få vet är att man skall hålla emot kulventilen på den sida man drar ihop, dvs aldrig dra åt själva ventilen hårdare. Ofta görs precis tvätsom eftersom det faller sig naturligt. Gör man så kan den spricka och falla isär närsomhelst, kan bli fin vattenskada om den sitter på fel ställe...

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.