Hej,

Hade varit tacksam för er hjälp. Lång historia kort så har min man lagt vårt nya parkettgolv. Kanske inte helt påläst (men han ska ha en eloge). Nu önskar jag rädda upp vad som går av detaljer som kanske inte blev det bästa.

Jag undrar hur jag ska göra för att undvika kvartsstav vid sockel samt dörrkarm.

Första problemet är att golvet inte når ända in under karmen. Första funderade jag på att försöka lägga om vissa bitar under karmen men när jag lyfte på kvartsstavarna så tyckte jag det såg ut som att det är en del av väggen dvs betong och att det inte går att såga upp så att jag kan skjuta under parkett.

Nu funderar jag på att istället förlänga, dvs addera en lång bit/förlängning till nuvarande tröskel som går hela vägen till dörr karmens slut.

Jag vill helst inte sätta en helt ny tröskel då min svärfar tillverkat dom. Vad hade ni gjort?

Hoppas jag förklarat någorlunda bra, jag är en amatör när det kommer till golv och snickeri. Men har svårt att släppa detaljer och vill gärna ”göra rätt”/enligt bok. :)

• Parkettgolv installerat vid dörrkarm med en synlig glipa där golv och karm möts, samt en kvartsstav vid sockeln för finish.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild av en dörrkarm med parkettgolv där det finns ett synligt mellanrum och kvartsstav vid sockeln.
    Skapa konto
  • Parkettgolv och sockel vid dörrkarm, med synlig kvartsstav och gap mellan golv och karm som visar monteringsutmaningar.
    Skapa konto
  • Närbild av parkettgolv intill dörrkarm, där golvet inte når helt under karmen. Kvartsstav synlig vid skarven, med ett mindre mellanrum.
    Skapa konto
  • Dörrkarm med parkettgolv som inte når ända in och ett frågetecken vid tröskel, markerat med röd text och linjer.
    Skapa konto
Redigerat:
surris
Jag tror att den lösningen du tänker kan se bra ut. Men att den inte ska vara i samma höjd som befintlig tröskel utan 5-10mm lägre.

En figursågad planhyvlad 15 mm "ekplanka" borde bli bra.

surris surris skrev:
Jag tror att den lösningen du tänker kan se bra ut. Men att den inte ska vara i samma höjd som befintlig tröskel utan 5-10mm lägre.
Vad bra! Stort tack för svar. Det var lite så jag tänkte. Har du någon idé hur jag fäster förläningen av tröskeln?

Redigerat:
K Kane skrev:
En figursågad planhyvlad 15 mm "ekplanka" borde bli bra.
Stort tack! Det låter fint! Har du någon idé/tips på hur jag fäster den intill nuvarande tröskel på bästa sätt?

surris
H Hildebrandt skrev:
Toppen, tack för svar. Det var lite så jag tänkte. Har du någon idé hur jag fäster förläningen av tröskeln?
Den borde du kunna limma fast, vanligt trälim och lite tyngd på det i 1 dygn så sitter den sedan. Annars kan du använda någon snygg mässingskruv om du inte vill limma.

• Gilla
Kane
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.