D
Hej,

Vi har ett hus från 20-talet i två våningar, samt en tillbyggnad där vi har badrum,hall och bro. Tillbyggnaden är i ett plan och går ut från kortsidan på huset, idag har vi en mindre takaltan som täcker cirka halva taket på tillbyggnaden. Jag vill förlänga takaltanen så den täcker hela tillbyggnaden, det skulle bli som nedan bild. Rött markerar dagens altanlängd.

Vad är det för regler som gäller, behövs bygglov och grannens tillstånd?

Tack på förhand.

Takaltan på en gul byggnad med röd markering som visar nuvarande längd av altanen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Hemmakatten
Bygglov behövs säkerligen då det blir en så pass stor förändring av husets utseende. Huruvida byggnadsförvaltningen anser att det behövs hörande av grannar beror nog på hur mycket (störande) insyn den utbyggda altanen anses få.

• Gilla
1
  • Laddar…
D
Hemmakatten Hemmakatten skrev:
Bygglov behövs säkerligen då det blir en så pass stor förändring av husets utseende. Huruvida byggnadsförvaltningen anser att det behövs hörande av grannar beror nog på hur mycket (störande) insyn den utbyggda altanen anses få.
Ok tack. Jag kan tycka att utseendet inte förändras markant av att man förlänger ett trall och räcke litet. Men du har säkert rätt!

Insynen är ju oförändrad skulle jag säga, vi ser ner i baksidan på deras hus på samma sätt när altanen är 2m eller 4m djup. Men det får väl kommunen avgöra.

Men detta är inget som skulle kunna påverkas av de nya reglerna som väl träder i kraft i sommar? Vore skönt att slippa bygglov för 2 meter trall och lite räcke.

Hemmakatten
Det är just räcket som ger huset ett annat uttryck.

Tyvärr kan jag inget om några nya regler.

• Gilla
1
  • Laddar…

Bästa svaret

Det där innebär också att husets byggnadsyta ökar (den "projicerade ytan" mot marken). Det kräver definitivt bygglov.

Grannehörande blir framförallt aktuellt om tillbyggnaden strider mot detaljplanen. Om huset redan har max tillåten yta, eller om någon del av huset ligger nära en gräns (observera att det gäller då även om den nya utbyggnaden inte ligger nära gränsen).

Edit: jag läste inte ordentligt, taket finns alltså redan? Då är det inte självklart ökad yta.

Men om taket är ett bygglovsfritt skärmtak (räknas inte in i byggnadsytan), så är det inte längre bygglovsfritt om du bygger altan på det.

• Gilla
1
  • Laddar…
D
H hempularen skrev:
Det där innebär också att husets byggnadsyta ökar (den "projicerade ytan" mot marken). Det kräver definitivt bygglov.

Grannehörande blir framförallt aktuellt om tillbyggnaden strider mot detaljplanen. Om huset redan har max tillåten yta, eller om någon del av huset ligger nära en gräns (observera att det gäller då även om den nya utbyggnaden inte ligger nära gränsen).

Edit: jag läste inte ordentligt, taket finns alltså redan? Då är det inte självklart ökad yta.

Men om taket är ett bygglovsfritt skärmtak (räknas inte in i byggnadsytan), så är det inte längre bygglovsfritt om du bygger altan på det.
Tack för svaret!

Taket finns redan och det är inte ett bygglovsfritt skärmtak. Under taket som jag vill förlänga över finns badrummet vilket har ett bygglov sedan tidigare ägare.

Finns det något sätt jag kan se hur tidigare bygglov är utformat? Jag antar att tidigare ägare kan ha sökt bygglov för att ha altan på hela taket men sedan endast byggde altan på halva. Misstänker att jag kan få all denna informationen via kommunen, men innan jag ger mig in i den dialogen vill jag ha lite kött på benen :)

Hemmakatten
Du, eller vem som helst, kan gå till kommunkontoret och helt anonymt begära kopia på alla bygglov som finns på fastigheten. Kommunen har inte rätt att fråga om ditt namn, än mindre vad du ska ha handlingarna till.

D
Jag ringde till statsbyggnadskontoret. Att bygga ut enligt ovan strider inte på något sätt mot detaljplanen, men han ansåg spontant att jag skulle behöva bygglov utan grannes medgivande.

Dock svamlade han något om att det kanske kunde falla under attefallsreglerna och att man då endast skulle göra en anmälan. Men sen bestämde han sig nog ändå för bygglov i slutet av samtalet.

Någon som känner sig bekväm i reglerna och kan svara på en sån här sak? Visst jag kan komma in med alla handlingar för ett bygglov, men det vore ju givetvis skönt att slippa.

För att förtydliga, i exempelbilden överst i tråden går altanen ut över ett skärmtak. Så är inte fallet hos oss utan tillbyggnaden (som altanen idag täcker till hälften) inhyser badrum och hall och är en hel byggnad.

Det borde väl iofs. inte behöva bli ett speciellt avancerat bygglov. Går du på Attefallsbygge, så förbrukar du ju din "attefallsrätt" på något relativt trivialt, och du kommer att behöva leverera ungefär lika mycket dokumentation.

Oavsett vilken form så kommer bygglovsmyndigheten att begära konstruktionsunderlag för hur räcket skall fästas på ett stabilt sätt, att det håller barnsäkerhetsregler (inte klätterbart, visst maxavstånd mellan spjälor, höjd osv).

• Gilla
1
  • Laddar…
D
H hempularen skrev:
Det borde väl iofs. inte behöva bli ett speciellt avancerat bygglov. Går du på Attefallsbygge, så förbrukar du ju din "attefallsrätt" på något relativt trivialt, och du kommer att behöva leverera ungefär lika mycket dokumentation.

Oavsett vilken form så kommer bygglovsmyndigheten att begära konstruktionsunderlag för hur räcket skall fästas på ett stabilt sätt, att det håller barnsäkerhetsregler (inte klätterbart, visst maxavstånd mellan spjälor, höjd osv).
Det är sant. Det finns ju ett väldokumenterat bygglov sedan tidigare för tillbyggnaden med en altan ovanpå som täcker hälften. Så det borde ju inte vara en stor sak att rita till en lite längre altan och hur jag tänkt mig räcket runt.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.