Hej, har precis satt in en bänkdiskmaskin men var tvungen att ta bort lysrörsarmaturen ovanför diskbänken för att få plats, tänkte ersätta armaturen med ett sladdmonterat stickuttag.
Problemet är att skyddshöljet slutar 7cm innan ledarna så får ingen bra dragavlastning och ledarna får dåligt skydd, klipper jag ned ledarna får jag en bra montering av stickuttaget men då blir ledarna för korta för lysrörsarmaturen.

Är det tillåtet att förlänga ledarna inuti lysrörsarmaturen med hjälp av en sockerbit den dagen armaturen skall sättas tillbaka?

Ps, gäller en hyreslägenhet så lysrörsarmaturen MÅSTE gå att återställa på ett fackmannamässigt sätt.
Mvh Raven

Hej!

Det finns inget uttag till bänkdiskmaskinen idag? Och det uttaget som finns i lamparmaturen försvinner i och med att du plockar bort armaturen?

Nu är jag ingen elektriker men jag hade nog gjort som följande:

1) Monterat en utanpåliggande IP44 (eller vilken zon det nu är) kopplingsdosa på lämpligt ställe och kapat kabeln så att den leds in i dosan och kan koppas på plinten där.

2) Inhandlat ett utanpåliggande jordat vägguttag som jag hade monterat vid lämpligt ställe där diskmaskinen ska vara. Mellan kopplingsdosa och uttag hade jag klamrat en kulo-ledning lite snyggt.

3) När du tar bort diskmaskinen, antingen avlägsnar du då även vägguttaget eller låter det sitta kvar och dra en ny kulo till lysröret.

Personligen anser jag att "sockerbitar is the shit". Ovanstående recept tror jag blir snyggt dock...

lycka till!
/Henrik - en glad elingenjör som gillar att fundera på elinstallationer... :)

Jag skulle använt presstång och pressat på längre ledare (och då inte stumpar som precis räcker utan ganska långa som man sedan klipper av när man kopplar in. Då vet man att man har någonting att jobba med).

//Patrik

hen_rik79 skrev:
1) Monterat en utanpåliggande IP44 (eller vilken zon det nu är) kopplingsdosa på lämpligt ställe och kapat kabeln så att den leds in i dosan och kan koppas på plinten där.
I ett kök finns inga zoner. IP20 räcker :)

Tänk på att även en liten bänkdiskmaskin drar uppemot 2KW, något som kabeln till diskbänksbelysningen troligen aldrig tidigare upplevt... Jag skulle kolla alla kopplingspunkter mellan centralen och diskbänken att dom ger god kontakt.

Jag tolkar det som att det inte finns plats för ett fast monterat uttag där kabeln kommer fram? Det vore annars den bästa lösningen.
Om inte borde en kulodosa får plats. Ledarna behöver inte kapas i något fall.

hen_rik79 skrev:
Det finns inget uttag till bänkdiskmaskinen idag?
Jo, i lysrörsarmaturen som är bortplockad :rolleyes:
2) Inhandlat ett utanpåliggande jordat vägguttag som jag hade monterat vid lämpligt ställe där diskmaskinen ska vara. Mellan kopplingsdosa och uttag hade jag klamrat en kulo-ledning lite snyggt.
Tveksam till om ett uttag får plats, har bara 52mm höjd att leka med.
Bo.Siltberg skrev:
Tänk på att även en liten bänkdiskmaskin drar uppemot 2KW, något som kabeln till diskbänksbelysningen troligen aldrig tidigare upplevt... Jag skulle kolla alla kopplingspunkter mellan centralen och diskbänken att dom ger god kontakt.
Är 1.5mm2 ledare, diskmaskinen har en specifierad maxförbrukning på 1280w och har inte haft några problem när dammsugaren varit inkopplad där.
Patrik_Hed skrev:
Jag skulle använt presstång och pressat på längre ledare (och då inte stumpar som precis räcker utan ganska långa som man sedan klipper av när man kopplar in. Då vet man att man har någonting att jobba med).
Menar du sån här?
http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=135396217

Finns det något hinder(säkerhetsmässigt och brandfara) att förlänga 230v ledare genom att löda på en sladdbit och sen isolera med 2 lager krympslang?

??? Sluta med det du har tänkt göra..

Ring en elektriker.
Be honom/henne ta med sig ett utanpåliggande vägguttag.

Sedan löser han resten för under 1000 kr.

Så slipper du riskera liv och lem.

Löda kablar, det gjorde man på 1930 talet. Presstång är för bil-el....

Dum fråga, men om du inte får plats med ett uttag hur i hela friden har du tänkt koppla in bänkdiskmaskinen? Ansluts inte dessa med en vanlig isolerad stìckpropp? Kanske är de gjorda för fast anslutning, i så fall behöver du ju en kopplingsdosa.

Jag hjälpte en kompis en gång att tänka ut hur han skulle få in elen till sin bänkdiskmaskin, vi kom fram till att han behövde ett jordat uttag och skissade på något liknande som jag beskrev i mitt förra inlägg. Jag hjälpte honom att inhandla alla saker senvar det bara att ringa min elektrikerkompis, sätta på kaffebryggaren så satte vi upp det, inga problem.

Helt rätt, zoner finns ju bara i våtrum... vet inte vad jag tänkte på där!

Lycka till hur du än väljer att göra, men glöm sockerbitar, skarvar och annat skit, gör en snygg fast installation med klamrad kulo som inte behöver plockas väck.

/Henrik

Hur gick det?

Angående att lösa kablar så finns det faktiskt en tillämpning även i modern elinstallation för lödkolven... vid en riktigt besvärlig dragning av FK genom en 16mm slang, var vi tvungna att lösa ihop kablarna, eltejp gick bara sönder. Detta var på ett ställe i den befintliga slangdragningen i huset mellan våningarna, dvs omöjligt för oss att komma åt.

Så om du försöker dra FK genom slang, och den går av, löd ihop den med dragfjädern, håller garanterat.

/Henrik

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.