1 216 läst ·
3 svar
1k läst
3 svar
Förlänga råspont vid takfot endast 5-10mm eller lämna springa?
Snickaren som var här måtta fel när han la första råspontbrädan på taket.
Bygger själv för det mesta så har dilemmat att åtgärda detta.
Huset blir utan takutsprång. Det var tänkt att råsponten skulle kapas så att ytterpanel går upp ytterkant i ytterkant med råsponten (alltså så råsponten går ut till ändan av panelen)
Fattas lite ojämnt mellan ca 5-10 mm.
Två alternativ
1. Förlänga den med ny råspont. Såfall hur ska jag fästa den på bra sätt när det handlar om så få mm.
2. Lämna det som det är. Takfotsplåten har då inte samma stöd men är marginellt?
Något annan ev nackdel eller fördel med detta?
Bonusfråga 1: behöver jag något insektsnät i luftspalten trots att det inte är något takutsprång?
Bonusfråga 2: bör jag lägga ytterpanelen hela vägen upp till råsponten eller lämna liten luftspringa?
Uppskattar all hjälp!
Bygger själv för det mesta så har dilemmat att åtgärda detta.
Huset blir utan takutsprång. Det var tänkt att råsponten skulle kapas så att ytterpanel går upp ytterkant i ytterkant med råsponten (alltså så råsponten går ut till ändan av panelen)
Fattas lite ojämnt mellan ca 5-10 mm.
Två alternativ
1. Förlänga den med ny råspont. Såfall hur ska jag fästa den på bra sätt när det handlar om så få mm.
2. Lämna det som det är. Takfotsplåten har då inte samma stöd men är marginellt?
Något annan ev nackdel eller fördel med detta?
Bonusfråga 1: behöver jag något insektsnät i luftspalten trots att det inte är något takutsprång?
Bonusfråga 2: bör jag lägga ytterpanelen hela vägen upp till råsponten eller lämna liten luftspringa?
Uppskattar all hjälp!
Produkter som diskuteras: "insektsnät"
Aluminiumduk för insekter Jowema
Skydd för t.ex insekter och möss
104 kr inkl moms
Läs mer
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Liknande trådar
-
Måla råspont under tak vid gavel?
Färg, Måla & Tapetsera -
Hur förlänga ventilationsrör vid byte av innertak?
Ventilation -
Underlag vid takbyte, Divoroll PRO istället Råspont
Tak & Vind -
Råspont vs. Plywood vid 2 graders taklutning
Tak & Vind -
Yttergaller vid luftspalt mellan isolering/skiva och råspont
Ventilation