puttrix skrev:
Så här skulle jag ha gjort:
Gör hela centralen spänningslös genom att tex. skruva ur mätarsäkringarna.
Kontrollera att centralen är spänningslös.
Ta bort centralkåpan och ryck sedan lite försiktigt i trådarna och kolla om det kanske är så att trådarna kommer fram på lättåtkomligt ställe i centralen.
Knyt sedan ihop de gamla trådarna i taket med nya längre trådar.(i samma färger)
Använd de gamla trådarna som draglina och dra ur de gamla och i med nya. Koppla in de nya trådarna på exakt samma ställe som de gamla.

Skulle det vara så att trådarna sitter fast och inte går att byta (veck på röret el dyl.) så skulle jag ha använt mig av presshylsor och kabelskotången och försökt förskjuta hylsorna inbördes så att de inte hamnar på samma plats i röret.
Hur ser en presshylsa ut? Hittar inget vettigt när jag googlar på det.

prototypen skrev:
MEN MAN FÅR INTE SKARVA I RÖR !!!! BEGRIPS!!

PROTOTYPEN!!
Vi har redan fattat att man inte får. Men frågan är hur man gör ifall man gör det i alla fall...

Jag Begriper Att Jag Inte Får Skarva I Rör:

Puttrix !!!

zippo skrev:
Vi har redan fattat att man inte får. Men frågan är hur man gör ifall man gör det i alla fall...
Får är snälla djur som betar på Gotland.

Anledningen till att man inte skarvar i rör är att det blir ett skarvställe som ingen räknar med att det finns där, inte går att kontrollera eller åtgärda vid ev fel och som kan orsaka glapp, varmgång och brand.

Fotografen skrev:
Får är snälla djur som betar på Gotland.

Anledningen till att man inte skarvar i rör är att det blir ett skarvställe som ingen räknar med att det finns där, inte går att kontrollera eller åtgärda vid ev fel och som kan orsaka glapp, varmgång och brand.
Om man tar och skalar kabeln en 3-4 cm och tvinnar ihop trådarna ordentligt och täcker med krympslang. Vad kan gå fel?

Lär ju inte bli glapp och det tål rätt mycket våld innan det lossnar.

Men jag håller med att det inte är optimalt. Men det känns inte heller som kärnfysik eller rymdteknik att skarva två kablar på ett sätt som är säkert och tillförlitligt.

Att det finns regler om att man inte bör göra det är naturligt då världen är full med klåpare som inte skulle göra det på rätt sätt.

Zippo

Det är anmärkningsvärt att du försöker fippla till en amatörlösning inne i ett rör men kan inte lyfta av kåpan till elcentralen och byta hela ledningen. Vecket på röret var ju bara ett hypotetiskt elände som någon såg framför sig.

Jag tycker vi drar den vanliga visan med att kalla på en behörig osv.

Prototypen, har sett både det ena och det andra.
Jag är inte behörig.

Man blir så trött.

zippo skrev:
Om man tar och skalar kabeln en 3-4 cm och tvinnar ihop trådarna ordentligt och täcker med krympslang.
Det var en ambitiös lösning. Jag skulle skala 1 cm, tvinna ihop trådarna och sätta över en bit brun pakettejp. :eek:

Ja, man ska absolut inte skarva i rör, kan bli väldigt farligt. Men om nu någon tänker skarva iaf, så gör det på ett så säkert sätt som möjligt. Som någon tidigare skrev, med lödkolv och krympslang.

elmont skrev:
Man blir så trött.
Jag förstår Saw saw.

Någon skulle löda ihop ledningen men efter 2 år har en lödning kvar 75 % av hållfastheten.

Prototypen

Någon lösning där man tvinnar ihop kardelarna, eller löder ihop dem är ingen långsiktig lösning.

Har varit med och rivit en central där alla grupper vara skarvade en meter från centralen. I flexslangen, med isolerade skarvhylsor gjort vid nyinstallationen. Men då handlade det om ledningslängder på 30-60 meter till första dosan. Kanske känndes det som om det var för stort jobb att byta ut alla ledare eller bygga om centralen. Så visst händer det att det skarvas i rör, men det är inget som man vill erkänna. Kommer även att hända i framtiden.

Fast i det är fallet så finns det bara en lösning som är rätt, förläng röret och byt ut ledningarna till centralen. Tycker du att det är för komplicerat för dig, det är ju bra att du känner så. Men ta då dit en elektriker som gör det, jobbet tar inte mer än en timmer om du hjälper till, och allt blir rätt.

• Gilla
margre
  • Laddar…
A
Men herregud, inte ens i ett lågvoltssystem skulle ja ens tänka tanken på att skarva genom att tvinna ihop kablar.

Vill du verkligen bo i det huset och ständigt vara orolig för att det ska börja brinna?

Jag brukar inte moralpredika, men nu gör jag det.

Amarace skrev:
Men herregud, inte ens i ett lågvoltssystem skulle ja ens tänka tanken på att skarva genom att tvinna ihop kablar.

Vill du verkligen bo i det huset och ständigt vara orolig för att det ska börja brinna?

Jag brukar inte moralpredika, men nu gör jag det.
Vad är det som kan börja brinna när man tvinnar ihop kablar? I varje kopplingsdosa är ju kablar ihopkopplade genom att dom är ihoptvinnade med en toppklämma.

I toppklämmorna sitter det en FJÄDRANDE metallbit som ser till att det inte blir glapp, fortfarande trött.

elmont skrev:
I toppklämmorna sitter det en FJÄDRANDE metallbit som ser till att det inte blir glapp, fortfarande trött.
Ah, ok... Är det själva glappandet som gör att det kan börja brinna? En skarvhylsa borde funka då tycker man...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.