Hej,

Jag tänker byta spegelskåp inkl tillhörande lampa i badrummet. Spegelskåpet kommer att sitta på samma ställe & elen kommer ut bakom skåpet. Probemet är att jag skulle behöva förlänga kabeln ca 10cm för att kunna koppla ihop detta. Min färsta tanke var sockerbit & eltejp, men är osäker på om detta verkligen är ok?

Om inte vad behöver göras? förlänga på annat sätt eller dra om?

Tacksam för svar!

Jag hade (bett elektrikern) byta ledarna i väggen från dosan till rörutloppet på väggen till lite längre.

Om det kommer lös FK ur rörutloppet kan man ju passa på att byta till en kabel (EKK e.d.) eller åtminstinde ha isolerslang eller kabelavskal på FK:n bakom skåpet.

OM du skarvar, var hamnar skarven då? Helt bakom skåpet, eller i det kopplingsutrymme som finns? Eller värre, blir skarven synlig/åtkomlig?

En annan sak man bör tänka på vid byte av badrumskåp. Många skåp har inbyggt eluttag, i så fall gäller det att ta hänsyn till zonreglerna för våtrum. Det får inte hamna för nära dusch eller badkar.

Och om du har ett eluttag i våtrum så måste det vara skyddat av jordfelsbrytare.

Skarven skulle i så fall vara helt bakom skåpet (som är av mdf), ej synlig eller åtkommlig. Det blir ett avstånd på ca 15-20mm mellan skåpet & kakel. Det är lös FK som kommer ut ur rörutloppet.

Badrummsskåpet har elutag i skåpet & skåpet är på så långt ifrån duschen som går, men det är iof ett litet baddrum, så ca 2m från duschen. Det finns jordfelsbrytare

Vet du var kopplingsdosan / takdosan som FKn kommer ifrån finns? I så fall är det förmodligen en smal sak att byta ut dem mot nya längre ledare.

Pierre1981 skrev:
Eller så kan man, som jag har det här hemma, sätta en,
[länk]
över rörutloppet och sen gå med en EKK ner till skåpet koppling.
Fast den blir nog svår att få plats med bakom skåpet.

hempularen skrev:
Fast den blir nog svår att få plats med bakom skåpet.
Jaha där var man för snabb igen... :confused:
Nej det blir nog lite svårt ;)

Följ petersv's råd så blir det bra. Genom att skarva på nya FK på de gamla och dra i så behövs inte ens en dragfjäder. Glöm inte isolerslang eller kabelmantel för den sista utanpåliggande biten.

Det är dock behörighetskrävande arbete...isolationsprovning av en sådan installation ska göras.

Så kom jag och min elektriker överens om att göra när vi hittade förre ägarens lösning bakom mitt badrumsskåp (ubåtar bakom skåpet, inget andra lager isolering och dessutom grenat av i ubåtarna).

Som extra bonus fanns det en klämd lampsladd bakom skåpet till en brytare, men det passar bättre i en annan tråd...

Skulle tippa på att det finns tusentals skarvningar bakom badrumsskåp i landet....hade en själv under några år.

Tackar för svar! det får bli som petersv säger mha elektrikern

Pierre1981 skrev:
Eller så kan man, som jag har det här hemma, sätta en,
[länk]
över rörutloppet och sen gå med en EKK ner till skåpet koppling.
Tänk att elbutik.se berättar alla möjliga fakta men glömmer att berätta hur mycket dosan bygger utåt...

För övrigt kan man fråga sig varför det inte finns sånahär mojänger som är helt infällda? I UK finns det anslutningsdosor som bygger typ de ca 5mm eller vad nu alla deras apparater verkar bygga...

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.