Jag tänker att den tänkande elektrikern ska veta vilket håll han ska dra nya trådar när/om det behövs, dvs från kopplingsdosan vägg/tak genom apparatdosan (vägguttaget) det hållet. Då blir allt bra 🤩Demmpa skrev:
Blir nog ny FK ändå 💪🏼
Man ska fysiskt kunna komma åt kopplingspunkterna utan att behöva dra ut trådarna en bit.B Bransta skrev:
Det får heller inte vara enkelisolerade ledare löst i väggen, utan det måste vara minst två isolerskikt mellan koppartråden i ledarna och väggmaterial mm.
Det räcker inte med att bara dra i nya längre trådar, utan VP-rören/flexslangen behöver förlängas genom att ta bort befintliga dosan å sätta dit skarvmuff å en bit slan/rör.B Bransta skrev:
Lödningen håller alldeles utmärkt. Det är en av de säkraste metoderna att skarva. Övergångsresistansen i en lödskarv är försumbar, så det finns ingen risk för varmgång eller att en lödskarv smälter.Intet skrev:
Orsaken är att det alltid är snäppet bättre att inte skarva än att skarva. Så om man inte har riktigt starka skäl skarvar man inte.
Tack, kul att få stöd för sina tankar 👍🏼O skrev:
Lödningen håller alldeles utmärkt. Det är en av de säkraste metoderna att skarva. Övergångsresistansen i en lödskarv är försumbar, så det finns ingen risk för varmgång eller att en lödskarv smälter.
Orsaken är att det alltid är snäppet bättre att inte skarva än att skarva. Så om man inte har riktigt starka skäl skarvar man inte.
Det drar ju ändå kostnader tre trådar x 5.- när det skiljer 1,5 dm. Kanske föregående elektriker varit generös i kopplingsdosan så är där tillräckligt för att sträcka ut FK.
NEJ, NEJ, NEJ!B Bransta skrev:
Det är inte rätt metod i en vägg.
Ja, man får dra lös kabel (ej lös tråd) i vägg MEN då ska kabeln dragavlastas i bägge ändar.
En kopplingsskarv, även en lödskarv, ska vara åtkomlig i någon typ av kopplingsutrymme som tex kopplingsdosa, ett VP-rör/flexslang är inget kopplingsutrymme.
Tack så mycket alla vänliga själar som så bra engagerar sig 👍🏼👍🏼👍🏼Demmpa skrev:
Tack för fina råd som jag tar till mig. Jag kommer att göra det "by the book" till 100%
Sedan vill jag också betona att en lödning visst kan smälta. Är det inte helt rent vid lödning så kan resistanser uppkomma och då kan det gå snabbt om det är instängt och inte luftigt runtomkring. Och får man problem med överhettning i närheten av lödningen (hände i min värmepump) så kan också lödningen släppa.
Flera problem med lödning. Framför allt är det lätt att göra en dålig lödning om man inte värmer tillräckligt, vilket kan ge dålig kontakt. Men, det finns även risk för att man skapar en brottanvisning där tennet slutar. Den tål dessutom inte dragkrafter något vidare.O skrev:
Finns väl inget som säger att du måste slänga de gamla trådarna. Byt till rätt längd, lägg de gamla i "bra att ha"-lådan och ha dem till nästa projekt.B Bransta skrev:
Medlem
· Blekinge
· 11 698 inlägg
Medlem
· Blekinge
· 11 698 inlägg
Frågan återstår om lödning som förbindelsemetod för installationskablar 230 V är tillåtet i Sverige eller inte.
Det är den om man drar det till sin spets men givetvis av flera skäl inte praktiskt och kommersiellt gångbar i den sektorn. Och oavsett metod inga lösningar på att dolt skarva och förlänga det faller av andra skäl inget man ska överväga att syssla med öht.T Thomas_Blekinge skrev:
