B Bransta skrev:
Lite oklart från min sida, väggen ska flyttas frammåt, tilläggsisolera väggen, därför blir gamla dosan bakom den nya ca 110 mm.
Hur har du tänkt att "den som behöver" ska komma åt dosan som sitter 1,1 dm in i väggen?

Demmpa Demmpa skrev:
Hur har du tänkt att "den som behöver" ska komma åt dosan som sitter 1,1 dm in i väggen?
Jag tänker att den tänkande elektrikern ska veta vilket håll han ska dra nya trådar när/om det behövs, dvs från kopplingsdosan vägg/tak genom apparatdosan (vägguttaget) det hållet. Då blir allt bra 🤩
Blir nog ny FK ändå 💪🏼

B Bransta skrev:
Jag tänker att den tänkande elektrikern ska veta vilket håll han ska dra nya trådar när/om det behövs, dvs från kopplingsdosan vägg/tak genom apparatdosan (vägguttaget) det hållet. Då blir allt bra
Man ska fysiskt kunna komma åt kopplingspunkterna utan att behöva dra ut trådarna en bit.
Det får heller inte vara enkelisolerade ledare löst i väggen, utan det måste vara minst två isolerskikt mellan koppartråden i ledarna och väggmaterial mm.

B Bransta skrev:
Blir nog ny FK ändå
Det räcker inte med att bara dra i nya längre trådar, utan VP-rören/flexslangen behöver förlängas genom att ta bort befintliga dosan å sätta dit skarvmuff å en bit slan/rör.

• Gilla
Bransta
  • Laddar…
Intet Intet skrev:
Är orsaken, risk för att lödningen smälter?
Lödningen håller alldeles utmärkt. Det är en av de säkraste metoderna att skarva. Övergångsresistansen i en lödskarv är försumbar, så det finns ingen risk för varmgång eller att en lödskarv smälter.

Orsaken är att det alltid är snäppet bättre att inte skarva än att skarva. Så om man inte har riktigt starka skäl skarvar man inte.

• Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
O O skrev:
Lödningen håller alldeles utmärkt. Det är en av de säkraste metoderna att skarva. Övergångsresistansen i en lödskarv är försumbar, så det finns ingen risk för varmgång eller att en lödskarv smälter.

Orsaken är att det alltid är snäppet bättre att inte skarva än att skarva. Så om man inte har riktigt starka skäl skarvar man inte.
Tack, kul att få stöd för sina tankar 👍🏼
Det drar ju ändå kostnader tre trådar x 5.- när det skiljer 1,5 dm. Kanske föregående elektriker varit generös i kopplingsdosan så är där tillräckligt för att sträcka ut FK.

B Bransta skrev:
Kanske föregående elektriker varit generös i kopplingsdosan så är där tillräckligt för att sträcka ut FK.
Exakt hur har du tänkt skydda/dubbelisolera trådarna från befintliga dosan till nya dosan?

Demmpa Demmpa skrev:
Exakt hur har du tänkt skydda/dubbelisolera trådarna från befintliga dosan till nya dosan?
Krympslang i två lager/Fk, generöst tilltaget. Var tråd för sig.

B Bransta skrev:
Krympslang i två lager/Fk, generöst tilltaget. Var tråd för sig.
NEJ, NEJ, NEJ!
Det är inte rätt metod i en vägg.

Ja, man får dra lös kabel (ej lös tråd) i vägg MEN då ska kabeln dragavlastas i bägge ändar.

En kopplingsskarv, även en lödskarv, ska vara åtkomlig i någon typ av kopplingsutrymme som tex kopplingsdosa, ett VP-rör/flexslang är inget kopplingsutrymme.

Demmpa Demmpa skrev:
NEJ, NEJ, NEJ!
Det är inte rätt metod i en vägg.

Ja, man får dra lös kabel (ej lös tråd) i vägg MEN då ska kabeln dragavlastas i bägge ändar.

En kopplingsskarv, även en lödskarv, ska vara åtkomlig i någon typ av kopplingsutrymme som tex kopplingsdosa, ett VP-rör/flexslang är inget kopplingsutrymme.
Tack så mycket alla vänliga själar som så bra engagerar sig 👍🏼👍🏼👍🏼
Tack för fina råd som jag tar till mig. Jag kommer att göra det "by the book" till 100%

• Gilla
pacman42
  • Laddar…
Sedan vill jag också betona att en lödning visst kan smälta. Är det inte helt rent vid lödning så kan resistanser uppkomma och då kan det gå snabbt om det är instängt och inte luftigt runtomkring. Och får man problem med överhettning i närheten av lödningen (hände i min värmepump) så kan också lödningen släppa.

• Gilla
lars_stefan_axelsson och 1 till
  • Laddar…
O O skrev:
Flera problem med lödning. Framför allt är det lätt att göra en dålig lödning om man inte värmer tillräckligt, vilket kan ge dålig kontakt. Men, det finns även risk för att man skapar en brottanvisning där tennet slutar. Den tål dessutom inte dragkrafter något vidare.
B Bransta skrev:
Tack, kul att få stöd för sina tankar 👍🏼
Det drar ju ändå kostnader tre trådar x 5.- när det skiljer 1,5 dm. Kanske föregående elektriker varit generös i kopplingsdosan så är där tillräckligt för att sträcka ut FK.
Finns väl inget som säger att du måste slänga de gamla trådarna. Byt till rätt längd, lägg de gamla i "bra att ha"-lådan och ha dem till nästa projekt.

• Gilla
cpalm och 2 till
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
det måste vara minst två isolerskikt mellan koppartråden i ledarna och väggmaterial mm.
Fast gurun här på forumet tycker att sten/betong fungerar bra utan dubbelisolering. Jag vet här är det inte sten men ändå.

Frågan återstår om lödning som förbindelsemetod för installationskablar 230 V är tillåtet i Sverige eller inte.

Perfekt fråga???
Vem tar tag i den frågan och har du väl på fötterna i ditt svar.

T Thomas_Blekinge skrev:
Frågan återstår om lödning som förbindelsemetod för installationskablar 230 V är tillåtet i Sverige eller inte.
Det är den om man drar det till sin spets men givetvis av flera skäl inte praktiskt och kommersiellt gångbar i den sektorn. Och oavsett metod inga lösningar på att dolt skarva och förlänga det faller av andra skäl inget man ska överväga att syssla med öht.

• Gilla
avh67f
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.