Vi har rätt färger på FK, enklast är att bara förlänga dom för vi behöver flytta ut apparatdosan. Om man mot förmodan i framtiden behöver dra i nya kablar (därför ingen koppling som förlänger FK) är det då ok att lödda på FK och krympslang ovanpå som skydd?

Nej, inte löda nätspänning. Ta dit ett proffs.

G
Det är sådana lösning som ger oss hobby elektriker dåligt rykte så dyrt är det inte med ny kabel.

• Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
G Greger_08 skrev:
Det är sådana lösning som ger oss hobby elektriker dåligt rykte så dyrt är det inte med ny kabel.
Nu är det inte en lösning utan en fråga om det är ok, det är en viss skillnad. Man brukar säga att "frågan är fri".

• Gilla
Intet
  • Laddar…
God Svensk praxis överväger ofta vad reglerna medger, och detta tycker jag ett sådant fall. Man gör inte så. Man behöver riktigt starka skäl till att inte byta FKn.

• Älska
  • Gilla
Pen och 2 till
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
God Svensk praxis överväger ofta vad reglerna medger, och detta tycker jag ett sådant fall. Man gör inte så. Man behöver riktigt starka skäl till att inte byta FKn.
Är orsaken, risk för att lödningen smälter?

En fråga. Behöver dosan flyttas ut så mycket att det inte fungerar med förhöjningsringar eller någon lösning med en djupare dosa?

Bart Bart skrev:
En fråga. Behöver dosan flyttas ut så mycket att det inte fungerar med förhöjningsringar eller någon lösning med en djupare dosa?
Det blir nog så att jag koppla förlängningen i gamla dosan med stabil koppling ex "lok" och förlänger med ett flexrör till nya dosan. Bygger nya väggen så man kan komma åt gamla dosan.

B Bransta skrev:
Det blir nog så att jag koppla förlängningen i gamla dosan med stabil koppling ex "lok" och förlänger med ett flexrör till nya dosan. Bygger nya väggen så man kan komma åt gamla dosan.
Alla kopplingspunkter, skarvar, förgreningar måste vara åtkomliga.

Om inte kopplingspunkten inte blir åtkomlig så får det inte vara någon kopplingspunkt där, utan då är det oftast bättre att ta bort befintliga dosan å skarva röret/slangen till nya stället och dra i ny tråd.

Edit: läste lite för snabbt/slarvigt.

• Gilla
cpalm
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
Alla kopplingspunkter, skarvar, förgreningar måste vara åtkomliga.

Om inte kopplingspunkten inte blir åtkomlig så får det inte vara någon kopplingspunkt där, utan då är det oftast bättre att ta bort befintliga dosan å skarva röret/slangen till nya stället och dra i ny tråd.

Edit: läste lite för snabbt/slarvigt.
Absolut, det är den lösningen vi tänker oss, att man ska komma åt "gamla" dosan och kopplingen där. Tack!

B Bransta skrev:
FK kabel är billig, varför inte bara skarva på röret och dra I nya trådar?

Gimp Gimp skrev:
FK kabel är billig, varför inte bara skarva på röret och dra I nya trådar?
Självklart, man blir bara lite dumsnål ibland 🫣

B Bransta skrev:
Självklart, man blir bara lite dumsnål ibland 🫣
Flyttat dosan, och du slipper täcklock.
Det borde väga upp den ökade kostnaden för nya trådar.

Gimp Gimp skrev:
Flyttat dosan, och du slipper täcklock.
Det borde väga upp den ökade kostnaden för nya trådar.
Lite oklart från min sida, väggen ska flyttas frammåt, tilläggsisolera väggen, därför blir gamla dosan bakom den nya ca 110 mm.

5kr per meter för FK är väl ingen större utgift för att få det ordentligt gjort?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.