anaitis skrev:
Tror inte på att du ska ta stöd av just den del som du vill stödja!
Det är som att lyfta sig själv i håret. Det kunde bara baronen!
men man vill ju få en så pass stabil konstruktion som man kan få, menar du att det skulle kunna dyka upp fler problem genom att man fäster fast muren i befintlig vägg?

Som det har varit innan så har det varit ungefär 5 cm makadam model större opackat och ca 10 cm sand på insidan över understa delen av väggen. så mer mothåll på insidan har det inte varit sedan detta byggdes på 80:talet.
Men det kanske inte har någon betydelse, men man vill ju försöka förklara situationen så tydligt som möjligt.

Finns det inte möjlighet att använda stämp mellan väggen du förstärker och motstående vägg under projekttiden för att förhindra att väggen trycks in ? För jag antar att det är den stabiliteten ni pratar om ? Det blir förstås lite struligt att jobba med horizontella stämpar i rummet som du måste hoppa över med hinkar fulla med massor men det kan ju vara en ide.

Carla skrev:
Finns det inte möjlighet att använda stämp mellan väggen du förstärker och motstående vägg under projekttiden för att förhindra att väggen trycks in ? För jag antar att det är den stabiliteten ni pratar om ? Det blir förstås lite struligt att jobba med horizontella stämpar i rummet som du måste hoppa över med hinkar fulla med massor men det kan ju vara en ide.
Det är som du säger stabiliteten under projektiden som vi pratar om.

Rummet är 10 * 4 meter, Jag vet inte hur många meter som man kan använda sig av den metoden som du pratar om,
men du kanske har lite mer information om det?

längder och dimensioner och så kanske?

Oftast så brukar man väl använda den metoden vertikalt, men det kanske fungerar även i mitt fall?

Jag har redan börjat gräva ur rummet, så det mesta är redan utgrävt, men jag har lämnat vid väggarna för att ha stabilitet.

Nu har jag börjat arbetet med min stödmur.
Jag kommer att gjuta muren i hörnen först för att då får man ett automatiskt mothåll och ökar chanserna att den ej kommer att rasa in.

jag grävde ner längst väggen och materialet låg kvar utan problem, det rasade inte in nått alls.
Och sen gjorde jag en form på 120 * 120 (cm) och här lägger jag in en bild när jag tagit bort formen.

Jag har lagt in vertikala järn varje 20 cm.

Som det ser ut nu och som det känns så är detta en bra lösning.

Kommer hör av mig i denna tråden när jag påbörjat nästa del av muren.

• kallaremur1.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
B6304S1
  • Laddar…
Det ser ju väldigt fint ut, har du även bilder på hur du utfomade formen ? Jag ska göra precis samma sak men med ungefär dubbla höjden eftersom jag har stora stenar som grundmuren står på.

Carla skrev:
Det ser ju väldigt fint ut, har du även bilder på hur du utfomade formen ? Jag ska göra precis samma sak men med ungefär dubbla höjden eftersom jag har stora stenar som grundmuren står på.
Här kommer lite mer bilder, jag var nere och tog lite foto nu.
Formen står ej på plats i ett hörn nu, men du ser ungefär hur jag har gjort iallafall.

Jag har byggt formen av Fulplyfaskivor (OSB) och sen så har jag mättat skivan med träolja för att betongen inte ska fastna på skivan, om man vill få en finare yta så är det ju att rekomendera någon typ av formskiva.
Men som i mitt fall så kommer ej denna ytan att synas så då går det bra med denna skiva.

Jag har stärkt upp skivan med 45*70 reglar och även vinkelstagen av samma reglar.

Jag ställer upp formen i hörnet och mäter in så att jag får rätt avstånd från befintlig vägg och sen att vinkeln mot hörnet blir bra, när jag är nöjd så skruvar jag dit de fyra reglarna för att hålla vinkeln sen så gräver jag upp material mot formen för att den ska stå där den står så att säga,
Man kan ju även ta reglar här och stötta upp formen men det behövdes inte i mitt fall.

Nu när formen är på plats så mäter jag vart armeringsjärnen kommer att sticka ut och sen borrar (11mm för 10mm armering) jag då hål i sidostyckena och trär på de från sidan. Skruvar sedan fast de i själva huvudformen, samma här att jag öser upp material för att bli som ett mothåll så att ej formen ger vika.

Sen ska de sista bitarna på plats och det är ju samma princip här bara att se till att vinkeln mot befintiliga väggen blir bra och sen skruva fast i huvudformen och sedan tar jag en liten bit av 45 * 70 regel och skruvar fast i befintlig vägg för att agera mothåll för den biten.

• Bild 005.jpg
    Skapa konto
  • Bild 007.jpg
    Skapa konto
  • Bild 008.jpg
    Skapa konto
  • Bild 009.jpg
    Skapa konto
  • Bild 012.jpg
    Skapa konto
  • Bild 013.jpg
    Skapa konto
  • Gilla
Enroy
  • Laddar…
Liten uppdatering.

Arbetet fortsätter med stödmuren och allt går som planerat, det har inte uppstått några bekymmer.
Nu håller jag på att gjuta långsidorna i rummet.
Jag gjuter ungefär 2 Meter i taget på varje sida, så jag förbereder 2st formar på varsin sida av rummet och sen är det bara att blanda betong :)

Jag börjar närma mig slutet av denna stödmur, och när det är färdigt så kommer jag börja jobbet med att förbättra på en källarvägg.

Hoppas att arbetet i källaren kan skynda lite nu när semestern är slut och man börjar jobba ;)

Här kommer ett par bilder.

Jag har precis nu tagit bort formen för en långsidesektion och den gjutningen blev okså bra.
Sen tog jag med en bild på blandaren, måste säga att det var smidigt att ha den så pass nära till hands när man gjuter.

• gjutning.jpg
    Skapa konto
  • blandare.jpg
    Skapa konto
Jag har gjort min gjutform på samma sätt som du, dina gjutningar ser väldigt fina ut, hur har du gjort för att få betongen att fylla så bra ? Använder du vibro stav eller är det inte nödvändigt när du har så jämn anslutning till gjutningen ? Jag har använt vibrostav men jag vågar inte köra den för mycket eftersom jag är orolig att vibrera bort material som orsakar sättningar.

Tack så mycket, Jag har inte använt någon vibrostav utan jag har kört med den gamla tekniken att stöta betongen med en tunn träplanka.
Jag har armeringsjärn vertikalt och horisontellt i mitten av muren så att säga, så när jag fyllt upp formen med ett par lass från blandaren så går jag längs formen och stöter på båda sidorna om armeringen.
Och det fungerar förvånansvärt bra faktiskt.

Jag har gjort en sektion på långsidan som jag väntar på att ta bort formen och sen så håller jag på att tillverka formen som jag ska använda vid sektionen vid avloppsröret som syns på bild här ovan.
Fortsättning följer...

... Nu har jag plockat bort formen för sektionen vid avloppsröret och även en sektion på motsvarande sida där jag okså fick gjuta in ett rör (formarna blir lite jobbigare att tillverka när det ska gå rör genom dom.)

Nästa steg blir nu att tillverka formarna som ska användas för att gjuta 2st 90graders hörn.

• gjutaror1.jpg
    Skapa konto
  • gjutaror2.jpg
    Skapa konto
Ett tipps att göra en enkel Vibrostav är att ta en planslip (utan sandpapper) och sätta fast den på en planka (typ silver tejp, eller liknande).

Då får man plankan att vibrera. Sen ska det bara vara att "röra" om.

Jag har inte testat det själv utan läst om det här på forumet (har jag för mig).

Det låter ju faktiskt som att det skulle kunna fungera.
Får ta och testa det någon gång när jag gjuter något då jag behöver en vibrostav.
Tack för tipset.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.