För att tillfälligt kunna kunna lasta längre brädor (4.8 m) på ett kort släp utan negativt kultryck, så funderar jag på att förlänga dragstången m.h.a. en balk (100 cm). Är det ok att göra så? Eller får man då max köra 30 km/h (som efterfordon), eller vad gäller?
Hyr en längre släp med fällbar främre läm.
Lasta ända fram till dragkroken och på höjden så man kan svänga utan att det tar mot i bilen.
Lasta ända fram till dragkroken och på höjden så man kan svänga utan att det tar mot i bilen.
Jag är rädd för att du då skulle behöva göra en ny registreringsbesiktning av släpet, där du sannolikt skulle ha problem pga att ramens typgodkännande då är brutet.
Om du bara ska lasta långa, men inte så tunga grejer så kanske ett alternativ skulle kunna vara väl fastgjord ballast i släpets framkant för att balansera överhänget?
Om du bara ska lasta långa, men inte så tunga grejer så kanske ett alternativ skulle kunna vara väl fastgjord ballast i släpets framkant för att balansera överhänget?
Allvetare
· Västra götaland
· 10 417 inlägg
De flesta byggvaruhus lånar ju ut släp gratis nuförtiden, jag körde 5,4 meter långa 145x34 trall på ett sånt släp, bakom en Ford Fiesta .. Bara att ta flera vändor, släpet kostar ju inget ... Behöver man dessutom några säckar betong för att gjuta nått så är de ju utmärkt att lasta på längre fram för att balansera upp det hela ...
Moderator
· Stockholm
· 56 246 inlägg
Det är inte bara för att du förlänger det som det måste typas om, det räcker med minimala ingrepp i draget för satt du skall tvingas bevisa att den har rätt hållfasthet.
Bra tänkt! Men, som sagt blir det lite krångligt att hålla det lagligt.
Vad säger du om att ställa en träbock i framkant på släpet, så att du kan luta brädorna på den och sedan framåt och över bilen? Jämför med alla tokstollar med gallergrindssläp som låter brädorna sticka ut bakåt och sedan kör i diket på vägen hem pga inget kultryck. Om dom istället lutade brädorna framåt och över bilen skulle allt vara fridens.
Vad säger du om att ställa en träbock i framkant på släpet, så att du kan luta brädorna på den och sedan framåt och över bilen? Jämför med alla tokstollar med gallergrindssläp som låter brädorna sticka ut bakåt och sedan kör i diket på vägen hem pga inget kultryck. Om dom istället lutade brädorna framåt och över bilen skulle allt vara fridens.
Har man brädor framåt så blir det sannolikt ett stort vindfång vid högra hastigheter och då blir det också negativt kultryck. Dessutom blir tyngdpunkten för hög med en sådan lösning.MathiasS skrev:
Bra tänkt! Men, som sagt blir det lite krångligt att hålla det lagligt.
Har nu kontaktat Jula föra att se om de är sugna på att ta fram ett sådant tillbehör till deras släp.
För mig personligen blir det väl att skaffa ett längre släp antar jag.
Trava brädorna i en smalare hög så går det utmärkt att köra på det viset. Garanterat. Men, givetvis är allt trevligare med ett längre släp. Mitt släp är 320cm i flaket och då kan jag lasta allt på korrekt vis.
Vindfånget och dess påverkan på kultrycket borde bli i stort sett detsamma oavsett vilket håll brädorna sticker upp åt. Likaså tyngdpunkten. Skillnaden är att med brädorna framåt så hjälper brädornas tyngd åt att höja kultrycket istället för att sänka det.
De efterfordon som får dras efter personbil får inte vara avsett för transport av gods förutom båttrailer, husvagn och tankvagn.W warpi skrev:
När jag har kört långa saker så har jag försökt lasta det så långt fram som möjligt och dessutom lite tung barlast längst fram på släpet.
Ja, det är en spridd myt att man helt enkelt bara kan hänga på en LGF-skylt på släpet och köra 30 om det inte är besiktat eller uppfyller kraven. Riktigt så enkelt är det inte i verkligheten.
https://www.transportstyrelsen.se/s...n/vanliga-fragor-och-svar-efterfordon/#138401
https://www.transportstyrelsen.se/s...n/vanliga-fragor-och-svar-efterfordon/#138401
Medlem
· västragötalands
· 194 inlägg
Efter att ha ägt ett släp som är 2,65 långt har jag insett att nästa gång blir det längre släp. Lånat ett som är 3,4 långt på jobbet då och då. Det är mkt lättare att lasta vettigt då. Kanske köper eget större släp snart skall bara ta mitt be kort först.
Klicka här för att svara