4 319 läst ·
24 svar
4k läst
24 svar
Förlänga besiktningsklausul
Härligt med lite ”å ena sidan” och ”å andra sidan”, jag har resonerat ungefär så fram och tillbaka sedan igår…
Vad tror ni om det här som fastighetsmäklarinspektionen skriver?
”Ett sätt att skydda säljaren mot riskerna med en öppen besiktningsklausul är att parterna kommer överens om att köparen ska betala en viss ersättning till säljaren om köpet går åter.”
https://fmi.se/vad-galler-vid-formedling/kontraktsskrivning/klausuler-och-villkor/
Ex. jag går med på förlängning, men ifall de vill backa köpet kommer det att kosta 50-100kkr.
De får göra besiktning och alla är nöjda så länge inget väldigt oförutsett inträffar.
Vad tror ni om det här som fastighetsmäklarinspektionen skriver?
”Ett sätt att skydda säljaren mot riskerna med en öppen besiktningsklausul är att parterna kommer överens om att köparen ska betala en viss ersättning till säljaren om köpet går åter.”
https://fmi.se/vad-galler-vid-formedling/kontraktsskrivning/klausuler-och-villkor/
Ex. jag går med på förlängning, men ifall de vill backa köpet kommer det att kosta 50-100kkr.
De får göra besiktning och alla är nöjda så länge inget väldigt oförutsett inträffar.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 914 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 914 inlägg
Jag skulle som köpare säga nej tack till den klausulen och istället hoppat av, särskilt nu i dessa tider när priserna är på väg ner.
Jag förstår oron att köparen hoppar av, men jag tror att oron för att köpare hoppar av för att de ångrat sig är väldigt överdriven. Som köpare skulle jag känna "jaha, om jag nu hittar något som kostar 100' att åtgärda så måste jag slå till ändå utan prisdiskussion".
Jag förstår oron att köparen hoppar av, men jag tror att oron för att köpare hoppar av för att de ångrat sig är väldigt överdriven. Som köpare skulle jag känna "jaha, om jag nu hittar något som kostar 100' att åtgärda så måste jag slå till ändå utan prisdiskussion".
Köparen har som sagt ingen möjlighet att hoppa av, annat än möjligen med diverse kreativa ”besiktningar” av väldigt tveksamt slag. Deadline närmar sig med stormsteg och de har inte utnyttjat möjligheten till besiktning. Det är upp till mig att ge dem förlängd frist.
Idagsläget skulle jag nog låta de förlänga men bara en "omgång" . dvs missas den besiktningstiden med så är det tråkigt för dem.
Då har du visat på god vilja att hjälpa till & förståelse att ibland skiter sig det man har planerat.
Är det hyfsat normalt folk borde uppskattas enormt enl mitt tycke och då iform av överseende av saker som annars kanske skulle gnällts på.
Då har du visat på god vilja att hjälpa till & förståelse att ibland skiter sig det man har planerat.
Är det hyfsat normalt folk borde uppskattas enormt enl mitt tycke och då iform av överseende av saker som annars kanske skulle gnällts på.
Jag hade nog erbjudit dem att skicka dit besiktningsmannen omedelbart för att göra en besiktning utan att de är med, där eventuella fel kunde upptäckas. Sen kan de få göra en genomgång på plats med besiktningsmannen senare men då utan möjlighet att dra sig ur.
Det viktigaste för dem är väl ändå att de fullgör sin undersökningsplikt genom att få huset professionellt besiktigat, inte att de är med just vid det tillfället?
Det viktigaste för dem är väl ändå att de fullgör sin undersökningsplikt genom att få huset professionellt besiktigat, inte att de är med just vid det tillfället?
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 914 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 914 inlägg
Då försvinner en del av poängen. Som kund vill jag följa med på besiktningen, kunna ställa frågor och se till att jag förstår allt. Det är ju det jag ska fatta beslut på. Att förstå senare, när jag inte längre kan agera, är för sent.M MaBj skrev:Jag hade nog erbjudit dem att skicka dit besiktningsmannen omedelbart för att göra en besiktning utan att de är med, där eventuella fel kunde upptäckas. Sen kan de få göra en genomgång på plats med besiktningsmannen senare men då utan möjlighet att dra sig ur.
Det viktigaste för dem är väl ändå att de fullgör sin undersökningsplikt genom att få huset professionellt besiktigat, inte att de är med just vid det tillfället?
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 914 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 914 inlägg
Självklart kan man inte räkna med det. Man kan inte som säljare heller räkna med att köparen går med på det. Det är en förhandlingsfråga. Som köpare, särskilt på dagens marknad hade jag sagt att då hoppar jag av, för jag det risken större än nyttan och nu är det ju köparens marknad.M MaBj skrev:
Vi behövde förlängd klausul för några år sen, då marknaden var en annan. Då var det för att vi inte kunde få tag i en besiktningsman då det var påsktider. Säljaren gick med på det och vi köpte utan prut, trots ett antal småsaker som dök upp. Vi hade en bra relation med säljaren genom hela processen.
Köparen drog ner sina anspråk och ordnade en besiktning inom halva tiden, så vi möttes halvvägs och jag kommer acceptera det. Tycker fortfarande att det var slappt och slarvigt att avboka besiktningen och förutsätta att jag skulle gå med på det, men jag säljer hellre till någon som är nöjd.
Återstår att se om jag varit för godtrogen…
Återstår att se om jag varit för godtrogen…
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 157 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 157 inlägg
De har väl inte förutsatt att du ska gå med på det men om det gäller att stöta en kvarvarande förälder när den andra har gått bort eller köpa ett hus så anser nog många att föräldern är viktigare.
Klicka här för att svara