23 653 läst ·
37 svar
24k läst
37 svar
Förlänga 90x90 stolpe
Jag tror jag kör på det förslaget. Hur hade du skruvat ihop 45x95 med 95x95 respektive 45x95 med bärlinan? Genomgående skruv med vagnsbult eller vanlig lite kraftigare träskruv exempelvis 6x90?J justusandersson skrev:
Hade du limmat med denna lösning?
Produkter som diskuteras: "träskruv"
Träskruv Big Dog ZF Max C4 utomhus FAST
För användning utomhus
126 kr inkl moms
Läs mer
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Vagnsbult tror jag är bäst. Lim styvar upp men känns inte alldeles nödvändigt här.
När jag räknar på dimensioner för takkonstruktionen på svenskt trä så säger den att det inte fungerar med 4 st 95x95 stolpar i framkant på taket som går ut 3,5 meter från fasad och är 490 meter bred. Stolparna hjälper även till att bära golvlkonstruktionen.
Altanen är uppbyggd med nergrävda plintar med max 170 cm mellan. Innersta bärlinan är fäst i husgrund.
Bärlinorna är 45x195 (röd på ritning) Sen sitter skruvreglar på 60 cc i 45x170.
Visst borde de 4st 95x95 stolparna räcka för taket om det fästs i fasad? Vilka dimensioner på övriga takkonstruktionen hade varit lämplig? (Gärna konstruktionsvirke om det går)
Snözon 1,5. Taktyp blir kanalplast ca 20 mm.
Se ritning där streckad yta är tänkt tak.
Altanen är uppbyggd med nergrävda plintar med max 170 cm mellan. Innersta bärlinan är fäst i husgrund.
Bärlinorna är 45x195 (röd på ritning) Sen sitter skruvreglar på 60 cc i 45x170.
Visst borde de 4st 95x95 stolparna räcka för taket om det fästs i fasad? Vilka dimensioner på övriga takkonstruktionen hade varit lämplig? (Gärna konstruktionsvirke om det går)
Snözon 1,5. Taktyp blir kanalplast ca 20 mm.
Se ritning där streckad yta är tänkt tak.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Det är ett orimligt resultat. Ska se om jag kan räkna på det lite senare idag.
Ska jag vara ärlig hade jag bytt stolparna. Ta en i taget och palla upp under bärlinan så blir det inget jättejobb att byta. Skulle inte tro att du förlorar varken mycket tid eller pengar på att byta dem om du tänker till lite innan...
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
En rumshög 95x95 stolpe av C 14 klass klarar en last på 25 kN (ca 2500 kg) om den är ostagad. I ditt fall ligger max taklast snarare runt 5 kN.
Ok, och om jag lägger kanalplast som skall ha ca 120cm cc mellan takbalkar vilka balkar skall jag välja då? De blir alltså ca 350cm långaJ justusandersson skrev:
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Minsta limträdimension du kan använda är 42x225. Vill du ha en lägre bjälke kan du välja 78x180.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Det räcker.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Då får man räkna mer noggrant på det. Takbjälkarna hamnar ju på lite olika avstånd från de främre pelarna.
Behöver jag lägga takbalkarna ovanpå hammarband/bärlinan till taket i framkant eller kan jag fästa in dom i samma höjd som hammarbandet? Hur görs en sådan infästning utan att tappa för mycket av bärkraft.J justusandersson skrev:
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Det kräver ordentliga beslag. Ev. måste du låta en smed/mek verkstad tillverka sådana.