D
Mikael_L Mikael_L skrev:
Nja, det beror på.
Om det öht är hyfsat fall ifrån huset ner till stenkistan, så den ligger lägre än dräneringen så svämmar det väl över där innan det rinner tillbaka till dräneringen.
Men annars vette tusan om man vågar låta de systemen gå ihop.

Själv har jag två olika ställen som dagvatten och dränvatten tar vägen.
Dränvatten har bara en liten brunn utav en bit 200mm avloppsrör, kanske en kapacitet på säg 10-20 liter. Jag har aldrig skymtat en droppe vatten där. :)

Min dagvattenkista som består dels av en 1000lit IBC-tank + 1-2 kubik stenkista har däremot lite kapacitet, och skulle det fyllas helt så skulle det svämma upp över locket och ut på gräsmattan.

edit:
Och jag kan ju passa på och nämna att jag än så länge inte märkt av några problem med typ isproppar eller så i mina dagvattenrör.
Det var ju en fråga som diskuterades tidigare i tråden.
några isproppar än så länge, 8 vintrar sedan nu?

:)

Jag har precis lagt mina rör som du och är lite nervös inför vintern

• Gilla
Missad
  • Laddar…
Ett problem med dagvattenrören jag upptäckt är att rören som sticker upp ur marken vertikalt skjuts upp av tjälen (verkar inte hjälpa med singel runt heller) och de vilar bara löst på skarvarna efter 10-15 år.
Hur löser man detta på bästa vis? Borde finnas något alternativ till höga spolbrunnar för de är ju inte så flexibla om man vill hamna i rätt lutning/på rätt ställe.
Funderade på att sätta gråa rör som ser ut som dräneringsrör fast att de är utan hål. På grund av att de borde låsa sig fast i skarven jämfört mot vanliga avloppsrör. Men finns sådana att köpa på rimligt vis? :thinking: Rinkaby t.ex har luftnings/fördelningsrör men frakten därifrån är ju okristligt dyr (450 kr).
https://www.rinkabyror.se/artikel/fordeln-luftningsror-110x2-5m/

Andra sätt.
Sätta PP-rör i grått men finns det något lim som biter på de.
Skruva fast med någon skruv men vet inte om det blir så bra, varken för täthet eller att det sticker in skruv. Men är väl lättaste sättet. :thinking:

• Gilla
Missad
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
Jag har nog bestämt mig.
Jag petar ner dagvattenrören såpass djupt det går sedan (dvs väldigt grunt).
Då jag inte kommer nå frostfritt i vilket fall så känns det som att det kan kvitta. :cool:
har det funkat bra?

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.