Njae, jag vet att mor och far har en gammal tunna (plast) stående där hemma och sedan är en slang kopplad till den som leder vidare till rabatter och liknande... Fungerar smäck där hemma... :D

• Gilla
Missad
  • Laddar…
Mikael_L
Dr.L skrev:
en liten fråga: Är det någon mer än jag som har en uppsamling på dagvattnet för att sedan återanvända som bevattning?
Vi har tanken att gräva ner 2 st 1000-liters IBC-behållare som tar hand om regnvattnet från taket, när/om de blir fulla så breddas det över till en omgivande stenkista.
Sen får man ha en sån där billig dränkpump för att få upp vattnet därifrån.

Men å andra sidan har jag faktiskt börjat vackla över arrangemanget. Det innebär trots allt ett till "tekniskt system" på fastigheten som det ska pysslas med.
Men i kommunen blir det som regel bevattningsförbud varje sommar, pga av dåliga vattentillgångar, så någon form av vattensamlande skulle nog vara bra.

• Gilla
Missad
  • Laddar…
Tror inte att du behöver vara orolig för frysrisken. Rören är grova (110 mm) och vatten som rör sig fryser inte. Jämför med att ha en kran droppandes på vintern för att förhindra frysning av vattenledningen. Lägger du rören för dagvatten nära husgrunden kommer magasinerad värme från grunden/plattan hålla marken tjälfri längre än omkringliggande mark.

Min vän som bygger just nu har stuprören ner 60cm sen lutning på ca 5cm/1m i 10m, slamavskiljare och stenkista med 15m3 makadam 12-30. Enligt dom som gjorde detta är det rent överdimensionerat. /södra Skåne.

Mikael_L
Jag har nog bestämt mig.
Jag petar ner dagvattenrören såpass djupt det går sedan (dvs väldigt grunt).
Då jag inte kommer nå frostfritt i vilket fall så känns det som att det kan kvitta. :cool:

Du kan toppa med 50mm frigolit. Eller stoppa in värme kabel /överkurs.

Om man ansluter stuprören till dräneringen, är det inte risk att man tillför fukt till marken runt huset när det regnar mycket då?

Funderar själv på om jag ska gräva ner avloppsrör eller kabelskyddsrör? Men det blir grisigt dyrt oavsett. Dessa rör och slangar blir mycket dyrare än hängrännor och stuprör.

Vet någon vart man hittar några billigar rör/slangar för detta?

Det billigaste jag har hittat va på byggmax... Där låg
DSA-rören (dränrör) på 119,00/st(4m) och PVC-rören på 219,00/st (6m). Dom har nog nyligen höjt priserna också! :@

Men det kostar mycket med dessa rör...

Terje

• Gilla
Missad och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
Cedrix skrev:
Om man ansluter stuprören till dräneringen, är det inte risk att man tillför fukt till marken runt huset när det regnar mycket då?
Japp.
I alla efter vad jag förstått, ska man helst dra separata dagvattenrör och dränering.

Mikael_L
Jag lyfter denna urgamla tråd med ett svar på hur jag gjorde och hur det har gått.
(En medlem PM'ade mig och frågade, men jag tycker det är större värde att svara publikt)

Men jodå, jag petade ner dagvattenrören rätt grunt, minst sagt, på bilden ser man t.o.m röret litegrann, marknivån här ska så småningom höjas lite så röret kommer åtminstone 5 cm under grus/jord.

Sen går rören ihop och sen till en "stenkista" i marken, som består av en nedgrävd 1m3 IBC-behållare med öppen kran i botten med drygt 1m3 stor sten runt om. Här ligger inte röret heller djupt, bara drygt 2 dm mark över hjässan.

Jag har i alla fall inte upptäckt några problem under de två första vintrarna.

• dagvatten01.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • dagvatten02.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Missad och 2 till
  • Laddar…
Återupplivar tråden lite :)

Är det lämpligt att koppla dränering och dagvatten (stuprör) till samma stenkista (orange plastbrunn). När det ösregnar, kan inte regnvattnet backa upp från brunnen då så att man råkar vattna husgrunden?? Eller är det alltid någon backventil så att brunnen svämmar över istället??

• Gilla
Missad
  • Laddar…
Mikael_L
Sir Duke skrev:
Återupplivar tråden lite :)

Är det lämpligt att koppla dränering och dagvatten (stuprör) till samma stenkista (orange plastbrunn). När det ösregnar, kan inte regnvattnet backa upp från brunnen då så att man råkar vattna husgrunden?? Eller är det alltid någon backventil så att brunnen svämmar över istället??
Nja, det beror på.
Om det öht är hyfsat fall ifrån huset ner till stenkistan, så den ligger lägre än dräneringen så svämmar det väl över där innan det rinner tillbaka till dräneringen.
Men annars vette tusan om man vågar låta de systemen gå ihop.

Själv har jag två olika ställen som dagvatten och dränvatten tar vägen.
Dränvatten har bara en liten brunn utav en bit 200mm avloppsrör, kanske en kapacitet på säg 10-20 liter. Jag har aldrig skymtat en droppe vatten där. :)

Min dagvattenkista som består dels av en 1000lit IBC-tank + 1-2 kubik stenkista har däremot lite kapacitet, och skulle det fyllas helt så skulle det svämma upp över locket och ut på gräsmattan.

edit:
Och jag kan ju passa på och nämna att jag än så länge inte märkt av några problem med typ isproppar eller så i mina dagvattenrör.
Det var ju en fråga som diskuterades tidigare i tråden.

Redigerat:
  • Gilla
Missad
  • Laddar…
OK hmm nu har byggarna redan kopplat. De säger att det rinner ju ner i gruset först genom borrade hål i botten på plastbrunnen. (Man får inte koppla vidare till kommunala nätet) Så det tar ett tag innan det stiger så pass att det når dräneringsrören. Men om det spöregnar flera dagar...

Redigerat:
Jag har ett dagvattenrör som frusit flera gånger, och det är ett 110-rör. Ligger väldigt ytligt pga berg. Händer på våren när solen smälter snön på taket men marken fortfarande är frusen. Har nu dragit i en värmekabel....

• Gilla
Missad
  • Laddar…
K
Trevligt att du uppdaterade oss på din lösning. Jag hade tänkt gräva ner PVC-rören till dagvattnet i samma ränna som dräneringsslangarna (under dränslangen?) och funderade på om detta skulle bli för grunt, men det verkar ju inte vara något problem då..

Är det inte någon risk att det fryser i er 1000 liters tank?

Redigerat:
  • Gilla
Missad
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.