Hej.
Tex schneider har en serie minikanaler som är godkända för att förlägga tex FK i. Dmt heter denna serie.

Panduit har också minikanaler och enl leverantören så är dessa också godkända, även fast de är mycket enklare att öppna. Leverantören var totalt förundrar över frågan från mig, han verkar tro/veta att all minikanal är godkänd för att förlägga FK i.

https://www.storel.se/sto/rootCateg...tarkanaler/Minikanaler/MINIKANAL-2M/p/1170803

Vad är det som gäller egentligen?

Kanalen ska vara så konstruerade att man måste ha ett verktyg för att öppna den.

• Gilla
Tobbe_3 och 3 till
  • Laddar…
Men vad säger specen för kanalen? Och med leverantör, menar du mannen i kassan hos Storel?

hempularen skrev:
Men vad säger specen för kanalen? Och med leverantör, menar du mannen i kassan hos Storel?
På specen finns ingenting som tyder på att den är ok att använda.

Jag pratade med Selgas personal och när de inte kunde ge mig ngt bra svar fick jag numret till vanpee och fick prata med deras expert... och han sa att de är godkända. Men de känns för enkla att öppna utan verktyg tycker jag.

Är du tveksam så byt till ett annat fabrikat, det är ju i alla fall du som i slutändan "bestämmer" om du tycker kanalen är bra nog.

• Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Kollade runt lite på olika leverantörer och även ett par utländska. De beskrivs på engelska som "low voltage".
Finns ingen information om att den skulle vara godkänd för FK så jag hade nog valt Schneider Optiline Mini t.ex. som är godkänd för FK.

tommib
Jag tittade lite på Schneiders kanal och kan väl bara tillägga som lekman att det gäller att se upp. Den är nämligen bara godkänd för FK med ett visst förläggningssätt (någon form av plastclips). Om man skruvar fast kanalen på väggen är den inte godkänd för FK.

Det här kanske är en dum fråga men varför vill du ha FK i kanal?

• Gilla
el_richard
  • Laddar…
tommib skrev:
Jag tittade lite på Schneiders kanal och kan väl bara tillägga som lekman att det gäller att se upp. Den är nämligen bara godkänd för FK med ett visst förläggningssätt (någon form av plastclips). Om man skruvar fast kanalen på väggen är den inte godkänd för FK.

Det här kanske är en dum fråga men varför vill du ha FK i kanal?
Den är godkänd att skruva med deras egna skruv med plastbricka.

• Gilla
Patrik_Hed
  • Laddar…
tommib
Ja, så kanske det var. Men det var hur som helst inte vanlig skruv, vilket man som lekman kan gå bet på.

Bra fråga. Varför ha fk i kanalen? Du kan trä på avskal, som du sedan kan ha i kanal. Eller dra exk som är en sladdrig tunn typ.

• Gilla
Tobbe_3
  • Laddar…
Såhär står det El-vis el-program angående FK i installationskanal, dock flera 3 fas grupper men det är sak samma. Precis som tidigare sa, så måste den öppnas med hjälp av verktyg om lös FK ska förläggas.

el_richard skrev:
Bra fråga. Varför ha fk i kanalen? Du kan trä på avskal, som du sedan kan ha i kanal. Eller dra exk som är en sladdrig tunn typ.
Ska dra utanpåliggande el i garaget. Och det ska dras separat matning till alla förbrukare för att kunna styra allt med logik från en arduplc

karkka skrev:
Såhär står det El-vis el-program angående FK i installationskanal, dock flera 3 fas grupper men det är sak samma. Precis som tidigare sa, så måste den öppnas med hjälp av verktyg om lös FK ska förläggas.
Mm. Därför känns det ju jävligt märkligt att Panduit panway är godkänd då de större dimensionerna praktiskt ramlar upp.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.