Kommer antagligen köpa ett hus där ingen besiktning är gjord. Jag som lekman har förstås kollat men har inte kompetens att bedöma alla delar. Självklart har jag bokat besiktning och villkorat detta i köpekontraktet.

Jag noterade en höjdskillnad på kanske 7-8 mm mellan klinker och golvbrunn i bägge badrummen. Alla instruktioner säger att "så får det inte vara", men samtidigt har jag läst att förhöjningsring för golvbrunn inte var tillåtet under en period.

Badrummen är renoverade (svartjobb, men gjort av plattsättare) för en 10-15 år se'n. Golvbrunnen är i plast och klämringen verkar sitta bra. Vad tror ni, kan detta vara OK? Har tyvärr ingen bild...

S
Du närmar dig slutet av förväntad livslängd på badrummen i vilket fall som helst och än så länge inga fuktskador?. Skulle inte ens brytt mig om jag ville ha huset.

Redigerat:
OK, besiktningen/undersökningen visar väl förhoppningsvis om det är någon fukt. Då kan det vara prutläge.

Menar du att gallret ("slukristen") sitter 7-8 mm lägre än klinkern, så är det ju något som är helt separat från själva golvbrunnen väl, och har inget att göra med någon förhöjningsring för brunnen (som ju oftast bara är till för att få upp själva brunnsflänsen lagom högt när man ska flytspackla...)

Vet inte om jag riktigt förstår hur det menas med en nivåskillnad på 7 - 8mm?

Det som förekommer och är lite/mycket fusk. Är att brunnen ligger för lågt. Och man spacklar över brunnen ända fram till kanten. Och så drar man ner brunnsmanchetten i brunnen till sitt "normala" läge. Då har man alltså sträckt ut manchetten mer än vad som är tänkt för att nå ned. Vilket ökar risken att den skall spricka med åren.

Är det såpass lite som 7 - 8mm så får man nog se det mer som en formalitet. Det förekommer att man har 50mm bruk eller spackel som manchetten får "gå förbi" innan den kommer ned i brunnen.

Om det nu visar sig att det bara är gallret som är lågt och inte själva brunnen, så funderar jag på om det kan vara så att någon lagt ett nytt lager klinker ovanpå det gamla.

T
pelig skrev:
Kommer antagligen köpa ett hus där ingen besiktning är gjord. Jag som lekman har förstås kollat men har inte kompetens att bedöma alla delar. Självklart har jag bokat besiktning och villkorat detta i köpekontraktet.

Jag noterade en höjdskillnad på kanske 7-8 mm mellan klinker och golvbrunn i bägge badrummen. Alla instruktioner säger att "så får det inte vara", men samtidigt har jag läst att förhöjningsring för golvbrunn inte var tillåtet under en period.

Badrummen är renoverade (svartjobb, men gjort av plattsättare) för en 10-15 år se'n. Golvbrunnen är i plast och klämringen verkar sitta bra. Vad tror ni, kan detta vara OK? Har tyvärr ingen bild...
En bild hade ju underlättat då din förklaring är minst sagt "luddig". Vad menar du med höjdskillnad till golvbrunnen (plastbrunnen)? Naturligtvis blir det en höjdskillnad då du har fix under plattorna och sedan kommer där en slukrist (klinkerramen). Vad är det för "instruktioner" som menar att man inte får göra si och så?

Enda jag kan komma på med vad du menar är att om det skulle vara för brant fall och stora plattor i fallet så får man bygga upp med fix och då får inte fixlagret vara för tjock, alltså 4-5 cm. För då kan hela kakan med fix släppa och därmed medföra plattsläpp.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.