Hej!

Funderar på att stycka av halva tomten och sälja den men helst med ett förhandsbesked då det ökar värdet. Såg dock att kommunen tog 18k för detta. Nu är det så att förra ägaren låtit vattenfall sätta ett litet elhus nära vägen på den bit mark jag tänkt stycka av. Hur kan detta påverka ett eventuellt förhandsbesked och behöver jag prata med vattenfall först? Bifogar bilder på marken.

Landsväg, elskåp, bar lövskog, skymning, vandrande person i fjärran, höst- eller vinterväder, grusvägskant, ingen snö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Flygbild över två fastigheter markerade med ytmått och text "BORÅS SANDARED 1:350". Skog, vägar och byggnader synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Elhuset ligger längst upp i det högra hörnet på kartan.

coconut
Processen är att du behöver söka förhandsbesked, sen kontakta lantmäteriet för avstyckning. Lantmäteriet kommer inte stycka av för bostadsändamål om du inte först fått ett förhandsbesked av kommunen.

I många kommuner behöver du inte betala full avgift om tjänstemännen finner att förhandsbesked inte kan beviljas. Då får du ofta valet att betala för nedlagd tid / en mindre summa, om du drar tillbaka din ansökan. Eller låta det gå till nämnden för avgörande.

Det borde finnas någon form av servitut / ledningsrätt eller likande för vattenfalls grejer. De kommer i sånna fall belasta den nya tänkte avstyckningen. Men det behöver du normalt sett inte tänka på i det första skedet när du ska söka förhandsbesked skulle jag säga.

• Gilla
messijah
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.