Jag trodde definitionen på starkströmsanläggning var:pefo skrev:Starkströmsanläggning blir det om effekten blir över 200VA eller spänningen överstiger 50V. De flesta transformatorer ligger under denna effekt speciellt de i de där kitten om 3 spottar+trafo. Överskrider man inte maxeffekten på trafon så ska den heller inte bli så varm att det blir farligt. Man bör också kolla att trafon har överbelastnings och kortslutningsskydd. En Wago 222 är specad upp till 32A så ur den synpunkten är det inget problem. Men i vanlig ordning gäller det att vara försiktig och använda rätt prylar.
ur ELSÄK-FS 2004:1, 2 kap. Definitioner.
"11. starkströmsanläggning: anläggning för sådan spänning, strömstyrka eller frekvens som kan vara farlig för personer, husdjur eller egendom"
Alltså inga fasta gränser.
Och det här säger SS4364000 - Elinstallationsreglerna:
50V är maxgränsen för ELV (klenspänning, spänningsband 1) vid växelspänning.
200VA är maxgränsen för SELV belysningsinstallation med oisolerade ledare under vissa förutsättningar.
Jo men det har du rätt i. Det var den senare definitionen jag var ute och for efter, dvs när man inte ska hålla på och fixa med grejorna själv eftersom effekten börjar bli så hög att även små misstag kan bli riktigt farliga. Får väl skylla på att timmen var sen. 
Apropå dessa 60W-transformatorerna, kan jag fästa dem i träreglarna ovanför taket? Hade tänkt lägga dem ovanpå innertaket (laminatskivor) men fästa dem i reglarna känns bättre och betydligt enklare när jag ska dra allting innan innertaket sätts.
Fast det är ju inte så lämpligt att sätta trafon precis ovanför en spot. Det är ett enkelt sätt att garanterat förkorta dess livslängd då värmen från spotten faktiskt går rakt upp och värmer upp trafon. Visst, bara 20W-spottar men de utvecklar likväl värme.
Klicka här för att svara