4 031 läst ·
21 svar
4k läst
21 svar
Förgrena 12-volt
Sida 1 av 2
Då jag inte lyckas hitta rätt kontakter för att använda min förgreningsbox att koppla in mina spottar i transformatorn tänkte jag använda mig av Wago bredvid transformatorn, ovanpå innertaket i badrummet. Utan någon kopplingsdosa. Är det tillåtet när det gäller 12 volt?
Rent spontant utan att ha lusläst några föreskrifter:
Nej, det är en starkströmsanläggning p.g.a. strömstyrkan och skulle glappkontakt uppstå med varmgång som följd så...och en wago-plint är väl inte konstruerad för att ensam ta hand om felet (1 fel får inte vara farligt).
Nej, det är en starkströmsanläggning p.g.a. strömstyrkan och skulle glappkontakt uppstå med varmgång som följd så...och en wago-plint är väl inte konstruerad för att ensam ta hand om felet (1 fel får inte vara farligt).
Men det är ju bara 12 volt på de kablar jag kopplar i wagon...
Det är inte spänningen som avgör utan om strömmen kan vålla skada, vilket mycket väl kan hända med även 12 volt, men om du vill ta en chans så skulle jag rådda dig att koppla med Wago 222 den klarar både mångtrådiga och enkeltrådiga ledningar utmärkt
Jag hade planer på att köra med Wago, framför allt om det var tillåtet, men nu blir det nog AMP och förgreningskontakt istället.
Är ju garanterat bättre kontakt i WAGO än i sådana där skitkontakter som brukar följa med möbelspottar tex (antar det är sådana ni menar)
De flesta trafos klarar heller inte av att leverera någon större ström, samt att de har automatsäkringar/överhettningsskydd osv
De flesta trafos klarar heller inte av att leverera någon större ström, samt att de har automatsäkringar/överhettningsskydd osv
E
Elinstallatören
Bannad
· jämtlands
· 899 inlägg
Elinstallatören
Bannad
- jämtlands
- 899 inlägg
har du kolat omtrafon klarar fler lampor?
det brukara vara så att ofta så stur de förbrukningen med att ha färre utgåmngar lixom
för över belatsar du så lär den bli j-t varm åom du har bel p ålänge
byt köp en ny trafo annars med räät antal utgångar
tex två utg för trfao som klarar 100 W
4 på 200 W om du är med hur de är konstruerade iaf de jag satt upp..*L'
det brukara vara så att ofta så stur de förbrukningen med att ha färre utgåmngar lixom
för över belatsar du så lär den bli j-t varm åom du har bel p ålänge
byt köp en ny trafo annars med räät antal utgångar
tex två utg för trfao som klarar 100 W
4 på 200 W om du är med hur de är konstruerade iaf de jag satt upp..*L'
Mina trafos klarar 60W och jag kommer koppla tre 20W-spottar till varje, de är köpta som ett kit. Dock var sladdarna seriekopplade från början så det finns bara en utgång på transformatorerna.
Starkströmsanläggning blir det om effekten blir över 200VA eller spänningen överstiger 50V. De flesta transformatorer ligger under denna effekt speciellt de i de där kitten om 3 spottar+trafo. Överskrider man inte maxeffekten på trafon så ska den heller inte bli så varm att det blir farligt. Man bör också kolla att trafon har överbelastnings och kortslutningsskydd. En Wago 222 är specad upp till 32A så ur den synpunkten är det inget problem. Men i vanlig ordning gäller det att vara försiktig och använda rätt prylar.
E
Elinstallatören
Bannad
· jämtlands
· 899 inlägg
Elinstallatören
Bannad
- jämtlands
- 899 inlägg
jag vistet junte vad det stod för effekt på trafon
men vetdet funkra nu
sen är de tväl en sån där färdig slinga parallellt men på en kabel i `serie´lixom
svårt då jag inte sett eller monterat nån sån -än ;*L*
men vetdet funkra nu
sen är de tväl en sån där färdig slinga parallellt men på en kabel i `serie´lixom
svårt då jag inte sett eller monterat nån sån -än ;*L*
Ja en ut från transformatorn, sen sitter alla spotarna på samma kabel. Ingen chans att få det att funka på någon normalstor yta, så jag tog nya enmeters lampsladdar och kopplade ihop med spottarna med AMP-kontakter. Blir Wago bara i nödfall nu, om det skulle strula att få fram de små AMP-kontakterna.
u-båtar eller sockerbitar.
bara 60 watt ingen fara..
bara 60 watt ingen fara..
Okej ni har övertygat mig. Skippar förgreningskontakterna och kör på Wago 222 istället.