J jenslun skrev:
Hej

Har ögnat igenom vad anda skrivit lite fort, så ursäkta om jag tar upp saker igen!

Har själv jobbat med fiber grävning och att trycka är absolut ett alternativ! Problemet när man gräver är att de garanterat blir efterspel med sättningar m.m, återställningen drar ut på tiden!

Trycker du får du ner en grövre slang som du dessutom kan blåsa/skjuta i fler kablar/slangar till framtiden om de byggs ut, då behöver man inte göra samma procedur flera gånger, dessutom kommer dom ner duktigt djupt om dom vill. Dom behöver dock gräva en startgrop o en målgrop.
Det räcker oftast en duckt med en 14/10 där kan du få in minst 192 fiberskabel. Då måste det byggas ut ganska mycket innan det blir ett problem
Oavsett vad ni kommer överens om, få dom att lägga ner en grövre slang! Inte x antal abonnent slangar, kör dom de tunnare abonnent slangen (duct) som ät 7/3,5 så får dom i ett gäng såna i en 40mm slang!

K Kålö skrev:
Det är Markupplåtelseavtal man skriver, me vad noga med om du vill göra saker måste kabelägare flytta kabeln. Vilka avtal har du med Vatten och El?
Eon el, mycket gammal ledning (kanske 40 år, före min tid här). Kommunalt vatten avlopp drogs in för drygt 20 år sedan, ligger en bit upp så borde inte krocka med fibern (men fan vet förresten, nu får jag tänka efter.. )

Säg nej. Är varken gammal eller senil men varit millimeter från att sätta spaden i den kabel jag vet att jag har till mitt eget hus ändå. Gräver du av den av misstag 8 år senare så får du antagligen stå för kostnaden att laga den. Lätt hänt när man har ångan uppe.

• Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
Försöker bara hjälpa er :), jobbar inte kommunalt idag :)

ProfessorKalkyl ProfessorKalkyl skrev:
Säg nej. Är varken gammal eller senil men varit millimeter från att sätta spaden i den kabel jag vet att jag har till mitt eget hus ändå. Gräver du av den av misstag 8 år senare så får du antagligen stå för kostnaden att laga den. Lätt hänt när man har ångan uppe.
Se då till att den grävs ned på 1 m djup på din fastighet!

• Gilla
Keld och 1 till
  • Laddar…
J jenslun skrev:
Hej

Har ögnat igenom vad anda skrivit lite fort, så ursäkta om jag tar upp saker igen!

Har själv jobbat med fiber grävning och att trycka är absolut ett alternativ! Problemet när man gräver är att de garanterat blir efterspel med sättningar m.m, återställningen drar ut på tiden!

Trycker du får du ner en grövre slang som du dessutom kan blåsa/skjuta i fler kablar/slangar till framtiden om de byggs ut, då behöver man inte göra samma procedur flera gånger, dessutom kommer dom ner duktigt djupt om dom vill. Dom behöver dock gräva en startgrop o en målgrop.

Oavsett vad ni kommer överens om, få dom att lägga ner en grövre slang! Inte x antal abonnent slangar, kör dom de tunnare abonnent slangen (duct) som ät 7/3,5 så får dom i ett gäng såna i en 40mm slang!
Mycket bra info, stort tack!

J jras skrev:
Ok, bra att veta. Men hur är det vanligtvis, kommer fiberbolag ut och markerar var deras kablar ligger vid grävarbeten? eller är det nåt jag får fixa själv? (och kostar det nåt om de ska ut och markera?) Eller läggs det in i nån karta som finns tillgänglig?
Nej du går in på ledningskollen.se och de skickar ut en kille som målar med färg vart fibern elen vatten ligger. Du får inte gräva utan att ha beställt en sådan utsättning. Skulle du göra det ändå och något går sönder så får du betala, Att begära ut en som markerar vart kablarna finns är gratis. Alla som bygger nät brukar rapportera in detta.

• Gilla
Festlund och 2 till
  • Laddar…
Jag hade sagt tydligt nej. Du kan ju endast få problem själv. De får gräva annanstans så sover du gott om nätterna och grannarna med.

• Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
K Kålö skrev:
Se då till att den grävs ned på 1 m djup på din fastighet!
Nu sa jag ifs inte på vilket djup jag grävde men de ligger ca 40 cm ner. På 1 m ligger jordvärmeslingorna. Har inte tänkt göra om dragningen bara utifall att. Jobbar inte så

• Gilla
TobbeP
  • Laddar…
Robban Stutt Robban Stuttgart skrev:
Jag hade sagt tydligt nej. Du kan ju endast få problem själv. De får gräva annanstans så sover du gott om nätterna och grannarna med.
Men om enda vägen för att få fram fiber (infrastruktur) till dina grannar är att gå över din tomt. Skall du sitta då o va en härskare? En person som inte kan tänka sig nya sätt för att koppla upp Sverige? Nej, var tydlig vid avtalsskrivning och se framåt! Dessa bolag gör inte detta för att vara stygga! Både privata o kommunala. Båda dessa bolagsorter vill gå i kommunal mark om man kan, för det finns struktur! ej privata, men kolla på Västra Götaland hur många privata fiberföreningar man har gjort här!

• Gilla
TobbeP och 1 till
  • Laddar…
Nu sa jag ifs inte på vilket djup jag grävde men de ligger ca 40 cm ner. På 1 m ligger jordvärmeslingorna. Har inte tänkt göra om dragningen bara utifall att. Jobbar inte så
Ja men då är det upp till exploatören att lösa det. Ser inte det som ett problem :)

Djupet får
Jordvärmeslingorna borde vara enkla att hitta med en värmekamera, eller lägger man anvisnings/varningsband på jordvärme slangen?

A och o i detta är att få ner fibern djupare än normalt för att slippa problem med framtida byggnationer och andra ingrepp på tomten, helst under de som redan finns.

• Gilla
CCPusher
  • Laddar…
J jras skrev:
Mycket bra info, stort tack!
Jenslun, du har rätt men tror att detta fall räcker med en 14/10 (mm) rör där man kan blåsa in en 192 fiberskabel utan problem.

• Gilla
TobbeP
  • Laddar…
Om dom inte skulle gå genom din tomt på något sätt och då hålla dig utanför problemet - kan dom inte skjuta ned fibern över och sedan tillbaka vid grannen UTAN att gräva kors över vägen? Eller är det för kostsamt för fiberleverantören?

J jras skrev:
Hej

Blev uppringd av kommunens stadsnät och de vill gräva ner fiber till två av våra grannar längre ner på vägen (fristående hus). För att undvika dra upp asfalten i vägen (en 70väg) vill de gräva en bit in på vår tomt. Det blir en sträcka på ca 15-20 meter längs kanten på vår tomt (ca 1-2 meter in från tomtgränsen). En yta där vi har parkering och garageuppfart (vi har bärlager och nån småsten). Under marken har vi inkommande elledning till vårt hus (fibern kommer gå vinkelrät mot denna elledning), jordvärmeslinga (beroende på hur långt in på vår tomt de gräver), samt att vår dagvattenavloppsledning delvis lär gå ganska parallellt med denna nya fiberledning.

Det som bekymrar mig är att man behöver skriva ett markupplåtelseavtal som gäller i 50år, där vi som fastighetsägare måste "..iaktta försiktighet vid aktiviteter i ledningens närhet..", mm.

Så om vi exempelvis i framtiden får problem med dagvattenledningen (som är gammal), och behöver gräva upp så måste vi tänka på att ta hänsyn till fiberledningen (kanske inte det första man tänker på om man har vatten i källaren). Elledningen in är också gammal, så det kan ju hända att den behöver bytas i framtiden...

Men grannarna som vill ha fiber är trevliga unga familjer, vill helst inte ställa till det för dom.

Ersättningen verkar vara nån tusenlapp (eller två? killen verkade lite vag här), överraskande lågt kan man tycka? (ja inte gör man det för pengarna iallafall :))

Undrar om någon har erfarenhet av sånt här? Hur bör man resonera? Ska man vara schysst och acceptera sånt här?

Tacksam för råd!
Har försökt att läsa igenom kommentarerna, men inte sett något om det som jag anser vara viktigast i sammanhanget. Du kommer för all framtid att belasta fastigheten med ett servitut, inget som man bör acceptera bara sådär. Det fanns ju ett alternativ att gräva på asfalten.

• Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.