76 519 läst ·
223 svar
77k läst
223 svar
Förfrågan att gräva ner fiber på vår tomt, hur hade ni resonerat?
I de flesta avtal, där man beställer fiber godkänner man enbart en grov återställning, och dom friskriver sig buskar stenytor och dylikt, däremot när en tomt bara passeras ska det göras en riktig återställning.S SLS skrev:Hej
Om det vore hos mig skulle jag inte ha några som helst problem med att låta dem gräva, MEN se till att de inte bara grov återställer.
När de grävde för fiber på min tomt för min inkoppling så grov återställdes det bara annars extra kostnad.
Har en infart med grusplan, vid återställning så har de vänt leran upp så har fått djupa spår efter mina fordon nu. Får bekosta återställning själv. Så om de ska in o gräva på din tomt för dina grannars skull så se till att få det på papper att det ska återställas till samma skick som innan grävning.
Då vänder sig ledningsägaren till trafikverket och samråder om vart förläggningen ska ske, och får lägga i yttre delen av "vägområdet" på vägens servitut. Då har tomtägaren inget att säga till om.J jenslun skrev:Hej
Hade jag varit i er situation hade jag sagt ja, men kravet, som kanske i vissas ögon är högt ställt, att fibern ska ner till nivå med/under lägsta befintliga läggning in till ett hus. Dels för att ni ska kunna nyttja er tomt i framtiden utan att vara begränsad av en fiberkabel som ni inte är direkt nyttjande av, dels för att underlätta för er vid jobb med er anläggning i framtiden!
stå på er, att ta ut Trafikverket med TMA bilar skyllt ansvariga o återställning av bärlager i vägbana o åter asfaltering är INTE gratis!
Lägg ledningar på deras rekommenderade djup, fiber 50-60cm El 55-66cm vatten/avlopp frostfritt (för den delen av landet) Är inte så jädra lätt att hitta en fiberslang på 1,5meters djup nån gång i framtiden, när man måste gräva där av nån anledning.J jenslun skrev:Djupet får
Jordvärmeslingorna borde vara enkla att hitta med en värmekamera, eller lägger man anvisnings/varningsband på jordvärme slangen?
A och o i detta är att få ner fibern djupare än normalt för att slippa problem med framtida byggnationer och andra ingrepp på tomten, helst under de som redan finns.
Han har redan ett gäng servitut på tomten, inkommande el, tele, vatten, avlopp osv. Ett ny ledning längs vägen, tomtkanten låter inte som ett stort problem??kurre.eson skrev:
Nja...Jag håller med dig om att man alltid ska skapa ett ärende hos ledningkollen. Hos ledningkollen finns de ledningsägare som har valt att gå med där, det kan även finnas andra ledningsägare som inte har valt att gå med i det samarbetet.A Huddigköraren skrev:
Allvetare
· Stockholm
· 1 831 inlägg
Jag vill göra gällande att detta påstående är helt fel och att ledningsägaren troligen aldrig kan få ledningsrätt utan ert godkännande.N NoOne2k skrev:Det finns i princip två vägar att gå, den enkla vägen och den svåra vägen, båda slutar på samma ställe: de gräver ner fibern på din tomt.
Det bästa är att du kommer överens med Fiberägaren om en ersättning för intrånget och att de lägger den så nära tomtgränsen som möjligt. Går du inte med på ett frivilligt avtal kan de söka ledningsrätt och den kommer med 99% att gå igenom. Den enda skillnaden är att det tar längre tid innan de kan koppla in fibern med gnälliga grannar som följd. Ersättningen vid en ledningsrätt lär hamna på runt 4kr/m, ofta är ledningsägaren villig att betala lite mer om du skriver under ett avtal då det sparar tid och arbete.
Den dagen du behöver schakta så kontaktar du ledningsägaren så kommer de ut och markerar ut var ledningen går utan kostnad för dig.
De kommer skriva in i avtalet om att marken inte får bebyggas på x antal meter om ledningen, något att tänka på inför framtiden och eventuellt byggnation.
Ta kort på din tomt innan de börjar gräva.
Här rör det sig om att det blir billigare att förlägga i er tomt istället för gata (om jag har förstått det rätt) med dessa förutsättningar skulle aldrig ett tvingande servitut/ledningsrätt bildas.
TS om du bedömer att åtgärden inte påverkar din eller framtida ägares möjligheter att bygga eller disponera tomten då kan du gå med på intrånget om du vill. Annars avråder jag till detta då ersättningen aldrig står i paritet till tex värdeminskningen av fastighet.
Jag vet åtminstone tre fall de senaste åren då vi har sökt och fått ledningsrätt på tomtmark mot fastighetsägarens viljan istället för att ligga i trafikverkets väg för VA-ledningar. Tyvärr har jag inte varit direkt inblandad i ärendena så jag kan inte detaljerna om vilka argument som fördes fram.Villa vista skrev:
Jag vill göra gällande att detta påstående är helt fel och att ledningsägaren troligen aldrig kan få ledningsrätt utan ert godkännande.
Här rör det sig om att det blir billigare att förlägga i er tomt istället för gata (om jag har förstått det rätt) med dessa förutsättningar skulle aldrig ett tvingande servitut/ledningsrätt bildas.
TS om du bedömer att åtgärden inte påverkar din eller framtida ägares möjligheter att bygga eller disponera tomten då kan du gå med på intrånget om du vill. Annars avråder jag till detta då ersättningen aldrig står i paritet till tex värdeminskningen av fastighet.
Med stenmjöl som fyllning så hittar man!A Huddigköraren skrev:
först sökband, sen lite stenmjöl, slangar, 10-20 cm skyddsfyllning med sökband/markeringsband på toppen, sen några cm stenmjöl igen. Sedan återställa med befintliga massor.
då kan dom söka för att få djupet, dessutom sökbart även fast man ev grävt av övre sökbandet! Och man ser skiftningen av material när man gräver
Redigerat:
Allvetare
· Stockholm
· 1 831 inlägg
Skulle vara intressant att veta förutsättningarna kring ärendena, det är ju en ganska extrem åtgärd att tvinga någon till att ge part rättighet över ens mark.N NoOne2k skrev:
Det handlade framförallt om att det tog tid (i värsta fall ca 6 månader) att få tillstånd från trafikverket för att trycka rör från ett dike intill vägen till grannens tomt (de som vill ha fiber). Ett snabbare alternativ utan meck med tillstånd var alltså att gräva ner fibern på vår tomt, men då hade jag (och framtida ägare) varit tvungen att ta hänsyn till denna fiberkabel vid markarbeten under 50år, en stor nackdel i mina ögon.Villa vista skrev:
Jag vill göra gällande att detta påstående är helt fel och att ledningsägaren troligen aldrig kan få ledningsrätt utan ert godkännande.
Vad gäller kostnader så var det (enligt stadsnätsfolket) lite dyrare att trycka rör jämfört med att gräva. Denna ökade kostnad var dock inte avgörande (enligt stadsnätsfolket), här iallafall. Och till sist så var det inget servitut man skriver utan ett sk markupplåtelseavtal (som tydligen är en enklare typ av avtal). Någon skrev och förklarade skillnaden i tråden. Om jag förstod rätt så ska ett servitut in och granskas och registreras av någon myndighet, vilket är ett meck i sig, och detta slipper man alltså med ett sånt avtal.
Försökte sammanfatta tydligt, hoppas det gick fram
God Jul
ps. glömde skriva att ersättningen till tomtägaren skulle landa på ca 1000-2000kr, en obegripligt låg siffra i sammanhanget, tycker jag iallafall
Redigerat:
Då har du inte träffat ”fel” vägförening ännu. 5cm kan ha stor betydelse. Som ledningsägare skulle jag heller inte godkänna entreprenaden om man tycker att det inte är så noga.Andreas_kalmar skrev:
Tack @AndersS för utdraget ur robust fiberräv3n kanske har läst den oxå självklart är det utifrån dessa mått man utgår men jag går inte ur maskinen för att mäta med tumstocken då lär det ligga runt halvmeter djupt . Detta är ju skrivet för att kunna sätta riktlinjer för fiberförläggning och jag vet att det gärna tummas på dessa men i ett dike spelar det ingen roll om det ligger på 45 eller 55 cm bara det ligger tillräckligt djupt för att rensa diket vilket sällan eller aldrig görs 50 cm under trumman
![]()
Jo då! Nog kan jag robust fiber, har certifikat sedan länge. Har också utbildning i ebr, det är en förutsättning när man driver stora el och fiberprojekt.
Värdena i båda ovan nämnda regelverk regleras också genom väghållarens och eller markägarens krav. Måtten är alltid mätt utifrån välrensat dike, så det bästa är att ta ut den lokala vägföreningen och komma överens. Trafikverket kräver att man följer måtten.
En maskin som går fram och inte mäter med tumstocken är långt från seriös. Det ska ingå i egenkontrollen (ekp). Ett krav vid elförläggning och det finns ingen anledning att inte följa samma krav vid fiberförläggning. (Om beställare och utförare är seriös som sagt)
När de grävde ned fiber till oss så lades det även ned en söktråd så att de i framtiden kan lokalisera dragningen mer exakt om det behöver göras grävarbeten. Tråden sticker upp vid anslutna fastigheter där man kan tillsätta en svag strömstyrka så att man kan följa dragningen.J jras skrev:Hej
Blev uppringd av kommunens stadsnät och de vill gräva ner fiber till två av våra grannar längre ner på vägen (fristående hus). För att undvika dra upp asfalten i vägen (en 70väg) vill de gräva en bit in på vår tomt. Det blir en sträcka på ca 15-20 meter längs kanten på vår tomt (ca 1-2 meter in från tomtgränsen). En yta där vi har parkering och garageuppfart (vi har bärlager och nån småsten). Under marken har vi inkommande elledning till vårt hus (fibern kommer gå vinkelrät mot denna elledning), jordvärmeslinga (beroende på hur långt in på vår tomt de gräver), samt att vår dagvattenavloppsledning delvis lär gå ganska parallellt med denna nya fiberledning.
Det som bekymrar mig är att man behöver skriva ett markupplåtelseavtal som gäller i 50år, där vi som fastighetsägare måste "..iaktta försiktighet vid aktiviteter i ledningens närhet..", mm.
Så om vi exempelvis i framtiden får problem med dagvattenledningen (som är gammal), och behöver gräva upp så måste vi tänka på att ta hänsyn till fiberledningen (kanske inte det första man tänker på om man har vatten i källaren). Elledningen in är också gammal, så det kan ju hända att den behöver bytas i framtiden...
Men grannarna som vill ha fiber är trevliga unga familjer, vill helst inte ställa till det för dom.
Ersättningen verkar vara nån tusenlapp (eller två? killen verkade lite vag här), överraskande lågt kan man tycka? (ja inte gör man det för pengarna iallafall)
Undrar om någon har erfarenhet av sånt här? Hur bör man resonera? Ska man vara schysst och acceptera sånt här?
Tacksam för råd!
Bor på landsbygd där fiber/vatten/avlopp drogs genom fält och åkermark fram till fastigheterna för några år sedan. Fram till tomtgräns på 1m djup men på tomten grävde jag själv dock något grundare.
Klicka här för att svara