Egendomen är bara enskild så länge den hålls på ett konto där pengarna satts in vid tillfället man fått dom. Har dom hanvänds til handpenningeing vid köp av något så är det inte enskild egendom längre.

• Gilla
Linderödsåsen och 3 till
  • Laddar…
Fadai
En massa gissningar och spekulationer blir det, vad som gäller bör en jurist kunna reda ut. Om du misstänker förfalskning så ska du polisanmäla.

Jo tyvärr är det så. Det jag klurar på är om man kan skriva ett motsvarande papper utan att ens maka/make blir informerad. Det öppnar ju annars till många märkliga möjligheter i samband med trassliga separationer.

Kan och kan, klart det går. Huruvida det har någon rättseffekt är ju lite svårt... Eller inte.

I samma ögonblick pengarna studsar på ett gemensamt konto är det inte längre enskild egendom.
Men om det gick rakt in på mäklarens konto för handpenningen vet jag inte vad som gäller, utan att passera gemensamma konton. Äger båda bostadenbosdet möjligen så att handpenningen är gemensam, oavsett vad eventuellt förfalskade dokument säger.

• Gilla
FreddruS
  • Laddar…
Som sagt, även OM det förfalskas ett gåvobrev (som inte behöver vara bevittnat) med en formulering om att gåvan är enskild. Så är det troligen inte giltigt längre, iom. att beloppet gått in i ett gemensamt ägt objekt. Men som sagt, det är snåriga regler runt detta. Och jag skulle starkt rekommendera att ingen tar upp den aspekten innan dokumentet kommit fram för inspektion.

Om parten som förfalskar får problemen klart för sig, så kan formuleringen i förfalskningen anpassas efter behov.

Jag är inte riktigt med på att part 2 skulle bli ägare till 30%, men ha 50% av lånen. OM part 1 giltigt kan hävda att hans insats av kontantinsats är enskild egendom så kan man göra några kalkylexempel.

OM part1 har ett giltigt dokument som visar att kontantisatsen är enskild egendom, och man har lagt in minimal kontantinsats 15%, och värdet är oförändrat sedan man köpte bostaden. Så äger part 1 alltså 57,5% (15% av totalen + 50% av resterande 85%), part 2 äger i så fall 42,5% (vilket då är exakt andelen av lånet). Om det har varit en värdeökning så blir skillnaden i ägande ännu mindre.

• Gilla
vcx
  • Laddar…
Som sagt, vi vet inte vilken roll TS har i det hela, men bäst taktik är nog att avvakta. Det kanske aldrig dyker upp nåt papper. Och gör det det så agera då.

Sen är det väl mycket annat som spelar in också. Är de gifta? äger de huset båda två? På lagfarten alltså. Hur lånet är uppdelat spelar ju ingen roll.

Jag håller helt med. Har ingen avsikt att underlätta mer krångel. Det är mest att förbereda och få reda på vad som gäller.
Dessutom kommer det mer och mer påhitt från part 1 som gör att part 2 mår sämre och sämre. Part 2 har som sagt varit manipulerad under väldigt lång tid och har väldigt svårt att värja sig mot dessa påhitt.
Det är ett gift par det är frågan om.

Min roll är en vän till part 2.

Be part 2 att säga upp kontakten.

Och om de måste ha kontakt så sker det via ombud.

• Gilla
vcx
  • Laddar…
Banken skulle nog inte gå med på att skriva lånet på båda om det bara är en ägare.

• Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Banken skulle nog inte gå med på att skriva lånet på båda om det bara är en ägare.
varför inte? Jag står som ensam ägare till mitt hus på papperet men både jag och mitt ex lånade till det gemensamt. (vilket trasslade till det nå gruvligt när vi separerade och hon tog sig till fogden men det är en annan historia)

Det man kan rekommendera ts i det här läget och part2 då såklart att enda rätta vägen är att skippa kontakten dem emellan och begära bodelning via annan instans. Det kanske kostar en slant men i slutändan är det nog enda vägen.

• Gilla
Riemann
  • Laddar…
Jag och flera med mig har försökt få part 2 att bryta helt men vederbörande klarar inte av det.
Det är helt sjukt men likväl sant. Många års extrem påfrestning har lett till att oart 2 blivit beroende på nåt sätt.

Okej då hamnar det litegrann utanför byggahus.

Om det inte går att förändra får du kanske vila i att det inte går att förändra.

inget av det här är direkt ovanligt. Inte på något vis. Tyvärr utnyttjas ju detta av den starkare part1 så därför gäller det ju att göra detta av en oberoende part hur jobbigt det än är. Då får liksom den starkare parten presentera sina saker och tyckande för nån annan än part2 (den svaga) och utfallet blir korrekt.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.