32 219 läst ·
300 svar
32k läst
300 svar
Föreslår stöd till hushåll med hög elräkning
M
Markarbetaren
Medlem
· Halland
· 4 370 inlägg
Markarbetaren
Medlem
- Halland
- 4 370 inlägg
Din slutledningsförmåga är fenomenal…M Markarbetaren skrev:
M
Markarbetaren
Medlem
· Halland
· 4 370 inlägg
Markarbetaren
Medlem
- Halland
- 4 370 inlägg
Man kan väl inte ha minus skatt då är det ingen skatt längre utan bidrag?Magnus E K skrev:
Det adminstrativt enklaste sättet att lösa detta på måste vara att tillfälligt ändra energiskatten från normala 35,6 öre till minus 44,4 öre för förbrukning upp till 2000 kWh. Inkl. moms blir det exakt 2000 kr vid förbrukning på 2000 kWh. Typ av abonnemang har då ingen som helst betydelse. Blir hela elnätsfakturan negativ så räknas det av efterföljande månader.
~11,7 öre/kWh timdebitering mellan kl 2-4 inatt, så ca 0,9kr/kWh med moms och nätavgifter och allt. Så då ska jag alltså maxa elförbrukningen under alla sådana timmar, så får jag mer tillbaka än jag betalt?
Jag hade tidigare planerat att isolera vinden och investera i luftvärmepump i sommar, men incitamentet försvinner helt nu.
Helt vansinnigt förslag, även om jag får pengar av det.
Jag hade tidigare planerat att isolera vinden och investera i luftvärmepump i sommar, men incitamentet försvinner helt nu.
Medlem
· Halland
· 4 507 inlägg
Du visar på det totala vansinnet i förslaget. Detta är ungefär lika smart som när britterna förlorade sin bilindustri. Man måste alltid ha en politik som uppmuntrar till investeringar i förbättrad effektivitet. Vi kanske skall börja förmånsbeskatta kaminer och vedspisar ur ett rättviseperspektiv.Q Qualan skrev:~11,7 öre/kWh timdebitering mellan kl 2-4 inatt, så ca 0,9kr/kWh med moms och nätavgifter och allt. Så då ska jag alltså maxa elförbrukningen under alla sådana timmar, så får jag mer tillbaka än jag betalt?
Vad som behöver göras är att öka utbudet av planerbar elenergi men den enda lösningen för det är politiskt tabu.
Medlem
· västra Götaland
· 151 inlägg
Okej, jämförelsen med börsen var kanske inte helt 100, men Dizzys jämförelse med försäkring på bilen är lysande. Man har chansat för att i långa loppet spara lite pengar. Alla har möjligheten att följa elprisbörsen och binda när man anser det vara fara å färde. Självklart kunde ingen gissa att priserna skulle gå upp mot 5-600 öre per kWh men det är en chansning. OM nu priserna drastiskt sjunker, får jag då kompensation för att jag band dyrt på 6månader? Troligen inte....E Enial skrev:Nja, jag tycker det är lite väl hårt att jämföra el med investeringar på börsen.
Elektricitet "Måste" vi alla ha i våra hus, att investera på börsen är högst frivilligt.
Visst, vi hade kunnat binda i somras, men det finns två läger. Ett läger som föreslår bundet, ett annat som föreslår rörligt. Det är som att kasta tärning. Vi valde att inte binda, eftersom att det över tid sägs vara mer fördelaktigt med rörligt.
Vi har inga barn och kan vara flexibla, vilket vi också har varit med att t ex sänka värmen med 2 grader, duscha mycket mer sällan, tvätta/diska på natten trots att man vaknar (och måste gå upp) av att tvättmaskinen tjuter mitt i natten för att den är klar.
Att det är en risk att ha rörligt pris, det är självklart. Men att priserna skulle stiga med ~250%, tror jag inte många av gemene man hade kunnat förutspå. Tyvärr följer jag varken börsen eller djupdyker ner i dagens affärer, politiken i europa eller dylikt.
Vi kastade tärningen och förlorade denna gång. Det rättfärdigar dock inte dessa hutlösa priser, eller det faktum att det skiljer sig så enormt mellan elområden.
Om priset istället nu sjunker till rekordlåga nivåer kommer de som sitter med bundet pris få ångra sig.
Det är lätt att säga vad som hade varit rätt när man har facit i hand, men det är fan inte lätt för medelsvensson att förutspå framtiden och göra rätt val.
Edit: Dessutom, när man handlar med aktier finns det ett taletsätt som heter "sitt lungt i båten" om det börjar svaja.
Säljer du dina aktier så fort de gå ner? Troligtvis inte.
Man kan avvakta, och kanske är katastrofen ett faktum - kanske vänder det uppåt igen.
Precis som vissa valde att inte binda sitt elpris till eventuellt överpris flera år framöver, bara för att det började svaja.
När katastrofen väl var ett faktum, var det alldeles för sent för oss i elområde 4 att binda oss.
M
Markarbetaren
Medlem
· Halland
· 4 370 inlägg
Markarbetaren
Medlem
- Halland
- 4 370 inlägg
M
Markarbetaren
Medlem
· Halland
· 4 370 inlägg
Markarbetaren
Medlem
- Halland
- 4 370 inlägg
Håller med till 100% i sak! Dock tycker jag att det borde finnas nått tak eller annat som begränsar dessa sjuka rörelser i priset, både upp och ned. Men det kanske kommer. Vi fick ju detta på statsräntan efter 92, börsen har maxintervall där all handel stoppas om det rör sig för mycket.Hubbe73 skrev:
Hur detta ska se ut har jag ingen aning om, tycker bara det känns lite sjukt att priset ska kunna gå från 15 öre till 5-600 öre nästa dag. Det känns inte som att elmarknaden och dess infrastruktur är hållbar med dessa rörelser. Hade vi haft en stabil fungerande elproduktion så tror jag det hade sett annorlunda ut, även med eller utan Putins gas.
Vattenkraft och vindkraft i all ära, men det verkar inte speciellt tillförlitligt när vi tvingas köra reservkraftverket i Karlshamn och elda nästan 30,000,000 liter diesel för att marknaden kräver det.
Det enda rimliga i denna situationen vore för staten att erbjuda förmånliga lån eller bidrag för t.ex byte från direktverkande el till värmepump (som man gjort i England)
Att ge bidrag är en farlig väg, kommer ju bli lika dyrt med el nästa vinter och många vintrar efter det
Att ge bidrag är en farlig väg, kommer ju bli lika dyrt med el nästa vinter och många vintrar efter det
G Galten skrev:
Du menar som nu att ge retroaktiva bidrag som troligen kommer som en pott hos elnätsbolaget och praktiskt nog kommer att göra att många för en 0 kostnad fram till .... ja just det nästa vinter.
Snacka om chocken för 1.8M hushåll då helt plötsligt kommer en FETSATA elräkning i januari 2023 från en firma man nästan inte kommer ihåg för december 2022